در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تمهیدات سازمان انتقال خون برای جلوگیری از ابتلا به ویروس HIV/ انجام ۳ مرحله واکسیناسیون برای اهداکنندگان مستمر خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به تمهیدات این سازمان برای جلوگیری از انتقال ویروس HIV، عملکرد این حوزه را موفق دانست.

علی اکبر پور فتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقال بیماری ایدز  از طریق خون و فرآورده‌های خونی اظهار کرد: ویروس HIV و بیماری ایدز از بیماری های بومی کشور محسوب نمی‌شود و موج اول این بیماری نوظهور از طریق واردات داروهای مشتق از پلاسما در ایران شیوع پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ویروسHIV به هیچ عنوان از طریق خون و فرآورده‌های خونی وارد کشور نشده است، گفت: این مسئله که از زمان پیدایش بیماری ایدز در ایران تاکنون هیچ علائمی از این ویروس در بین بیماران تالاسمی مشاهده نشده است و با توجه به اینکه بیماران تالاسمی فقط فرآورده های خونی داخلی را مصرف می کند، این موضوع ثابت می کند که ویروسHIV به هیچ عنوان از طریق خون و فرآورده‌های خونی وارد کشور نشده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به موج اول پیدایش بیماری  ایدز در ایران گفت: علائم اولیه بیماری ایذر بین بیماران هموفیلی پس از مصرف داروهای مشتق از پلاسما وارداتی مشاهده شد.


شناسایی 18000 بیمار تالاسمی در کشور/ بیماران تالاسمی 300 هزار واحد خون های اهدایی را مصرف می کنند/راه اندازی مراکز جامع اهدا خون / اهدای سالیانه بیش از یک میلیون پلاکت/

عملکرد سازمان انتقال خون در سلامت خون های اهدایی

وی با اشاره به عملکرد سازمان انتقال خون برای پیشگیری از انتقال ایدز از راه خون و فرآورده های خونی اظهار کرد: سازمان انتقال خون با توجه به ساختار ملی که دارد، در مدیریت انتقال ویروس HIV از طریق خون و فرآورده‌های خونی عملکرد خوبی داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه حدود 18 هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد، بیان کرد: بیماران تالاسمی 300 هزار واحد خونی را از میان 2 میلیون و 100 هزار واحد خون اهدایی مصرف می‌کنند؛ در سال‌های ابتدایی  پیدایش بیماری ایدز هیچ رخدادی از نظر شیوع این بیماری در بین افراد بیمار  رخ نداده و این مسئله نشان دهنده عملکرد خوب همکاران‌ما در سازمان انتقال خون در زمینه تأمین خون سالم است.

پور فتح الله درباره  سلامت اهداکنندگان خون گفت: جمعیت اهدا کننده خون سالم یکی از مسائل مهم کشور محسوب می‌شود که خوشبختانه سازمان انتقال خون عملکرد خوبی را در این زمینه داشته و اقداماتی مانند آزمایش غربالگری اهدا کنندگان بار اول از جمله برنامه‌هایی است که  برای اطمینان از سلامت خون اهدایی انجام می‌شود؛ اکنون بیش از 60 درصد افرادی که خون می‌دهند در زمره جمعیت اهدا کنندگان مستمر هستند و امیدوارم این آمار هر سال افزایش پیدا کند .

شناسایی 18000 بیمار تالاسمی در کشور/ بیماران تالاسمی 300 هزار واحد خون های اهدایی را مصرف می کنند/راه اندازی مراکز جامع اهدا خون / اهدای سالیانه بیش از یک میلیون پلاکت/

ذخیره خون در استان های تهران و سیستان کمتر از پنج برابر مصرف است

وی با بیان اینکه در استان تهران و سیستان و بلوچستان ذخیره خون ما کمتر از 5 برابر مصرف روزانه است، گفت: یکی از برنامه‌های سازمان انتقال خون،  نگهداری  5 برابر مصرف روزانه خون و فرآورده‌های خونی در کشور است و برخی اعتقادات مذهبی مانند اهدای خون در ماه محرم  و صفر موجب افزایش و سرد شدن هوا و تغییرات فصلی سبب کاهش اهدای خون می شوند.

مدیر عامل انتقال خون ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل آمار بالا مبتلایان به بیماری تالاسمی میزان مصرف خون  افزایش پیدا کرده است و با کاهش اهدا کنندگان خون دراین استان مواجه شدیم و با اطلاع رسانی که انجام می‌دهیم، امیدوار هستیم طی روزهای آینده ذخیره خون استان سیستان و بلوچستان و حتی تهران هم افزایش پیدا کند.

شناسایی 18000 بیمار تالاسمی در کشور/ بیماران تالاسمی 300 هزار واحد خون های اهدایی را مصرف می کنند/راه اندازی مراکز جامع اهدا خون / اهدای سالیانه بیش از یک میلیون پلاکت/

پور فتح‌الله درباره مراکز جامع اهدای خون اظهار کرد: یکی از اقدامات سازمان انتقال خون ایجاد مراکز جامع اهدای خون است که امروز در 15 استان کشور این مراکز را راه‌اندازی کرده‌ایم ؛ در مراکز جامع اهدای خون به غیر از اهدای خون کامل به صورت سنتی، اهدای پلاسما برای تولید داروهای مشتق مانند فاکتور 8، 9، آلبومین، IVIG فراهم شده است و همچنین اهدای پلاکت به روش مستقیم هم در این مراکز انجام می‌شود.

مدیر عامل با اشاره به  اهدای مستقیم پلاکت گفت: این کار سبب کیفیت خدمت رسانی  سازمان انتقال خون برای بیماران نیازمند می‌شود و  طی 5 سال گذشته مصرف پلاکت از 400 هزار واحد به یک میلیون و 200 هزار واحد رسیده است که به دنبال رفع مشکل کمبود پلاکت در کشور هستیم.

وی درباره برنامه سازمان انتقال خون جهت  به صفر رساندن خطر انتقال بیماری‌ هپاتیت B اظهار کرد: انجام 3 مرحله واکسیناسیون هپاتیت B اهدا کنندگان مستمر جز برنامه‌های ماست  و  تا پایان اسفند 3 مرتبه واکسن هپاتیت با همکاری مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به اهداکنندگان تزریق می‌شود و با انجام این واکسیناسیون نسل اهدا کنندگان مستمر نسبت به ویروس هپاتیت B ایمن می‌شوند و امکان انتقال هپاتیت B از طریق خون به صفر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
فرزند بیشتر روزیش با خداست
آخرین اخبار