باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد ؛

معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند

روز جهانی معلولین روز به اثبات رساندن "خواستن توانستن است" برای کسانی است که به جنگ با نا امیدی به پا خواسته اند.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر ساله در ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر برگزار می‌شود.

هدف نام گذاری از این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف، اطلاع از نیاز‌ها و فعالیت‌های معلولین ذهنی و جسمی و همچنین آشنا شدن معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان است.
 
معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند
گاهی کمی تشویق و حمایت این افراد منجر به درخشش آنان در زمینه‌های مختلف شده و ممکن است از انسان‌هایی با جسم سالم هم موفق‌تر شوند و افتخار جامعه را از آن خود کنند.

روز جهانی معلول برای کسی است که درس استقامت و صبر به اطرافیان خود می‌دهد، کیفیت بالای خدمات منجر به افزایش شناسایی معلولان می‌شود.
 
علیرضا پور یوسف مدیر کل سازمان بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، با اشاره به تعداد معلولین استان می‌گوید: آمار فعلی ما در حال حاضر ۱۱۴ هزار و ۷۱ نفر دارای معلولیت در بهزیستی پرونده دارند که نزدیک به ۲ درصد است.

وی افزود: سالانه بطور معمول بین ۵ تا ۷ درصد به تعداد کسانی که ما شناسایی می‌کنیم و کسانی که مراجعه به بهزیستی می‌کنند، اضافه می‌شود.

مدیر کل سازمان بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هرچه خدمات ما بهتر باشد افراد بیشتری را می‌توانیم شناسایی کنیم، ادامه می‌دهد: مهم‌ترین بستر برای حمایت از معلولان را قانون جامعه معلولین پیشرو گذاشته است که چشم انداز بسیار خوبی دارد و اگر زمینه اجرای مواد همین قانون را فراهم کنیم اکثر مشکلات معلولان قاعدتا حل خواهد شد.

پوریوسف با اشاره به حوزه ورزشی می‌گوید: در بازی‌های آسیایی جاکارتا که تیم ملی ایران توانست مقام سوم را بدست بیاورد، تیم اعزام شده خراسان رضوی ۲۱ مدال خوشرنگ را کسب کرد.

حضور معلولان بعنوان عضو موثر در جامعه می‌تواند زمینه حضور و مطالبه گری آن‌ها در بین خودشان را تقویت کند.
 
معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند


استمرار حمایت از معلولان

محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد در دوره جدید خود، پیوسته در تعامل با جامعه معلولان بوده و آن‌ها را حمایت کرده، می‌گوید: در موضوع مناسب‌سازی فضای شهری برای تردد کم‌توانان و ناتوانان اقدامات بسیار خوبی در سطح شهر از سوی شهرداری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری یک میلیارد تومان اعتبار برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان استثنایی از سوی شورای شهر مشهد به تصویب رسیده است، می‌افزاید: در سایر حوزه‌ها همچون حوزه فرهنگی، ورزشی نیز در حد توان حمایت کرده‌ایم و این رویکرد تداوم خواهد داشت.
 
معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند

رشد و شکوفایی در معلولیت

معلولیت پایان زندگی نیست ؛ خیلی از افراد دارای معلولیت نه تنها راه نا امیدی را در پیش نگرفته بلکه با تلاش مداوم و طولانی به محدودیت خود اجازه ندادند که مانع رشد و رسیدن به اهدافشان شود.

سمانه احسانی نیا عضو هیئت مدیره تئاتر معلولین "بچه‌های باران" متولد اردیبهشت ماه ۱۳۶۳ یکی از این افراد موفق است ؛ یک سانحه‌ی رانندگی منجر به معلولیت سمانه در سن نوجوانی می‌شود ؛ او تا قبل از این اتفاق در زمینه‌های هنری تئاتر، عکاسی، نقاشی و معرق فعالیت می‌کرد ؛ پس از گذشت چند سال با وجود مشکلات جسمانی زیاد شرایط را پذیرفت و ادامه تحصیل داد.
 
معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند

سمانه احسانی نیا با اشاره به تحصیل در رشته علوم اجتماعی می‌گوید: از سال ۸۷ نقاشی با دهان را زیر نظر اساتید ماهری شروع کردم و آثارم را در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش گذاشتم.

وی با بیان اینکه تعدادی از آثارم را به تهران و بخشی را برای نمایشگاه‌های گروهی به خارج از کشور فرستاده ام، می‌افزاید: موسیقی ساز دهنی را در کنار نقاشی شروع کردم که اطمینان دارم بخاطر علاقه به این موضوع حتما در آن موفقیت‌هایی را کسب خواهم کرد.

عضو هیئت مدیره تئاتر معلولین با اشاره به استقلال خود در زندگی، ادامه می‌دهد: در زمینه گویندگی و شعر کار‌هایی انجام داده ام و تصمیم دارم تا مجموعه‌ای از دل نوشته و نقاشی هایم به همراه صدای خودم را بتوانم منتشر کنم.

خانم احسانی نیا خدا را برای اعطای این توانایی‌ها به او و همچنین برای شناخت و پرورش ان‌ها شاکر است و می‌گوید: دو سال پیش بعنوان سخنران سمینار بین المللی طب دانشگاه فردوسی اجرایی داشتم که به لطف خدا تصمیم گرفتم بعنوان سخنران امید و موفقیت برای انگیزه و انرژی دادن به مردم در این مسیر هم گام بردارم.


معلولیت محدودیت است، ناتوانی نیست

حسن عبدی سال ۱۳۶۴ در چناران متولد شد، وی با وجود معلولیت جسمی با امید به خداوند از استعداد‌های خود به نحو احسن استفاده کرده است ؛ عبدی در سن ۱۵ سالگی برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود به مشهد آمد و در مرکز فیاض بخش پذیرش شد ؛ بعد از گذشت حدود دو سال همزمان با درس ورزش را شروع کرد تا جایی که توانست در لیگ برتر بسکتبال حضور پیدا کند ؛ اولین بار در بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ که در تایلند برگزار می‌شد، پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.
 
معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند
حسن عبدی با اشاره به مهم‌ترین اتفاق و پیروزی ورزشی خود می‌گوید: حضورم در مسابقات آسیایی جاکارتا و کسب مدال طلا مهم‌ترین اتفاق ورزشی زندگی من بود.

وی می‌افزاید: من برای رسیدن به این مرحله از زندگی خیلی تلاش کردم و خانواده ام هم در این بین سهم بزرگی در حمایت از من داشتند.

عبدی برای گذراندن سختی‌های زندگی در راستای رسیدن به این مرحله از خداوند شاکر است و ادامه می‌دهد: برای تحصیل رشته حسابداری را انتخاب کردم و در حال حاضر حسابدار هستم.

معلولیت‌های مادر زادی

دکتر محمدحسین پور مدیر برنامه ریزی مبارزه با ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه معلولیت‌های مادرزادی به دو دسته ذهنی و جسمی تبدیل می‌شوند می‌گوید:علل معلولیت‌های جسمی از جمله ژنتیک، مصرف دارو و آسیب‌های هنگام زایمان و بارداری است که ممکن است در طول زندگی فرد ظهور کند و معلولیت‌های ذهنی ژنتیکی هستند.

وی با ارائه راه حل برای جلوگیری از معلولیت ژنتیکی می‌افزاید: با داشتن شجره نامه و مراجعه به مشاوره می‌توان احتمال ایجاد معلولیت در فرزندان را تشخیص داد، اما خیلی قطعی نیست و ممکن است برخی موارد را نشود پیشگیری کرد.
 
معلولیت اوج گرفتن از زمین محدود به سوی آسمان نامحدود است/معلولان معلمان استقامت هستند
از سویی مردم مشاوره و آزمایش‌های قبل ازدواج را جدی نمی‌گیرند و از سوی دیگر کار‌های لازم برای تشخیص بیماری را به خوبی انجام ندهند و یا مردم به عوارض دارویی که استفاده می کنند آگاه نیستند که با رعایت این موارد می‌توان معلولیت را تا حدی پیش بینی کرد.
 
انتهای پیام//ف.ش
 

گزارشگر:فاطمه شه دوست
برچسب ها: بهریستی ، معلولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار