درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید +تصاویر (قسمت اول)

درگاه‌های زیادی در کناره‌های لپ‌تاپ و یا پشت کیس رایانه وجود دارد که قصد داریم در چند گزارش به معرفی کاربرد آن‌ها بپردازیم.

درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید/////به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطمئنا تا کنون بارها درگاه‌های کنار لپ‌تاپ و یا پشت کیس رایانه خود را مشاهده کرده‌اید ولی ممکن است از تعدادی از این درگاه‌ها تاکنون استفاده نکرده باشید و از کاربرد آن‌ها آگاهی نداشته باشید لذا در ادامه این گزارش قصد داریم شما را با درگاه‌های مختلف رایانه آشنا کنیم.
 
تعدادی از درگاه‌های لپ‌تاپ  مانند درگاه USB به دلیل کاربرد روزمره و فراوان بسیار شناخته شده هستند. آشنایی با کاربرد درگاه‌ها و وسایل الکترونیکی قابل اتصال به آن‌ها می‌تواند در بسیاری از اوقات کار با رایانه را امری کمک کننده بسازد. هر کدام از این درگاه‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند به عنوان مثال درگاهی برای اتصال نمایشگر به لپ‌تاپ و درگاهی نیز برای اتصال آداپتور وجود دارد.
 
شاید تا کنون برای شما پیش آمده باشد که بخواهید دستگاهی خاص را به لپ‌تاپ خود متصل کنید ولی به دلیل عدم آشنایی با کابل اتصال یا پورت مربوطه نتوانسته‌اید اتصال را به درستی انجام دهید. البته تعداد و کاربردهای پورت‌های لپ‌تاپ‌های مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد ولی در حالت کلی جایگاه‌های مشخصی برای اتصال دستگاه‌هایی مانند چاپگر، تلویزیون و ... در همه لپ‌تاپ‌ها وجود دارد.
 
اهمیت پورت‌های اتصال در لپ‌تاپ زمانی درک می‌شود که باتوجه به نیازمان بخوانیم دستگاهی را به رایانه وصل کنیم و آن زمان اگر دریابیم هیچ‌گونه جایگاه خاصی برای اتصال دستگاه مورد نظر به رایانه وجود ندارد مطمئنا دچار مشکل می‌شویم. با توجه به اهمیت به سزای جایگاه‌های اتصال در رایانه‌ها در ادامه به معرفی و بررسی نقش انواع پورت‌های رایانه می‌پردازیم.
 

پورت هدفون 3.5 میلیمتری(جک هدفون)

رایج‌ترین نوع جک هدفون درگاه 3.5 میلیمتری می‌باشد که از طریق آن اغلب هدفون‌ها یه رایانه متصل می‌شود. این نوع درگاه در اکثر دستگاه‌های هوشمند نیز مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به همین اندازه است. البته امروزه بسیاری از هدفون‌ها بدون نیاز به اتصال از طریق کابل به صورت بیسم به رایانه کانکت می‌شوند.

اگر لپ‌تاپ شما مجهز به جک 3.5 میلیمتری نمی‌باشد می‌توانید از طریق پورت USB نیز هدفون یا دیگر دستگاه‌های خود به لپ‌تاپ وصل کنید. اما اگر گوشی هوشمند شما آیفون می‌‎باشد می‌توانید از مبدل‌ لایتنینگ به جک 3.5 میلی‌متری صدا بهره‌گیری کنید. در صورت وجود پورت USB-C در رایانه نیز جای نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توان به راحتی با یک مبدل پورت یو‌اس‌بی نوع سی و یا هدفون‌های مجهز به یو‌ای‎بی نوع سی به رایانه متصل شد.

درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید/////

پورت اترنت

درگاه اترنت معمولا در لپ‌تاپ‌های تجاری و رایانه‌های رومیزی دیده می‌شود. این درگاه بیشتر برای اتصال مودم‌های ADSL به رایانه استفاده می‌شود. با آمدن مودم‌های وایرلس(بیسیم) کاربرد این درگاه کاهش یافت ولی هنوز هم اتصال از طریق این درگاه گاهی اوقات باعث افزایش سرعت انتقال داده می‌شود.

 تمامی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی مدرن مجهز به پورت اترنت با سرعت انتقال حداکثر 1 گیگابایت در ثانیه می‌باشند. اهمیت این درگاه زمانی آشکار می‌شود که در مکان‌هایی مثل هتل‌ها مودم موجود برای اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای از مکان اتاق شما دور باشد و به علت ضعیف بودن نت سرعت اینترنت بسیار پایین باشد در این زمان اگر با کابل مخصوص به درگاه اترنت متصل شوید به سرعت بالایی از اینترنت می‌رسید. در صورت عدم وجود درگاه اترنت در رایانه شما می‌توانید با خرید یک مبدل USBبه اترنت، مشکل اتصال را حل کنید.

درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید/////

پورت HDMI

پورت HDMI محبوب‌ترین و رایج‌ترین درگاه اتصال رایانه به تلویزیون است. این درگاه به علت کاربرد فراوان در اکثر مانیتورها و تلویزیون‌ها وجود دارد. بسته به نوع و کیفیت کارت گرافیک لپ‌تاپ و کیفیت تصویر تلویزیون از طریق پورت HDMI می‌توان تصاویری با کیفیت 4K را مشاهده کرد. لازم به ذکر است کاربران نمی‌توانند از یک درگاه برای اتصال به دو نمایشگر استفاده کنند. کابلی که به پورت HDMI متصل می‌شود صدای ویدئو را نیز منتقل می‌کند پس اگر رایانه و یا نمایشگر شما دارای بلندگو باشد می‌توانید تصاویر را با صدا مشاهده کنید.

اگر لپ‌تاپ شما دارای پورت HDMI و تلویزیون دارای پورت DVI است برای اتصال این دو دستگاه به هم و مشاهده تصاویر کافی است از یک تبدیل ارزان قیمت استفاده کنید. با این تبدیل، اتصال رایانه به هرنوع تلویزیونی امکان پذیر می‌شود. با اینکه در بیشتر لپ‌تاپ‌ها درگاه HDMI به اندازه استاندار است ولی در بعضی از تلویزیون‌های نسل جدید این درگاه‌ها به صورت mini HDMI است که برای اتصال ناگزیر باید از نوعی تبدیل استفاده کرد.

درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید/////

پورت‌‎های DisplayPort و mini DisplayPort

درگاه DisplayPort پیشترفته‌ترین پورت اتصال رایانه به نمایشگر تا به امروز است. از طریق این درگاه می‌توان تصاویری با رزولوشن 4K و 60 هرتز را تماشا کرد و حتی تا سه مانیتور می‌توانند به طور هم‌زمان از این درگاه استفاده کنند و تصاویر fullHD را نمایش دهند. در بیشتر لپ‌تاپ‌ها این درگاه به صورت mini وجود دارد و یا به طور کلی وجود ندارد لذا برای استفاده از این پورت باید از یک مبدل HDMI به DisplayPort استفاده کرد.

درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید/////

سایر درگاه‌های رایانه را در گزارش‌های بعدی معرفی خواهیم کرد.

گزارش از علیرضا باجلان

انتهای پیام/

 
برچسب ها: بهترین ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.