دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم امضا تفاهم نامه توسعه کسب و کار‌های دیجیتالی گفت: ۶۲ درصد بخش اقتصادی در اختیار اپراتورهاست در حالی که این میزان باید بین ۳۰ تا ۳۲ درصد باشد. این نشان دهنده آن است که بخش اقتصاد کوچک است.


در ۴ هزار میلیارد دلار بازار ICT دنیا یک درصد هم سهم نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مراسم امضا تفاهم نامه توسعه کسب و کارهای دیجیتالی و افتتاح مرکز نوآوری و شتاب دهی رسانه ای کسب و کارهای دیجیتالی توسکا که صبح امروز برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: در دوران صنعتی به صنعت کشاورزی، نیروی انسانی، مواد اولیه و سرمایه، تکنولوژی اضافه شده است. در دهه 80 قرن بیست بازارهای صنعتی به اشباع رسیدند. جهان با چند اتفاق مهم مواجه شد که این اواخر در سال 2008 بود که یک بحران جدی در نظام سرمایه داری اتفاق افتاد و باعث سرگردانی پول و سرمایه شد. در این بحران جدی ICT به کمک رسید و از طریق فضای مجازی، فضای واقعی رشد کرد.

گفتنی است در زندگی واقعی یک سری سپهرهایی نظیر سپهر رسانه، اطلاع رسانی، سپهر بانکی، تجارتی، صنعتی، آموزشی، حمل و نقل و ... وجود دارد که  با توسعه فضای مجازی مبتنی بر تکنولوژی پایه ICT، همه تکنولوژی ها در آن همگرا شده اند. این روند از 2008 تا 2016 باعث می‌شود 5 کمپانی بزرگ دنیا مانند: اپل،آمازون، ماکروسافت،فیس بوک و گوگل از لحاظ مارکت سایز کمپانی های حوزه مجازی باشند. یک افق رشد در این حوزه وجود خواهد داشت. این پدیده در یک زنجیره ای با مبنای نوآوری، نگاه اقتصادی و بر پایه نظام شبکه ای و اجتماعی بوده و تکنولوژی محور است. در حقیقت این امر باید گفت که با سرعت بسیار بالایی یک بازار متحول و در حال توسعه را در دنیا و در همه حوزه ها  شکل می‌دهند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به درک خوب این پدیده ادامه داد: در این فضا 4 بازیگر عمده دولت، بخش خصوصی، تکنولوژیست‌ها و  جامعه مدنی وجود دارد که لازم است که به بازیگران این فضا نقش واقعی داد شود. همچنین بایستی این موارد با هم تعامل کنند تا به این طریق مارکت سایز بزرگ شده و بتواند در این فضای یکپارچه مجازی نقش خود را در حوزه های سپهری به دست آورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: کار ما در این فضاها دارای اشکالاتی است. یکی از این مشکلات نداشتن تعامل است به این شکل که در بازار 4هزار میلیارد دلاری بازار ICT دنیا، ما یک درصد و حتی کمتر از آن هم سهم نداریم. البته با وجود جوان های تحصیل کرده و منابع انرژی جای رشد داریم. از دیگر مشکلات موجود، نداشتن توازن است. 62درصد بخش اقتصادی در اختیار اپراتورهاست در حالی که این میزان باید بین 30 تا 32 درصد باشد. این نشان دهنده آن است که علاوه بر کوچک بودن بخش اقتصادی، در آن بخشی که بایستی مردم به صورت مدنی در چارچوب استارت آپ‌ها حرکت کنند، توازن وجود ندارد. لازم است این مشکلات جبران شود.

وی ادامه داد: صنعت سنگین به لحاظ سخت افزاری بودن آن، الزامات جغرافیایی دارد، اما از مزایای فضای مجازی این است که به تعلق جغرافیایی نیازی نیست. همچنین در صنعت نیاز به پلتفرم‌هایی با هزینه بالا نیاز است اما با توسعه اقتصاد دیجیتال مردم از کارخانه ها به سمت خانه کشیده می‌شوند که این می‌تواند برنامه خوبی را در مناطق محروم ایجاد کند.

فیروزآبادی با اشاره به نبود همگرایی لازم در اقتصاد دیجیتال افزود: در جوامع غربی این همگرایی توسط قدرت برتر 4 بازیگر دولت، بخش خصوصی، تکنولوژیست ها و جامعه مدنی صورت می‌گیرد. در کشور ما قدرت برتر دولت بوده و 3 بازیگر دیگر در برابر آن هم وزن نیستند. متاسفانه دولت در این حوزه به جمع بندی نهایی نرسیده که چگونه بایستی این زنجیره اقتصاد دیجیتال را در کشور همگرا کند.

یکی از نگرانی های عمده ای که وجود دارد این است پلتفرم هایی در دنیا صورت می‌گیرد که آنها به دلیل کارکرد و کارایی شان به سمت انحصار و تصرف بازارهای جهان می‌روند. کما اینکه در حوزه رسانه، بازار جهانی در تصرف 5 شرکت است. در حوزه اطلاعاتی، دیتیلینگ و اطلاعاتی نیز در تصرف آنها است.

قول می‌دهم ظرف دهه آینده، اگر نگاه دقیق به این زنجیره نداشته باشیم، ما شاهد این خواهیم بود که متاسفانه 50 درصد پلتفرم بهداشت مان خارجی شود. به خصوص که نظام بهداشت به سمت پیشگیری رفته و جوامع به سمت پیر شدن می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار