در برنامه دست خط مطرح شد:

ماجرای خاوری و امیر منصور آریا از زبان شمس الدین حسینی/توصیه وزیر اقتصاد دولت دهم به رئیس جمهور سابق

ماجرای خاوری و امیر منصور آریا از زبان شمس الدین حسینی/توصیه وزیر اقتصاد دولت دهم به رئیس جمهور سابق

وزیر اقتصاد دولت دهم در برنامه دست خط درباره‌ مسائل روز اقتصادی و تجربیات دوران وزارت خود توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم با حضور در برنامه برنامه دست‌خط در خصوص تلاطم های ارزی گفت: زمانی که تحریم کاتسا از طرف دولت ترامپ وضع شد، من مطرح کردم که یک غفلت راهبردی دارد در کشور صورت می‌گیرد. این است که برخی از سیاستمداران ما فکر کرده بودند و فکر می‌کردند که تحریم‌ها ابزار تنبیه دولت‌های نهم و دهم بوده است.

وی افزود: تحت شرایطی که از نظر من به استناد مطالعات، تحریم‌ها در واقع استراتژی متوقف کردن جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

وزیر اقتصاد دولت دهم در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید تحریم‌ها در نرخ ارز بیشترین تاثیر را داشته است؟ اظهار کرد:  معتقدم که تحریم‌ها در این دوره تحریم‌های بسیار ضعیف‌تری بودند و هنوز تحریم‌ها نیامده بودند یا در آستانه آمدن بودند چون آن استحکامی که بیان کردم، ایجاد نشده بود، اثر خود را گذاشت. به طور مشخص می‌توانم عرض کنم که کافی است روند چند متغیر اصلی را در اقتصاد ایران در چند سال گذشته بررسی کنید.

وی ادامه داد: اتفاقاً روی همین نقدینگی برای شما مثال می‌زنم، نقدینگی در این دوره رکورد زده است. 27 درصد متوسط رشد داشته است که حتی در سال‌های 88 و 91 که انتقادات تند می‌شد 25 درصد بوده است. الان نقدینگی ما از 490 هزار میلیارد تومان در مرداد 1392 به بیش از هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسیده است ولی با کمال تاسف باید بگویم سرعت گردش نقدینگی برای اولین بار در چند دهه گذشته در اقتصاد  ایران به کمتر از یک رسیده است.

حسینی گفت: سرعت گردش نقدینگی یک شاخصی است که نشان می‌دهد یک واحد پول چند بار گشته است یا به عبارت این که چند بار در معامله استفاده شده است یا به عبارتی چند معامله انجام شده که از این واحد پول استفاده شده است. یعنی در طول یک سال با این واحد پول کمتر از یک بار معامله انجام شده است. الان نقدینگی اسمی ما از تولید اسمی ما فراتر رفته است و این به تحریم بازنمی‌گردد لذا می‌خواهم بگویم که اتفاقاً اگر می‌شد اقتصاددان‌های ما و سیاست گذاران ما را به این جهت هدایت کرد که تمام مسئله اقتصاد ایران ارز نیست.

وی اظهار کرد: من از نوجوانی کشتی می‌گرفتم تا دوره دانشجویی ادامه داشت که قهرمان نوجوانان و جوانان بودم. جزو دانشجویان کشور بودم. در نوجوانان سوم شدم. جوانان دوم شدم و دانشجویان چند دوره اول شدم. یک روزی در بیرون دولت بود من به آقای احمدی‌نژاد گفتم من به عنوان کسی که کشتی را می‌شناسد عرض کنم که بهترین افتخارات کشتی ما این بود که زمانی فیروز علی‌آبادی نقره جهان را گرفت و این افتخار ما بود یا خود محمد بنا در وزن 68 کیلو با دو باخت دوم شد ولی امسال در المپیک ببینید بچه‌ها چه کردند.

وزیر اقتصاد دولت دهم ادامه داد: پائیز 86 بود که نزد آقای احمدی‌نژاد رفتیم. آنجا اولین ملاقات من با آقای احمدی‌نژاد بود،من می‌دانستم که این دغدغه مهم برای کشور بود لذا قانون برنامه توسعه داشتیم که هدفمند کردن یارانه‌ها باید اجرا شود. مجلس مصوبه کرده بود. در دولت آقای خاتمی بعد از این که وزارت رفاه و تامین اجتماعی شکل گرفت یکی از مصوباتی که وجود داشت همین هدفمند کردن یارانه‌ها بود. مصوبه هیئت وزیران بود ولی هیچ کاری در آن خصوص انجام نشد.

حسینی درباره نامه معاونین دولت احمدی نژاد به خاطر رفتارهای نامتعارف اذعان داشت: کلیت این شد که اگر قرار است نامه‌ای بنویسیم چند جهت داشته باشد. یکی این که بالاخره ما هم در این جریان سیاه نمایی که در کشور قرار گرفته قرار نگیریم. به همین دلیل ملاحظه می‌کنید صدر نامه به رغم این که نامه را ندیده بودم، بر دستاوردهای کلی انقلاب تصریح شده و در عین حال همه اتفاق نظر داشتیم که مردم در رنج هستند و فشارها بیشتر شده است.

وی گفت: اینها را باید بیان کرد که برخی تلقی انتقاد از وضع موجود بود. در عین حال آنجا قرار شد برخی از انتقاداتی که آقای احمدی‌نژاد بیان می‌کند را بپردازیم که یک نمونه این بود که گفتم. سرانجام هم آرزو کنیم...

حسینی اظهار کرد: من نامه را ندیده بودم ولی اذن داده بودم اگر کل بچه‌ها تائید کردند من هم تائید می‌کنم. اگر در جلسه نامه بودم، چون به تبریز رفته بودم و کاری داشتم، برخی واژه‌ها را موافقت نمی‌کردم. بعد که خواندم ... آنجایی که گفتند این کار نباید بشود با این مشکلی ندارم، ولی در جایی که به رئیس‌جمهور می‌گوید نامه پراکنی، به نظرم این واژه‌ها خوب نبود.

وزیر دولت دهم تاکید کرد: من یک نکته را بیان کنم که من هیچ موقع آقای احمدی‌نژاد را یک قدیس نمی‌دانستم. یکسری تعاریف خاصی از آدم‌ها می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال مجری که این درست بود که هر جا می‌رفتید جلوتر از شما امریکایی‌ها می‌رفتند؟، اظهار کرد: یکی از چیزهایی که من توصیه می‌کنم این است که مرکز تحریم شناسی درست کنیم. من معلم دانشکده‌های اقتصاد هستم. تقریباً دانشکده اقتصاد با اینها بیگانه و بیگانه هستند و خیلی درد است. شاید من و امثال من مقصر هستیم. تحت شرایطی که بروید آن سوی قضیه و ببینید اقتصاددان‌هایشان چقدر کتاب می‌نویسند و چقدر متخصص‌های مالی آنها کتاب می‌نویسند ولی دانشکده‌های مالی خیلی به این امر بی‌تفاوت هستند.

حسینی درباره انتصاب خاوری وفرار وی به کانادا توضیح داد: خاوری توسط وزارت اطلاعات تائید شده بود. خاوری مگر فرد ناشناخته‌ای بود؟ یا مگر من ایشان را کشف کرده بودم؟ خاوری قبل آن چه کاره بودند؟ مدیرعامل بانک سپه بودند. من به یک جمع‌بندی رسیدم که آقای خاوری چون کارشناس در عرصه بین‌الملل و حقوق بین‌الملل است، شناخت خوب دارد بیاید. ضمن این که برای ایشان استعلام گرفته شده بود.

وی افزود: این را بگویم که جالب است. بعد از استیضاح من نامه رسمی نوشتم که هر مدیر دوتابعیتی که در وزارت خانه من هست به من اعلام کنید. اگر شما پاسخ دریافت کردید من هم پاسخ دریافت کردم. آن چیزی که من معتقدم خاوری اشتباه کرد که البته در این ماجرا تحریک شد این بود که خاوری برنگشت.

وزیر اقتصاد دولت دهم ادامه داد:گفتم کسانی که حکم از وزیر می‌گیرند، چون باید به من پاسخگو باشند، می‌خواهند به خارج از کشور بروند باید من در جریان باشم. قبل از آن این مسئله رسم نبود. لذا گفته بودم همه اینها را باید به معاون امور بیمه و بانکی من بنویسند و او می آمد از من استعلام می‌کرد. من می‌گفتم نکند من فکر کنم مدیرم در تهران است و به جلسه دولت بروم و بگویند بعد از ظهر این جلسه را و من بعد بپرسم و بفهمم مدیرم فلان کشور رفته است.

وی گفت: من گفتم باید بدانم. در همین حین آقای خاوری فکر می‌کنم آقای سیف هم بودند، ما بانکی در لندن داریم که به آن .... می‌گویند، عضو هیات مدیره آنجا هم بود، چون بانک ملی سهامدار است این درخواست آمد و من گفتم طبق روال استعلام از کمیته سه نفره ریاست جمهوری کنید که انجا نماینده وزیر اطلاعات هم هست. یک نماینده مجلس هم هست. آنها هم مجوز این بنده خدا را داده بودند.

حسینی بیان کرد: حتی بعد از این که این اتفاقات افتاد مدیر حراست وقت بانک ملی را احضار کردم و جریان را پرسیدم. گفت موقعی که می‌خواست برود از من پرسید که ممنوع‌الخروج هستم یا خیر. ما پرسیدیم و گفتند ممنوع‌الخروج هم نیستند پس ایشان برای یک ماموریت رسمی با اخذ مجوز از مراجع ذیربط رفته ولی برنگشته است.

وی تاکیدکرد: تحریک را نمی‌خواهم بگویم خواسته بود ولی من این را از مدیر حراست بانک ملی پرسیدم. من آن زمان نبودم و خودم مسافرت بودم. می‌گفتند ایشان وقتی در دادگاه احضار می‌شود شاید کارمندی هم این را گفته بوده خیلی با او بد برخورد کرده بودند و در افکار عمومی، کاری به دادگاه و اینها ندارد، این شایعه را انداخته بودند که یک نفر باید در این پرونده دراز شود و آن هم آقای خاوری است.

حسینی درباره اختلاس 3 هزار میلیاردی که یکی از دلایل استیضاح وی بود ، بیان کرد: یک گروه اقتصادی شکل گرفته بود متعلق به همان مه‌افرید امیرخسروی که مشهور به امیرمنصور آریا، بود.اعتبار اسنادی و داخلی از بانک صادرات می‌گرفت. یعنی در واقع LC باز می‌کرد. این LC ها را نزد بانک‌های مختلف تنزیل می‌کرد چون LC تعهد برگشت‌ناپذیر است یعنی وقتی شما LC بانک صادرات را داشته باشید آن بانکی که این LC را تنظیم می‌کند، این قوانین بین‌المللی است و قانون من به عنوان حسینی یا قانون کشور ایران نیست، آن بانک می گوید اگر ذی‌نفع LC به هر دلیلی موکول کرد بانک صادرات موظف است LC را بدهد. قانون این است.

وی ادامه داد: بخشی از این درست بود. یعنی کار روی روال بود. از یک جایی این ظاهراً وارد تخلف می‌شود. تخلف این بود که بخشی از LC‌ها  تقلب بود. یعنی LC جعلی بود. در بانک صادرات در یک شعبه‌ای نفوذ کرده بودند بدون اینکه مجوزهای لازم را بگیرند این LC‌ها صادر می‌شد. حدوداً به یاد دارم 27 میلیون دلار از پول به خارج رفته بود که آن هم آهن وارد کرده بود.

وزیر دولت دهم گفت: پس دارایی در داخل کشور بود. بعد از این که این اتفاق افتاد به یاد دارم استاندار خوزستان پیش من آمد و حتی یادداشتی نوشت ومدعی بود که اولین بار این مسئله در خوزستان توسط عوامل خود خوزستان... و استانداری متوجه این ماجرا شدند ولی بعد که این قضیه اتفاق افتاد همه می‌گفتند ما کشف کردیم.

وی در پاسخ سوال مجری مبنی بر اینکه شما اولین نفری بودید که اف ای تی  اف را امضا کردید، اظهار کرد: خیلی جالب است. من امیدوار هستم به جایی برسیم، که می‌رسیم، هر کسی هر کاری انجام داده مردانه پای آن بایستد. مرحوم محسن نوربخش به یاد دارم آن زمان ما مدیرکل بودیم، با این مسئله مبارزه با پولشویی دست به گریبان بود.

حسینی افزود: آن زمان اصلاً طرح مسئله مبارزه با پولشویی در مجلس و شورای نگهبان مسائلی داشت که الان عرض می‌کنم. ایشان یک مصوبه در شورای پول و اعتبار برد و تصویب کرد و بر اساس آن یکسری زیرساخت‌های ملی برای مقابله با پولشویی ایجاد شد. ما به FATF نامه می‌نوشتیم که این قانون ما است و چه کسی گفته ما قانون نداریم؟

به گفته وی ، آنها ایراد می‌گرفتند که مثلاً قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم ندارید. ما با همان سیاست حقوقی که اگر کاستی وجود دارد باید به صورت ملی خود ایجاد کنیم این لایحه را هم بردیم که بعد این تصویب شد. اتفاقی که الان رخ می‌دهد چیز دیگری است.

وزیر دولت دهم افزود: برخی می‌گویند در ذیل و همراه برجام این تعهدات داده شده است و من از این اطلاع ندارم ولی می‌دانم مستقلاً دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 تعهد سطح بالای سیاسی به FATF داده است که ما یکسری اقدامات انجام می‌دهیم و شما ما را از لیست به قول معروف لیست سیاه، ولی او می گوید لیست کشورهایی که باید با آنها اقدام متقابل کنید، خارج کنید.

آن پذیرفته که ما را از آن لیست خارج کند. پس عضویت FATF هم نیست. دولت جمهوری اسلامی ایران در سطح بالا مکاتباتی داشته که موجود است که وزیر نوشته است از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران تعهد می‌دهد. این لوایح چهارگانه جزو آن تعهدات است.

وی در ادامه صحبت هایش به این سوال که گفتید لایحه پولشویی داریم چطور در لیست سیاه رفتیم؟، پاسخ داد: همین الان هم آنها نمی‌گویند ما شما را از لیست خارج می‌کنیم یا حتی عضو FATF شوید، بلکه می‌گویند شما را به حالت تعلیق درمی‌آوریم. پس فردا مطمئن باشید به بهانه دیگر این را عملیاتی می‌کنند. اتفاقاً بحث ما سر همین بود.

وی گفت: اف ای تی اف ابتدا برای مبارزه با پولشویی آمد. بعد گفت من می‌خواهم برای مقابله با تامین مالی تروریسم هم اضافه شود. بعد از تحریم‌های ایران یک چیز دیگری هم به آن اضافه کردند که مقابله با سلاح‌های اشاع است. FATF نهادی است که به ظاهر می‌خواهد شفافیت مالی و اقتصادی را دنبال کند ولی در کنار این اهداف امنیتی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
بابا بداد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۷:۲۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
اون روز که وزیر بودی باید صحبت میکردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
با اختلاسگران باید برخورد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
ای حرف دل مارو زدی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار