موسیقی در هفته ای که گذشت؛

وقتی مدیر بنیاد رودکی برای شفافیت بیشتر پای تخته می‌رود

مهمترین اخبار و رویداد‌های موسیقی از 30 آبان ماه تا 9 آذر ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهد رویداد‌هایی بود که در ادامه به مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

نشست خبری صفی پور از دفاعیات تا شفافیت

هفته گذشته بود که علی اکبر صفی‌پور مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفت و مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. تا در آخر این هفته نشست رسانه‌ای برگزار کرد و به تشریح فعالیت‌های مالی بنیاد رودکی در دوران ریاست خود پرداخت.

وقتی مدیر بنیاد رودکی برای شفافیت پای تخته می رود

وقتی مدیر بنیاد شدم، حقوق کارمندان را هم نداده بودند

صفی‌پور با به نمایش گذاشتن اسناد حسابرسی گفت: ما گزارش حسابرسی مطلوب را از سازمان حسابرسی دریافت کردیم که کار سختی بود.

وی گزارش سازمان حسابرسی مبنی بر فعالیت استاندارد و مطلوب بنیاد رودکی را خواند که در این گزارش به در آمد و تشویقی‌ها هم اشاره شده بود.

صفی‌پور افزود: اگر یک عقب‌گردی به سال‌های گذشته و ابتدای فعالیت بنیاد رودکی داشته باشیم. اگر منصفانه قضاوت کنیم نتیجه گیری مطلوبی خواهیم داشت.

وی افزود: این مجموعه در زمان ورود من با حساب خالی و سه میلیون تومان بدهی فعالیت می‌کرد. در آن زمان یعنی تیر ماه ۹۵، جمع حساب‌های بنیاد زیر ۱۰۰ میلیون تومان بود که با همکاری دوستان ما در ماه اول دو حقوق پرداخت کردم.

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: وزارتخانه نتوانست به تمامی تعهداتش عمل کند و ۱۸ میلیارد تومان به ما پرداخت کرد که سه و نیم میلیارد نسبت به وعده کاهش پیدا کرده بود البته این موضوع در ارگان‌های مختلف طبیعی است.

سپس صفی پور برای شفاف سازی بر روی تخته تمامی فعالیت‌های مالی و دریافتی‌های بنیاد رودکی را برای اصحاب رسانه نوشت.

وقتی مدیر بنیاد رودکی برای شفافیت پای تخته می رود

وی گفت: درآمد ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. علت این کاهش درآمد کم شدن میزان مخاطب و در نهایت کاهش درآمد بوده است. به این دلیل ما ۹ اجرا را رایگان در اختیار گروه‌ها قرار دادیم. جمع درآمد امسال ما یک و نیم میلیارد تومان بوده است این در حالی است که برای پرسنل تعمیرات سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم. ما یا از طریق دولت یا حامیان مالی این کمبود را جبران می‌کنیم.

نشست رسانه موسیقی و آزادی در برج آزادی

نشست رسانه‌ای فستیوال «موسیقی و آزادی» با حضور هنرمندان شرکت کننده صبح چهارشنبه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد.

وقتی مدیر بنیاد رودکی برای شفافیت پای تخته می رود

این فستیوال از تاریخ ۱۸ آذر لغایت ۲۵ دی در برج آزادی برگزار می‌شود و شهریار مسرور، گروه مدار (پرهام علیزاده)، گروه دگردیس (فرشاد رمضانی)، هومن اژدری، امیراشکان غلامی، گروه کانال، گروه مون هد، گروه بادزنگ، فواد قمشه‌ای، پیل دم، گروه ضرب و فوت (رضا تاجبخش)، گروه هشتگ تهران، سبحان اکرامی و اشکان ماهری گروه‌ها و هنرمندانی هستند که در این فستیوال اجرا خواهند داشت.

یاشار درفشه دبیر این فستیوال در ابتدای این نشست گفت: انگیزه ما برای فستیوال اتحاد بچه‌های موسیقی بود. من با عزیزان هنرمند سالیان سال است که دوست هستم. استقبال از این سبک موسیقی به دلیل وجود اجرا‌های زیاد، هزینه بلیت و تغییر سلیقه مردم کمتر شده و هر گروهی شاید یک الی دوبار در سال بتواند اجرا بگذارد.

وی افزود: این فستیوال به صورت مشترک با بنیاد رودکی به مدیریت آقای صفی پور و مدیر عامل برج آزادی برگزار خواهد شد و فکر می‌کنم اولین بار است که بنیاد رودکی از این نوع فستیوال‌ها حمایت می‌کند.

جشنواره محلی استانبول با حضور همایون شجریان

به نقل از آناتولی نخستین جشنواره «موسیقی‌‎های محلی استانبول» با حضور هنرمندانی از کشور‌های ترکیه، ایران، اسپانیا، کره و آذربایجان روز شنبه یکم ماه دسامبر در تالار کنسرت جمال رشید ری در منطقه حربیه استانبول برگزار خواهد شد.

در چارچوب این جشنواره که تا پنجم دسامبر ادامه خواهد داشت، همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی ایرانی و گروه شمس از ایران روز دوشنبه سوم دسامبر در همین تالار روی صحنه خواهد رفت.

همچنین پاکو پنا از اسپانیا، عزیزه مصطفی زاده از آذربایجان، گروه هونا از کره جنوبی، یاووز بینگول و ارکان اُغور و اسماعیل حقی از ترکیه کنسرت برگزار خواهند کرد.

در کنار این هنرمندان، خواننده‌های دیگری از ترکیه در پردیس‌های دانشگاه‌های «استانبول» و «ییلدیز تکنیک استانبول» برنامه اجرا خواهند کرد.

قرار است در طول این فستیوال ۳۵ کنسرت برگزار شود. همچنین ۱۲ آذر همایون شجریان با همراهی تهمورس و سهراب پورناظری تازه‌ترین کنسرت خود را در قالب فستیوال بین المللی موسیقی‌های مردمی استانبول برگزار می‌کنند.

برنامه کنسرت‌های فستیوال نواحی «آینه‌دار» مشخص شد

پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» روز‌های یازدهم تا سیزدهم آذر ماه امسال با حضور تعدادی از هنرمندان برگزیده موسیقی اقوام ایران با تمرکز روی موسیقی شمال کشور شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

وقتی مدیر بنیاد رودکی برای شفافیت پای تخته می رود

بر اساس برنامه ارایه شده از سوی ستاد برگزاری فستیوال، برنامه‌هایی که قرار است در نوبت‌های مختلف میزبان علاقه‌مندان موسیقی اقوام ایران باشد به ترتیب زیر اعلام شده است:

شنبه ۱۰ آذر – ساعت ۱۸:۳۰: اجرای موسیقی استان گیلان شامل رشت، انزلی و لاهیجان - کنسرت رشتِ وارِشِ شبان ترانه‌ها و شادیانه‌های گیلکی - قیمت بلیت: ۵۰ هزار تومان

شنبه ۱۰ آذر – ساعت ۲۱: اجرای موسیقی استان گلستان – منطقه علی آباد کتول – کنسرت «نی‌بید کتولی» شامل بیدخوانی و آواز‌های «هرایی» و «حقانی» - قیمت بلیت: ۵۰ هزار تومان

یکشنبه ۱۱ آذر – ساعت ۱۸:۳۰: اجرای موسیقی استان مازندران از کرانه‌های شرق تا غرب –کنسرت «خونِشِ کرِد وُ گالش» شامل آواز‌ها و آیین‌های مردمان طبرستان

یکشنبه ۱۱ آذر – ساعت ۲۱: اجرای موسیقی استان گیلان از منطقه تالش تا دیلمان - کنسرت «شو گیل و دِیلَم» شامل ترانه‌ها و آیین‌های مردمان گیل و دِیلَم - – قیمت بلیت: ۵۰ هزار تومان

دوشنبه ۱۲ آذر – ساعت ۱۸:۳۰: اجرای موسیقی استان گلستان از منطقه کردکوی، زیارت تا گرگان - کنسرت «گالِش و گودارِ شونیشت» شامل آواز گالشی و ساز گوداری استرآباد – قیمت بلیت: ۵۰ هزار تومان

دوشنبه ۱۲ آذر – ساعت ۲۱: اجرای موسیقی استان مازندران از منطقه آمل، ساری و قائم شهر - کنسرت کنسرت «کالِه» تا «چِکِل» شامل «دِتار»، «قِرنه» و شادیانه‌های طبری – قیمت بلیت: ۵۰ هزار تومان

مراسم اختتامیه این دوره روز سه شنبه سیزدهم آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

آلبومی به یاد همایون خرم / وقتی عاشق و معشوق یکی می‌شود

همزمان با توزیع و پخش سراسری آلبوم «گل‌های خرم ۲» به هنرمندی بابک شهرکی، رضا خرم فرزند زنده‌یاد همایون خرم نوازنده و آهنگساز فقید موسیقی ایرانی یادداشت نوشت.

در متن این نوشته آمده است:

«تابستان سال ۱۳۶۶ پدر دستان کوچک پسرش را گرفت و گفت: بابک جان بیا برویم کلاس ویولن. بابک ۸ ساله وارد کلاس استاد همایون خرم شد. اولین جلسه استاد کمی برای بابک صحبت کرد و سپس مفصل برایش ویولن نواخت. بابک خردسال مبهوت شده بود. تا رسیدن به منزل نغمه‌هایی که استاد نواخته بود را در ذهن خود تکرار می‌کرد. هفته بعد اولین کلاس درس شروع شد، تنها کلاس درس نبود، مدرسه عشق بود. بابک اشتیاق عجیبی پیدا کرده بود. هفته‌ها از کلاس استاد مست و سرگشته بیرون می‌آمد. گویی ندایی در گوشش می‌گفت: «در دامنش آویز که با وی خبری هست» و بابک سال‌ها «چو نیلوفر چنان عاشقانه به پای استادش پیچید که بندبند وجودش معطر گشت». بابک خردسال معنای عشق را نمی‌دانست، ولی عاشق شده بود، عاشق موسیقی، عاشق ویولن و عاشق استادش.

۱۲ سال تمام با عشق و اشتیاق و به همت و تشویق پدر، آموخت و نواخت. آخرین جلسه فرا رسید و استاد به بابک گفت، پسرم تمام شد. اما بابک عاشق‌تر از این حرف‌ها بود و گفت: «استاد من که هنوز چیزی بلد نیستم، پس بقیه‌اش چیست، جمله‌بندی‌های موسیقی، ظرایف آهنگسازی، حالات موسیقی ایرانی و خیلی چیز‌های دیگر» استاد گفت: باشد بابک جان باز هم بیا، ولی دیگر لازم نیست ساز بیاوری. استاد، بابک را از مدرسه عشق به میخانه عشق برد. در مدرسه آموخته‌ای گر چه بسی علم/ در میکده علمیست که آموختنی نیست.

سال‌ها و جلسات متعدد استاد با او صحبت کرد، از ظرایف گفت، از اسرار گفت، همانی که به تعبیر استادِ خودش ابوالحسن خان صبا، معرفت موسیقی ایرانی بود. تشنگی بابک بیشتر شده بود و مهر و عشق استاد نیز رو به افزایش بود. دیگر فقط بابک دنبال استاد خرم نبود بلکه استاد هم جویای بابک بود. تشنگان گر آب جویند از جهان/ آب هم جوید به عالم تشنگان ... تشنه می‌نالد که‌ای آب گوار / آب هم گوید که کو آن آب خوار.»

دیگر عاشق و معشوق و عشق، یکی شده بود

در سال ۱۳۸۱ در همین تالار وحدت بابک لقب فرزند هنری استاد همایون خرم را از ایشان دریافت کرد. دیگر بابک خود استاد شده بود، اما کماکان محضر استادش را می‌دید، تا اینکه استاد همایون خرم همه را غافلگیر کرد. استاد عادت داشت به غافلگیر کردن، با آهنگهایش، با کنسرت هایش و با سبک و سیاق زندگیش. اما این بار همه را با رفتنش غافلگیر کرد. ساعت ۱۰ شب پنجشنبه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱، استاد همایون خرم به آسمان‌ها پرکشید.

بابک آشفته بود، پریشان بود، آرام و قرار نداشت، بابک مجنون شده بود. در این شرایط همسر هنرمندش از بابک خواست تا آثار استادش را در این حال بنوازد، بابک اشک می‌ریخت و می‌نواخت «امشب در سر شوری دارم»، «ای که رفته با خود دلی شکسته بردی»، «ای بی‌وفا راز دل بشنو»، «ساغرم شکست‌ای ساقی» که حاصلش شد آلبوم گل‌های خرم یک.

آلبوم بسیار مورد توجه و اقبال قرار گرفت و از بابک خواستم که این کار را ادامه دهد و او هم با اشتیاق پذیرفت. بار دیگر بابک آرشه را بر روی سیم گذاشت و نواخت، اما این بار دیگر اشک نمی‌ریخت. داغ فراق همواره بر دلش بود، ولی لبخند امید هم روی لبانش آمد که «زندگی جاریست» این بار هوشیاری پس از مستی داشت، گویی «هوشیارترین مست» بود و نواخت.

نیمه شبان تنها در دل این صحرا گمشده خود را می‌جویم ... نواخت ... «ای کاروان لیلای من کجا می‌بری» ... نواخت ... «اشک من هویدا شد» ... و به یاد استادش جاودانه نواخت که: «تو‌ای پری کجایی» ... و حاصلش «گل‌های خرم ۲»

آلبوم «گل‌های خرم ۲» با تنظیم و بازآفرینی بابک شهرکی مشتمل بر اجرای بازخوانی شده آثار زنده همایون خرم است که اردیبهشت ماه امسال در تالار وحدت تهران همزمان با برگزاری کنسرت «گل‌های خرم» با هنرمندی بردیا صدرنوری رونمایی شد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از موسیقی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.