باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد ؛

دانشجو نماد ایستادگی ، آزادی و حق طلبی / استقلال و آبادانی کشور در سایه همت دانشجویان

تکریم و احترام به دانشجو نفعی جز برای جامعه نخواهد داشت و میهن عزیزمان چقدر زیباتر خواهد شد زمانی که به دانشجویان این قشر مهم از جامعه امروزی اطمینان کنیم و باورشان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، اگر به گذر حوادث مهم در تاریخ و گذشته کشور نگاهی کنیم  ، خواهیم دید که که تمامی تحرک‌ها، تغییر و تحول‌ها و تأثیرگذاری‌ها در عرصه‌های مختلف جامعه از دانشگاه شروع شده است. مسلما استقلال و آبادانی هر کشوری در سایه تلاش و همت دانشجویان است.

دانشجو عنصر فعال و نبض تپنده جامعه است و جامعه‌ای که دانشجویان خود را تکریم کند به راحتی مسیر پیشرفت و آبادانی خود را هموار خواهد ساخت و دانشجویان این سرزمین می توانند با تکیه بر توانایی های خود زبان گویای انقلاب اسلامی در جهان باشند.

دانشجو نماد ایستادگی ، آزادی و حق طلبی / استقلال و آبادانی  کشور در سایه همت دانشجویان

شانزدهم آذر در سراسر عمر حکومت محمدرضا پهلوی و دوره‌ پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ چیزی بیش از یک روز در تقویم است. روزی که دانشجویان در مقابل دخالت‌های نظام استکبار و حضور معاون رئیس جمهور آمریکا مقاومت کردند. آن‌ها با احساس مسئولیت و با روحیه ضد استکباری خود در مقابل این استکبار ایستادند که باعث به شهادت رسیدن سه دانشجو در آن سال شد.

این روز و یاد و خاطره‌ حماسی‌  که آن‌ را احاطه می‌کتد، به نمادی هویت ساز و بخشی از فرهنگ مبارزه و مقاومت علیه فرهنگ سیاسی و ایدئولوژی رژیم حاکم تبدیل شده است.

روز دانشجو یکی از به یاد ماندنی‌ترین روز‌ها در تاریخ کشور ایران است و یادآوری این روز و اقدام دانشجویان آزادی‌خواه کشور نشان از بیداری ملت ایران در هر زمان است. واقعه‌ای که بیش از هر چیز دیگری آگاهی و بیداری دانشجو را در جامعه خودش پند می‌دهد.

مطابق با فرمایش‌های مقام معظم رهبری دانشجویان حساس‌ترین بخش کشور را تشکیل می‌دهد و نقش ویژه دانشجویان جهان اسلامی در حرکت‌های صورت گرفته در ذیل بیداری اسلامی انکار ناپذیر است.

دانشجو نماد ایستادگی ، آزادی و حق طلبی / استقلال و آبادانی  کشور در سایه همت دانشجویان

یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های بیدارسازی و پرشور‌ترین جریاناتی که در میان دانشجویان این روز‌ها رونق گرفته است، تشکل‌های دانشجویی است.

تشکل‌های دانشجویی به دلیل برخورداری از نیروی جوانی، پویایی و نشاط و روحیه آرمان گرایی همواره از تشکل‌های تأثیر گذار در تحولات کشور در برهه‌های مختلف بوده است که نمی‌توان نقش و جایگاه آن را نادیده گرفت.

به این بهانه سری به پر طرفدارترین تشکل‌های دانشجویی می‌زنیم و درباره آنها صحبت می کنیم.

بسیج دانشجویی مکتب خودشناسی و خودباوری

مهدی بهرامی جانشین بسیج دانشجویی خراسان رضوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، در رابطه با تاریخ شکل گیری بسیج دانشجویی می‌گوید: بعد از جنگ تحمیلی بین ایران و عراق در تاریخ دوم آذر ماه سال ۶۷، حضرت امام خمینی (ره) با نگاه جامع و بصیرتی معرفتی، با در نظر گرفتن ظرفیت و توانایی‌های دانشجویانی که از جنگ برگشته بودند، آن‌ها را به ایجاد تشکل مقدس بسیج دانشجویی دعوت کردند.

وی در رابطه با اهداف شکل گیری بسیج دانشجویی می‌گوید: بسیج دانشجویی به عنوان تشکلی جامع و فراگیر در دانشگاه‌ها با هدف نهادینه کردن اندیشه‌ها و اصول بنیادین انقلاب اسلامی و حفظ و نگهداری از این اصول ایجاد شد. ارتقای معنویت و معرفت دینی، پیشبرد اهداف علمی، افزایش بینش سیاسی، علمی و فرهنگی و اقتصادی ازجمله اهدافی است که بسیج دانشجویی در پی رسیدن به آن‌ها ست.

بهرامی با اشاره به سخن شهید بهشتی مبنی بر این که دانشجو مؤذن جامعه است، گفت: دانشجوی بسیجی باید مؤذن بوده و برای بیداری مردم جامعه تلاش کند.

دانشجو نماد ایستادگی ، آزادی و حق طلبی / استقلال و آبادانی  کشور در سایه همت دانشجویان

جانشین بسیج دانشجویی خراسان رضوی در رابطه با دستاورد‌های بسیج دانشجویی در این سال‌ها می‌گوید: تا همین لحظه بسیج دانشجویی به بسیاری از اهداف بلند مدت خود دست یافته است. این دستاورد‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و... به چشم می خورد.

وی دستیابی به پیشرفت‌های علمی را از مهم‌ترین اهداف بسیج دانشجویی برشمرد و گفت:در عرصه علمی فعالیت‌های فراوانی شکل گرفته است. مراکز علمی و پژوهشی متعددی در پایگاه‌های علمی سطح کشور به مدد بسیج دانشجویی ایجاد شده است. بسیج دانشجویی همه ساله کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی بسیاری را در دانشگاه‌ها برگزار می کند. پیشرفت‌های بزرگی در حوزه پزشکی، هسته‌ای و سایر حوزه‌های علمی تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که بسیج دانشجویی نقش به سزایی در تکامل آن داشته است.

رشد فکری ثمره تنوع باور و عقیده دانشجویان در یک جمع فرهنگی است

انجمن اسلامی یکی دیگر از تشکل‌هایی است که دانشجویان زیادی در آن فعالیت می‌کنند. در این رابطه با یکی از دبیران انجمن اسلامی صحبتی کوتاه داشته ایم.

هانیه سامع دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، در رابطه با هدف از شرکت در این انجمن می‌گوید: من به عنوان یک دانشجو معتقدم که فارغ از تلاش برای پیشبرد وظایف آموزشی و تحصیلی خود موظف به بالا بردن رشد سایر بخش‌های شخصیت خود هستم که مسلما افزایش آگاهی‌های اجتماعی، عقیدتی و سیاسی از مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود.

وی معتقد است:دانشجو باید از جریانات جامعه ودنیای پیرامون خود اگاه باشد. دانشجویی که نفهمد در دنیا چه می‌گذرد، این دانشجو، دانشجوی زمان خودش نیست. فعالیت در تشکل‌های دانشجویی موجب پرورش فکری و روحی دانشجو می‌شود. ومن انجمن اسلامی را به عنوانی تشکلی که موجب افزایش بینش و بصیرت لازم می شود انتخاب کردم.

دانشجو نماد ایستادگی ، آزادی و حق طلبی / استقلال و آبادانی  کشور در سایه همت دانشجویان
سامع بیان داشت:انجمن اسلامی یکی از موفق‌ترین تشکل‌های دانشجویی محسوب می‌شود که این موفقیت را مدیون نداشتن تعصب در پذیرش اقشار مختلف دانشجو است. همین تنوع باور و عقیده دانشجویان و تضارب آراء میان آن‌ها رشد فکری دانشجویان را به دنبال خواهد داشت وهم چنین موجب می‌شود دانشگاه‌ها فارغ از تعصبات گروهی مطابق با آرمان‌های اسلامی پیش بروند.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهد در رابطه با فعالیت‌هایی که در انجمن اسلامی انجام می‌شود می‌گوید:انجمن اسلامی در دانشگاه‌ها فعالیت‌های متعدد درون دانشگاهی و برون دانشگاهی دارد. از جمله فعالیت‌های درون دانشگاهی انتشار نشریه‌های مخصوص در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌هایی برای رشد بینش سیاسی و بینش فرهنگی را می‌توان نام برد.

ازدواج دانشجویی ؛ جسارتی بی نظیر برای شروع یک زندگی

یکی دیگر از اقداماتی که این روز‌ها در میان دانشجویان بیشتر شاهد آن هستیم ازدواج دانشجویی است. ازدواج دانشجویی؛ جسارتی بی نظیر برای شروع یک زندگی مشترک است و بدون شک خداوند به خاطر این تصمیم بزرگ و انتخاب آگاهانه، برکاتش را بر زندگی این جوانان نازل خواهد کرد. زیباترین اتفاق دانشگاهی در این سال‌ها را شاید بتوان جشن ازدواج دانشجویی عنوان کرد.

حجت الاسلام محمد خادمی رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، می‌گوید:امسال بیست ودومین سالی است که طرح ازدواج دانشجویی تحت عنوان همسفر تا بهشت برگزار می‌شود. این طرح هدیه مقام معظم رهبری به دانشجویانی است که مشمول ازدواج دانشجویی می‌شوند.

وی ایجاد آموزش‌های لازم به زوجین را یکی از مهم‌ترین اهداف طرح هم‌سفر تا بهشت می‌داندو بیان می‌کند: رویکرد طرح ملی همسفر تا بهشت آموزشی و فرهنگی است چرا که اگر خدمات آموزشی و فرهنگی خوبی به زوجین ارائه شود، آثار و برکات بسیاری در زندگی آنان خواهد داشت. تلاش ما دادن آموزش‌های لازم به زوج‌های جوان است تا بتوانند مدیریت درستی بر زندگی خود داشته باشند.

دانشجو نماد ایستادگی ، آزادی و حق طلبی / استقلال و آبادانی  کشور در سایه همت دانشجویان
خادمی گفت  :این هدیه درگذشته به صورت سکه‌هایی به دانشجویان اعطا می‌شد و الان حدود ۱۰ سال است که به صورت دوره‌های آموزشی در غالب طرح همسفر تا بهشت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آمار پایین طلاق در ازدواج دانشجویی بیان داشت:به برکت معنویت این سفر و نیز آموزش‌های ارائه شده در آن، ازدواج‌های دانشجویی جزو پایدارترین ازدواج‌ها است. طبق امار‌های اعلام شده کمتر از ۴ درصد از ازدواج‌های دانشجویی منجر به طلاق می‌شود که این موضوع در قبال آمار طلاق ۲۵ درصدی جامعه بسیار ناچیز است. حداقل ۹۳ در صد از ازدواج‌های دانشجویی ماندگار و پایدار هستند.

در پایان می‌توان به این نکته بسنده کرد که تکریم و احترام به دانشجو نفعی جز برای جامعه نخواهد داشت و میهن عزیزمان چقدر زیباتر خواهد شد زمانی که به دانشجویان این قشر مهم در جامعه امروزی اطمینان کنیم و باورشان داشته باشیم.

انتهای پیام//م.ص


گزارشگر:مرجان صدیقی

برچسب ها: دانشگاه ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد محمدی
۰۸:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
درود بر خانم سامع بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
صادق سوهانی
۱۸:۱۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
درود بر خانم سامع
آخرین اخبار