خانزادی:

نیروهای مسلح کشورمان از فردای انقلاب زیر بار تحریم های سنگین قرار گرفتند/ مهم‌ترین پیام ساخت ناوشکن سهند عبور از خط تحریم‌ها است

نیروهای مسلح کشورمان از فردای انقلاب زیر بار تحریم های سنگین قرار گرفتندفرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروهای مسلح کشورمان از فردای انقلاب زیر بار تحریم های سنگین قرار گرفتند.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه 10 آذر ماه با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به روز هفتم آذر ماه روز نیروی دریایی اظهار کرد: یاد شهدای ناو پیکان را گرامی می داریم که در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس حماسه آفریدند.

وی ادامه داد: باید از پیام تاریخی فرمانده کل قوا خطاب به نیروهای مسلح کشور مبنی بر توسعه ساخت ناوشکن هایی با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک یاد کنیم. آن روزها برای مجموعه نیروی دریایی این کار کمی دور از انتظار بود، چرا که پیشرفت در حوزه فناوری های دریایی جز پیچیده ترین عرصه ها می باشد و از طرفی نیازمند حمایت و پشتیبانی زیرساخت های ملی در ابعاد مختلف است. نیروهای مسلح کشورمان از فردای انقلاب زیر بار تحریم های سنگین قرار گرفتند.

فرمانده نیروی دریایی افزود: پس از این فرمان تمام نیروهای دفاعی، علمی و دانشگاهی کشور با تمام تلاش خود پیشرفت در حوزه فناوری های دریایی را به جایگاه امروزی رساندند و در این میان باید از فرماندهان و مهندسان گذشته و حال در این صنعت تشکر کنیم.

خانزادی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح کشورمان سال ها زیر بار تحریم های سنگین قرار داشتند تصریح کرد: در جریان هشت سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ملت ایران حتی یک موشک ساده در اختیار نداشتیم. در جریان این تجاوز کشور سیم خاردار نیز در اختیار نداشت و تحریم ها سنگین و نیاز ها و وابستگی های ما گسترده بود، ولی امروز شاهدناوشکن سهند هستیم که حاصل تلاش و مقاوت و ایستادگی است.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین امنیت آب های کشور نیازمند بیگانگان نیستیم و سوی آنان دست یاری رسانی نمی بریم گفت: در گذشته تجهیزات را از بیرون کشور تهیه می کردیم، ولی امروز به خودکفایی رسیده ایم و به دلیل حساسیت های نیروی دریایی، کارکردها و اقدامات آن هم آثاری راهبردی دارد.

فرمانده نداجا امنیت ناشی از تامین تجهیزات از سایر کشورها را عاریه ای دانست و افزود: برخی کشورها از نوک پا تا فرق سرشان به تجهیزات نظامی بیگانه وابسته هستند. آنها باید بدانند که تجهیزات دریایی که در آب شور فعالیت می کنند به شدت نیازمند پشتیبانی و خدمات مستمر هستند و نیاز به رسیدگی دارند و اگر کشورهای صاحب آن فناوری اراده کنند تجهیزات عاریه ای آنها دیگر کاربردی نخواهد داشت. کشور ایران امنیت خود را به اراده دیگران گره نخواهد زد.

وی با اشاره به ناوشکن سهند ادامه داد: همه فناوری‌های تجهیزات دریایی در داخل کشور نهادینه شده است و ساخت ناوشکن سهند از مجموعه موج برای ما کاری بسیار پیش پا افتاده محسوب می شود؛ بسیاری از قطعات و تجهیزات این شناور در حوزه های ملی و بخش خصوصی خارج از مجموعه‌های دفاع کشور طراحی و ساخته شده، به عنوان مثال شافت این شناور در اصفهان و کرج، پروانه‌ها در مشهد، گیر بکس های موتور در اصفهان ساخته می‌شوند. همچنین گیربکس های این شناور اولین نسل از گیربکس های جدید محسوب می شود که می تواند همزمان دو موتور بر روی یک شافت پروانه کوبل کند. ناوشکن سهند از تجهیزات پیشرفته و منحصر به فردی برخوردار است. امروز به لطف خدا همه این دانش و فناوری در داخل کشور وجود دارد و موجب اقتدار کشور شده است.

خانزادی مهم‌ترین پیام ساخت ناوشکن سهند را عبور از خط تحریم‌ها عنوان کرد و با تاکید بر اینکه توانسته ایم با توجه به دانش داخلی به خودکفایی برسیم، گفت: در حوزه‌های موشکی، هوایی، زمینی و دریایی کشور ما به اوج بلوغ و خودکفایی رسیده است. کشوری که خود می‌تواند تسلیحات اش را تولید کند برای تامین امنیت، به هیچ کشوری وابسته نیست.

وی ناوشکن سهند را سومین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و ادامه داد: ما ساخت نمونه های مختلفی را متناسب با نیازهای کشور در دستور کار قرار دادیم، این نشان می دهد که با وجود تحریم‌ها رسیدن به این دانش و پیشرفت اتفاقی نیست. تولید جماران، دماوند و سهند و انشالله در آینده نزدیک دنا نشان می‌دهد که ایران به دانش بومی ساخت ناوشکن دست یافته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص تجهیزات ناوشکن سهند، گفت: یکی از تجهیزات ناوشکن سهند سامانه کمند است که یک توپ دوربرد است و این قابلیت را دارد که ۴ تا ۷ هزار گلوله در دقیقه شلیک کند. این ناو این قابلیت را دارد که اهداف که تا چهار کیلومتری او نزدیک می شوند هدف قرار دهد و از خود دفاع کند؛ سامانه هایی که این ناوشکن به آن مجهز است بسیار پیشرفته بوده و هیچ کشوری آن را در اختیار ما قرار نمی دهد و ما در تحریم هستیم، اما با اتکا به دانش داخلی امروز این تجهیزات و فناوری ها در داخل تولید شده و برای دفاع از کشورمان به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه موتورهایی که بر روی این ناوشکن قرار دارد موتور های بسیار هوشمند و بومی هستند افزود: ممکن است گاهی اوقات در عرصه‌های ملی با برخی محدودیت ها در زمینه ساخت موتورها مواجه باشیم که شاید مسائل اقتصادی در آنها تاثیرگذار باشد، اما اینجا و در صنعت دفاعی امنیت موضوعی نیست که خط کش پول برای آن تعیین کنیم. امنیت به شرایط اصلی و حیاتی کشور و صلح است و به منافع ملی مربوط است که منافع ملی برای ما خط قرمز بوده و ذره ای از آن کوتاه نمی آییم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه، ناوشکن سهند، بلافاصله پس از الحاق به نیروی دریایی ماموریت کوتاهی را امروز انجام داد تصریح کرد: سهند از فردا به مدت یک هفته به اقیانوس هند اعزام می شود تا یک گشت دریایی را انجام دهد و پس از آن عازم خلیج عدن خواهد شد. همچنین سهند در رزمایش‌های آتی نیروی دریایی هم نقش ویژه ای را ایفا خواهد کرد.

خانزادی با تأکید بر اینکه دارا بودن یک نیروی دریایی مجهز حق هر ملتی است، افزود: در آینده نزدیک مردم عزیزمان اخبار خوبی را در زمینه پیشرفته نیروی دریایی خواهند شنید. مردم عزیز بدانند، آنچه که در نیروی دریایی وعده می‌دهیم چندان نیازمند کمک خارجی ها نیست. ما توانستیم پیچیده‌ترین سلاح‌های مدرن را به کمک فرزندان انقلاب بسازیم. استعدادهایی که به لحاظ هوش، دانش و مهارت بسیار ممتازتر از نیروی انسانی کشورهای دیگر هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اقیانوس اطلس برای ما تنها یک نام است گفت: آنقدر این اقیانوس برای ما ارزش منطقه‌ای ندارد که لازم باشد در آن حضور داشته باشیم، اما هر نقطه‌ای از دریاهای آزاد جهان که ملت و نظام اراده کند ما از هم اکنون آماده هستیم در آن منطقه حضور نظامی داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به ساخت هوشمندانه ناوشکن جماران تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا در زمان ساخت این ناوشکن فرمودند که این فقط ساخت یک شناور نیست، بلکه نهادینه کردن ظرفیت های در نیروی دریایی و نیروهای مسلح است که در آینده اتفاقات بزرگ تری را رقم می زند که ما پس از آن شاهد رونمایی ناوشکن دماوند در دریای خزر بودیم و امروز نیز سهند که سومین نسل ازناوشکن های کلاس موج است.

خانزادی از ساخت و رونمایی از ناوشکن دنا خبر داد و گفت: امروز ظرفیت و توانایی ساخت نهادینه شده و در مجموعه نیروی دریایی وجود دارد و دنا ناوشکن سوم موج است و ناو شکن سهند موج پنجم نام دارد و تولید پیاپی آنها با یک الگوی مشخص نشان از بومی شدن زیرساخت ها دارد. درگیرهای اساسی که به عنوان گلوگاه ساخت بود امروز دیگر وجود ندارد و از آن عبور کردیم و تلاش داریم تا هر موج از نمونه قبلی خود بهتر و پیشرفته تر باشد.

وی در خصوص ماموریت نیروی دریایی در تامین امنیت اطلاعات دریایی، گفت: شاید وقتی ما از دزدی دریایی صحبت می کنیم برای بسیاری غیر قابل قبول باشد که چگونه در قرن ۲۱ این اتفاقات رخ می‌دهد، اما باید بگویم که این یک بازی سیاسی است؛ ما معتقدیم که دزدی دریایی با حمایت برخی از کشورها صورت می گیرد. یک سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چطور دزدان دریایی در فاصله ۷۰۰ مایلی می‌تواند با یک قایق کشتی های تجاری را رصد و آنها را در اختیار بگیرند و تقاضای پول کنند. اینها نشان می‌دهد که افراد یا گروه هایی به آنها کمک می کنند. برای کنترل دزدان دریایی باید سواحل را کنترل کرد و از سوی دیگر محرومیت و فقر را در کشورهای مبدا از بین برد.

فرمانده نداجا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ۱۰ سال است که به صورت شبانه روز و لحظه به لحظه در ماموریت های مختلف به مقابله با دزدی دریایی پرداخته و در خلیج عدن عملیات‌های متعددی را انجام داده و عملیات رعد یک و دو نمونه های از این ماموریت هاست، اظهارکرد: تشکیل کمیسیون کشورهای حاشیه اقیانوس هند به پیشنهاد هندوستان یکی از راهکارها برای مقابله با دزدی دریایی است و تا امروز ۲۲ کشور منشور این اجلاس را در مجالس خود تصویب کردند. کشورهای زیادی مانند چین، فرانسه، برزیل و اسپانیا به عضویت افتخاری این اجلاس در آمده اند.

خانزادی افزود: در آینده نزدیک یک اجلاس دو روزه برای افزایش همکاری اعضا در بندر عباس برگزار می شود و طبق پیش بینی ها در نیمه اول سال آینده یک رزمایش مشترک امداد و نجات برگزار شود.

وی اظهار کرد: نیروی دریایی یک نیروی سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک است و باید بتواند در راستای تامین منافع کشور حرکت کند. سفر به بنادر دیگر کشور ها و اهتزاز پرچم ایران نمایش اقتدار کشور ماست. حضور در دریا به خودی خود نشان دهنده اقتدار و بالندگی کشورمان است و توان دفاعی کشور ما را نشان می دهد، اعزام ناوگروه نیروی دریایی به کشور ایتالیا نیز در راستای اهداف ما و در جهت تعامل و همکاری با سایر کشورها است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اشراف اطلاعاتی و امنیتی بر تنگه هرمز و سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر کاهش تحرک ایران در خلیج فارس، گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا بیشتر یاوه گویی است تا مطالبی واقعی و دقیق؛ تامین امنیت تنگه هرمز برای ما بسیار ساده و سهل است. ما دشمنانمان را به صورت کامل رصد می‌کنیم و حتی گفتگوهای آنها را شنود کرده و اگر این چنین نباشد حضور ما در دریا هیچ معنایی ندارد.

وی افزود: ما آنها را به صورت لحظه به لحظه از دریا و هوا به وسیله پهپادهای بدون سرنشین رصد می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از روزی که وارد اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند شد دیگر اجازه ورود آمریکایی‌ها را به اجلاس نداد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت دو سال ریاست اجلاس کشور های حاشیه اقیانوس هند را برعهده دارد.

خانزادی زیردریایی فاتح را زیردریایی نسل دوم نیروی دریایی خواند و افزود: اولین فروند از این نسل دوم که زیردریایی های تاکتیکی هستند؛ به زودی وارد ناوگان نیروی دریایی خواهند شد. زیردریایی فاتح هم در مجموعه تاسیسات دریایی وزارت دفاع ساخته شده است.

وی با بیان اینکه تنگه هرمز بیخ گوش ماست گفت: اداره این تنگه کار روزمره ماست؛ توانایی های ما بیش از کنترل مناطق ساحلی است. از روزی که نیروی دریایی دشمن از بنادر خود جدا شده تا زمانی که به منطقه ما وارد می‌شوند، زیر چشمان بیدار و تیزبین همکاران من در ناوگان دریایی کشور هستند و حتی مکالمه آنها را هم در اختیار داریم و می‌دانیم کشتی‌های آنها با چه تجهیزاتی به منطقه می‌آیند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه حد تفکیکی بین دو نیروی دریایی ارتش و سپاه نمی‌بینیم اظهار کرد: طرح های مشترک زیادی بین دو نیروی دریایی کشور وجود دارد. این دو نیرو یک ید واحده هستند. من و برادرم سردار تنگسیری ارتباط خوبی داریم. این تماس هم تنها محدود به فرماندهان دو نیروی دریایی نمی شود، بلکه در تمامی رده ها دو نیروی دریایی با یکدیگر ارتباط خوبی دارند. هر دو طرف آماده هستیم تا در تمام صحنه‌ها تمام‌قد بایستیم.

خانزادی با بیان اینکه تمدن دریایی، فرهنگ دریایی را تولید می کند گفت: باید بررسی کنیم که چه اتفاقاتی لازم است تا تمدن دریایی احیا شود. ما در گستره تمدن دریایی حضور داشتیم، اما امروز قدری از آن فاصله گرفته ایم که یکی از نشانه های آن این است که تمدن دریایی بر شهرهای بزرگ دریایی متمرکز است که بزرگترین شهر بندی ما چابهار است.

وی با اشاره به تدبیر داهیانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری درباره توسعه سواحل مکران گفت: زمانی که نیروهای مسلح در آنجا متمرکز شوند هسته های تمدنی را تقویت خواهند کرد. استقرار نیروی دریایی در جاسک و کنارک و سایر پایگاه ها قطعا به تقویت کانون های تمدنی کمک خواهد کرد و تقویت آنها شکل گیری یک سری چرخه های قابلیت ساز را در پی خواهد داشت، بطوری که در یک تمدن دریایی، دریا مهمترین درگاه ارتباطی با جهان بیرون باشد که هم ظرفیت های حکومتی و هم ظرفیت های خصوصی و مردمی و تمدنی نیاز است که امروز این اتفاق در حال انجام است و نیروی دریایی پرچمدار این حرکت است. فرمانده کل قوا درباره مکران از ما سوال می پرسند و از آخرین روند پیشرفت آن در بخش راه ها و بنادر و بخش های محروم و تامین امنیت دریا د سواحل مطلع می شوند.

خانزادی با بیان اینکه فرمایشات رهبری برای ما راهگشاست افزود: توجه ایشان هر ساله به روی نیروی انسانی بوده. البته تجهیزات هم مهم است، اما نیروی انسانی باید این تجهیزات را بسازد؛ باید آنها را راهبری کند و به کمک آن تجهیزات امنیت را نه تنها در نزدیکی سواحل کشور، بلکه در اقیانوس ها تامین کند. حرکت و سیاست ما در نیروی دریایی هم توجه به نیروی انسانی و ساخت تجهیزات به روز است. هر چه تجهیزات ما به روزتر بوده باشد عدم قطعیت دشمن بیشتر می شود؛ دشمن دیگر نمی‌داند ما با چه ظرفیت و قدرتی در دریا حضور داریم.

وی با اشاره به مشارکت دولت در توسعه مناطق ساحلی کشور اظهار کرد: استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های خوبی را در منطقه ایجاد کردند. به هر حال عقب‌ماندگی تاریخی منطقه زیاد است، اما باید بدانیم که آینده کشور در توسعه مناطق متصل به مرزهای آبی است. در همین زمینه باید از امیر دریادار سیاری یاد کنم که ایشان بخشی از تاریخ مکران هستند. ایشان پرچمدار پیشرفت مکران هستند و ما تلاش می‌کنیم تنها سهم خود را در پیشرفته این مناطق ایفا کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: آرزو می کنم هر ایرانی به جای اینکه صاحب یک خودرو در خیابان باشد، یک قایق در دریاهای جنوب داشته باشد، ما از طریق توسعه مکران می توانیم به آب های آزاد دسترسی داشته باشیم و دسترسی به این آب‌ها از هر لحاظ به نفع کشور و مردم است.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: برای خصوصی سازی هدف گذاری کلان انجام شده و طرح های یک پارچه ای برای توسعه سوال مکران وجود دارد این موضوعی است که به دولت مرتبط بوده، چرا که دولت باید آمایش سرزمینی آن منطقه را تنظیم کند و قطعا باید تسهیلات امکانات و زیرساخت هایی در این منطقه بوجود آید که بخشی از آنها بر دوش دولت است که این کارها مانند راه سازی خط آهن فرودگاه و بنادر به خوبی در حال انجام است. توسعه یک امر تدریجی بوده و امری ناگهانی نیست و مردم به ویژه بومیان با استفاده از ظرفیت ها باید در این امر مشارکت کنند. مکران دروازه طلایی اقتصاد ایران به دریاهای آزاد است.

خانزادی در خصوص امنیت دریای خزر گفت: خزر یک دریاچه محسوب و متعلق به کشورهای حاشیه آن است. خزر دریای صلح و دوستی است و  همه ایرانیان ساحل آفتابی و آرام خزر را می‌پسندند؛ اما خزر گاهی بسیار خروشان و خشن است، از طرف دیگر بخش عمیق این دریا هم در مناطق ساحلی ایران قرار دارد.

خانزادی با اشاره به اینکه ما هیچ گاه در تاریخ سابقه حضور تجاری را در خزر نداشته ایم خاطرنشان کرد: امکان اینکه در خزر حضور نظامی و تجاری داشته باشیم برای ما سال‌هاست که فراهم شده است. ناوشکن دماوند هم در همین فضا ساخته شد. هدف ما از حضور در خزر برقراری امنیت بادوام در این منطقه است. این امنیت باید به صورت جمعی تامین شود، البته ما هم به جز شیطنت های آمریکا، مشکلی با کشورهای حاشیه این دریا نداریم ، این یک اصل است که ما اجازه نمی دهیم پای بیگانه ای به خزر باز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
انشالله موفق باشید همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
یعنی با برجام هم تحریم هستیم؟
آخرین اخبار