وعده مسئولان گرمابخش خانه‌ها نشد؛

مردم زاهدان و زابل همچنان با صف‌های طولانی سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند

در روز‌های اخیر معضل صف‌های طولانی برای تهیه گاز شرایط سخت تری را در زاهدان و زابل ایجاد کرده است،و همچنان مردم با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بعد از صف‌های طولانی و کلافه کننده بنزین و گازوئیل، مشکل تامین نفت سفید و گاز مردم استان را آزار می‌دهد به طوری که باید با گالن یا سیلندر گاز به دنبال تهیه سوخت مورد نیازشان باشند تا سرمای هوای پاییزی کمتر آزارشان دهد.

وضعیتی که برای خیلی‌ها غیر قابل تحمل شده است، اما سعی می‌کنند به هر سختی که شده است، سوختشان را تامین کنند. آن‌ها که سال هاست سختی حمل سیلندر‌های سنگین وزن و گالن‌های نفت را به جان خریده و به محرومیت شان از نعمت گاز شهری کمتر معترض شده اند، اما آن چه آن‌ها را کلافه کرده است، نبود سوخت مورد نیاز و وجود صف‌های طولانی برای تامین آن است.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

طی روز‌های اخیر معضل صف‌های طولانی گاز و کاهش آن شرایط سخت تری را ایجاد کرده است، مشکلی که مسئولان قول رفع آن را دادند و حتی گاه اظهار کردند که صف‌های طولانی گاز شکسته و گاز مورد نیاز مردم تامین شده است و چند روز قبل نیز خبر آن با عنوان «تدبیر گازی» به نقل از معاون فرمانداری زاهدان و «صف‌های سیلندر گاز در زابل شکسته شد» از گفته فرماندار زابل منتشر شد، اما مشاهدات خبرنگاران ما در زاهدان و زابل متفاوت از این ادعاهاست چرا که همچنان مردم سیستان و کلان شهر زاهدان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

صف‌های گاز، پابرجا، اما کوتاهتر

برای بررسی موضوع به میدان سربازان گمنام زیباشهر می‌رویم، یکی از شهروندان که در صف و منتظر دریافت گاز است گف: شرایط توزیع گاز تا حدودی بهتر شده است، اما هنگامی مردم رضایت پیدا می‌کنند که برای تهیه سیلندر گاز مایع منتظر نمانند، در صورتی که قسمتی از زاهدان گازکشی است امسال هم شاهد صف‌های طولانی هستیم.

این شهروند ادامه می‌دهد: از حدود یک ماه قبل، وضعیت توزیع سیلندر گاز مایع در زاهدان نامناسب شده است، اشتراک گاز داریم، اما هر بار که با شرکت مربوط تماس می‌گیریم برایمان گاز نمی‌آورد، به همین دلیل مجبور به حمل سیلندر خالی در خودرو هستم تا در مکان‌های مشخص آن را تعویض کنم، نیم ساعت قبل، کلاس دخترم تمام شد و در دانشگاه منتظر است تا سیلندر گاز را تعویض کنم و دنبالش بروم، اما هنوز نوبت به من نرسیده است.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

یکی از شهروندان که در صف دریافت گاز از مرکز توزیع گاز در میدان امام رضا (ع)گفت: باید چند روز در صف باشیم تا بتوانیم یک سیلندر گاز تهیه کنیم، دو روز است که به مکان‌های مشخص شده مراجعه می‌کنم، ولی به دلیل شلوغی موفق به تهیه سیلندر گاز نشدم و مشکل مردم فقط تهیه سیلندر گاز نیست، متاسفانه در شهر شاهد تعویض سیلندر گاز مایع به صورت آزاد با قیمت‌های ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان هستیم، چگونه این افراد می‌توانند ده‌ها سیلندر گاز را به راحتی تهیه کنند و بفروشند؟

یکی دیگر از شهروندان گفت: در روز‌های گذشته شاهد صف‌های طولانی بودیم که مردم چندین ساعت در انتظار دریافت یک یا دو عدد سیلندر گاز بودند، اما وضعیت تا حدودی بهتر شده است. مسئولان باید بدانند در فصل سرد مصرف گاز مایع بیشتر می‌شود برای این موضوع قبل از سرد شدن هوا برنامه ریزی کنند تا مردم درگیر چنین مشکلاتی نباشند.

عقربه‌های ساعت ۱۱ را نشان می‌دهد و سری هم به میدان کارگر، دیگر مکان توزیع گاز می‌زنیم. محلی که عصر دوشنبه هم به آن جا مراجعه کردیم، اما خبری از توزیع گاز نبود.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

یکی از شهروندانی که در این مکان منتظر خودوری حمل سیلندر است ،گفت : از ساعت هفت در انتظار خودرو‌های توزیع سیلندر گاز مایع هستیم، اما هنوز خبری نیست، برای تهیه دو سیلندر گاز باید ساعت‌ها در انتظار باشیم، دانشجو هستم و به دلیل این که از صبح زود برای دریافت گاز انتظار می‌کشم، نتوانستم در کلاس درس حاضر شوم.

سهیمه گاز افزایش نیافت

سرپرست فرمانداری زاهدان، اما در این باره گفت: مشکل تامین گاز در زاهدان به زخم کهنه‌ای تبدیل شده است و از دستگاه‌های متولی به دلیل افزایش نیافتن سهمیه گاز مایع و نظارت دقیق بر توزیع سیلندر‌های گاز بسیار گلایه‌مند هستم.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

ابوذر نخعی مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور با بیان این که برای مسئولان بسیار ناخوشایند است که مردم برای دریافت سیلندر گاز باید این همه سختی را متحمل شوند، می‌افزاید: مصوباتی در ماه گذشته برای رفع این معضل و مدیریت آن داشتیم، اما متاسفانه به دلیل افزایش نیافتن سهمیه و کم کاری شرکت‌های توزیع کننده سلیندر گاز مایع، شاهد به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شهروندان هستیم که جلسه کمیته سوخت شهرستان برگزار و مقرر شد، سهمیه گاز مایع بر اساس ظرفیت هر شرکت توزیع کننده سیلندر گاز افزایش یابد و این سهمیه به صورت کامل از طرف این شرکت‌ها جذب شود.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

به گفته وی، بازدیدی به همراه دادستان مرکز استان از ایستگاه‌های توزیع سیلندر گاز در زیباشهر نیز انجام و مقرر شد سیلندر‌های گاز موجود در واحد‌های صنفی توسط نیروی انتظامی جمع آوری، توقیف و واحد نیز پلمب شود، در صورت مشاهده فروش سیلندر گاز مایع در این واحد‌ها با شرکت توزیع کننده آن سیلندر برخورد قضایی شود.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

بر اساس این گزارش  کمبود گاز همچنان در این منطقه به قوت خود باقی است. گاز مایع در این شهر و روستا‌های آن مانند روز‌های گذشته کمیاب است و شهروندان برای تهیه آن همچنان مشکل دارند، در حالی که دست فروشان به تعداد مورد نیاز می‌توانند گاز را برای مردم تامین کنند!

پارکینگ‌هایی که در ایام دیگر جایگاه توزیع گاز در شهر بود این روز‌ها دیگر خوردو‌های حمل گاز را به خود نمی‌بیند و در میدان‌ها و معابر هم کمتر می‌توان شاهد خدمات رسانی آن به مردم بود.

یکی از روستاییان هیرمند نیز در این باره گفت: با توجه به کمبود گاز و گرانی در آن سوی مرز بسیاری از سودجویان گاز را به مرز می‌برند و با دو تا سه برابر قیمت مصوب می‌فروشند.

بسیاری از مردم برای رفع نیازشان به هیزم روی آورده اند که خود تهدیدی برای منابع طبیعی است.

«کیخا»، از کارکنان دانشگاه زابل نیز بیان می‌کند: با بروز این مشکل تعدادی از مردم به استفاده از وسایل برقی برای پخت و پز و دیگر مصارف رو آورده اند و مردم در مضیقه هستند.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

شهروند دیگری از زابل می‌گوید: برای دریافت گاز باید مثل دریافت نوبت از بیمارستان قبل از طلوع خورشید به میدان‌های پارک خودرو‌های گاز مراجعه کنیم و تا ظهر در صف بمانیم، شاید بتوانیم گاز مورد نیاز را تهیه کنیم،دست فروش‌ها گاز را به راحتی و البته با قیمت بیشتر در اختیار مردم قرار می‌دهند که نشان دهنده نبود نظارت است.

در حالی که سه هفته است خودروی حامل سیلندر گاز در جایگاه نیست، وضعیت گاز وخیم است، مردم از این نظر در تنگنا هستند و برای تهیه آن مشکل دارند،برخی توزیع کنندگان سیلندر گاز را به دست فروشان می‌دهند، ولی به فکر دیگر شهروندان نیستند.

رئیس جمهور هم در سفر آذر ۹۶ به زابل از انتقال گاز به این شهر در مهر ۹۷ خبر داد که نه تنها این قول تحقق نیافت بلکه در پاییز گاز کمیاب شد.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

یکی از بازنشستگان نیز اظهار می‌کند: کمبود گاز به قوت خود باقی است و علاوه بر آن شاهد کمبود نفت نیز هستیم، هنوز مراکز عرضه نفت، سوخت مورد نیاز بسیاری از مردم را عرضه نکرده اند. اگر در این سرما با توجه به نبود گاز، نفت در اختیار مردم قرار می‌گرفت وضعیت قابل تحمل‌تر می‌شد.

یعقوب خاکسفیدی از معتمدان زابل با انتقاد از این وضعیت می‌گوید: مردم از گرانی ها، نظارت کم و خشکسالی به ستوه آمده اند که نبود گاز و نفت هم بر مشکلاتشان افزوده است.

فرماندار زابل هفته گذشته بعد از بازدید صفوف سنگین گاز گفت: با اجرای راهکاری صفوف گاز شکسته می‌شود.

برخورد قضایی با متخلفان

دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: بازدید‌هایی از جایگاه‌های عرضه گاز در زاهدان انجام و در این باره با سرپرست فرمانداری و مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی صحبت و دستور‌های ویژه قضایی صادر شد.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد ادامه می‌دهد: در نحوه توزیع سیلندر‌های گاز، تخلفاتی رخ داده بود و عاملان توزیع به جای این که سیلندر را در منزل به مردم عرضه کنند، به صورت غیرمجاز و با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به دکه‌ها و مغازه دار‌ها واگذار می‌کردند و مغازه دار‌ها نیز سیلندر‌ها را به دو برابر قیمت به مردم می‌فروختند.

به گفته وی، به همین دلیل برای برخورد با مغازه داران و پلمب دکه‌های غیرمجازی که اقدام به عرضه سیلندر‌های گاز با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌کردند، دستور‌هایی صادر و مقرر شد در مرحله اول به صورت سبدی و در چهار نقطه شهر توزیع انجام و پس از شکستن صفوف و عادی شدن وضعیت، شرکت‌ها با مراجعه به در منازل برای تحویل سیلندر و فروش آن اقدام کنند.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

وی تصریح می‌کند: در صورتی که شرکت‌های توزیع کننده در این زمینه همراهی نکنند و تخلف عاملان توزیع سیلندر‌های گاز محرز شود بدون هیچ چشم پوشی طبق قانون برخورد می‌شود. وی با اشاره به مشکل کمبود گاز در زابل نیز اظهار می‌کند: در مذاکراتی که با مسئولان امر انجام شد، قول دادند طی جلسه‌ای در فرمانداری برای افزایش سهمیه گاز اقدام شود، دادستان زابل هم به عنوان مدعی العموم با متخلفان برخورد خواهد کرد.

گاز شهری مهمان ۶ درصد زاهدانی‌ها

در جلسه شورای اسلامی استان مطرح شد که۱۹۰ هزار خانوار در زاهدان مصرف کننده نفت سفید هستند، در حالی که فقط ۱۲ هزار خانوار یعنی شش درصد جمعیت از داشتن گاز مایع شهری برخوردار است.

 معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه‌ای زاهدان در بیست و دومین جلسه شورای اسلامی که با محوریت بررسی کمبود سوخت در استان برگزار شد گفت: این حق مردم استان نیست که به عنوان نفتی‌ترین استان کشور در مقیاس مصرف شناخته شود در حالی که با محرمیت‌های زیادی از جمله گازکشی در منطقه و نداشتن جایگاه سی ان جی روبه روست.

خسرو خلیلی افزود: ۷۰۰ هزار خانوار در استان مصرف کننده نفت سفید هستند که از این تعداد ۵۰۰ هزار خانوار در شمال و مرکز استان زندگی می‌کنند، ۲۸ درصد مصرف کننده‌های نفت سفید در این استان و ۲۰ درصد در زاهدان هستند.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

خلیلی اضافه کرد: برای رفع مشکلات سوختی در استان باید به سرعت دنبال مطالبات اجتماعی در حوزه گازرسانی به خانه‌های مردم باشیم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توانند در گرفتن بودجه بیشتر برای سرعت بخشیدن به گازکشی مناطق مختلف و ایجاد جایگاه‌های سی ان جی همکاری کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در صورتی که به اندازه جایگاه‌های فراورده‌های سوخت مایع جایگاه سی ان جی ایجاد شود قسمت عظیمی از مشکلات و کمبود‌های سوختی رفع می‌شود.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

وی تامین و توزیع فراورده‌های سوختی مردم را جزو وظایف ذاتی مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هر منطقه دانست و گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد به لحاظ میزان مصرف سوخت در کشور این استان رتبه نخست را از آن خود کرده است.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه‌ای زاهدان اذعان کرد: متاسفانه نبود اشتغال پایدار در منطقه و درآمد بالای فراورده‌های نفتی، سبب شده است تمایل به سمت قاچاق سوخت بیشتر شود و مردم را با کمبود سوخت مواجه سازد.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

از شهریور امسال ۵۲ هزار کارت سوخت مهاجر شناسایی و ۱۴ هزار کارت مسدود و ۱۶ هزار کارت دیگر باطل شد که این روند ادامه دارد.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه‌ای زاهدان ادامه داد: در هشت ماه گذشته بر اساس سهمیه تعیین شده کشوری در تامین و جذب سوخت مایع نسبت به مدت مشابه چهار درصد کاهش رخ داد، اما به دلیل افزایش مصرف هفت درصد بیشتر از سهمیه تعیین شده جذب شد.

وی تصریح کرد: اولین جایگاه سی ان جی استان به زودی در زاهدان افتتاح می‌شود که در انتظار آماده سازی قسمت دوم این جایگاه و تجهیز آن هستیم.

نظارت‌های ضعیف

رئیس شورای اسلامی استان نیز گفت: وضعیت تامین سهمیه سوخت و توزیع آن در استان با توجه به این که کشور دارای ذخایر زیاد نفتی و گازی است مطلوب نیست و با کمبود شدید فراورد‌های نفتی روبه رو هستیم، شایسته این مردم صبور و انقلابی نیست که مسئولان کشوری در تصمیم گیری‌های کلان کشوری، حقوق مردم مظلوم استان را نادیده بگیرند.

میر بلوچ زهی افزود: بی برنامگی مسئولان در تامین و توزیع سوخت، نبود نظارت‌های کافی، تضعیف جایگاه شهروندان از سوی مسئولان، تبعیض میان استان‌ها به لحاظ تعیین سهمیه سوخت و ضعف مدیریت در توزیع از جمله مشکلات مشهود است و سبب ایجاد صف‌های طولانی برای تهیه سوخت اعم از سیلندر گاز، نفت سفید، بنزین و گازوئیل و کمبود شدید فراورد‌های نفتی در این خطه شده است.

رئیس شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: با وجود اقلیم آب و هوایی استان، نبود ناوگان عمومی جاده‌ای مناسب برای جابه جایی مردم و نبود جایگاه سی ان جی، سهمیه سوخت از ۳۰۰ به ۲۰۰ لیتر کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: مدیریت ناکارآمد و نبود نظارت درست از سوی مسئولان و نداشتن برنامه ریزی برای توزیع سوخت شهروندان از مهم‌ترین عوامل مشکلات به وجود آمده در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در استان است.

میر بلوچ زهی اظهار کرد: با وجود این که نیکشهر از جایگاه ویژه‌ای نزد مسئولان کشوری و استانی برخوردار است و کم سن و سال‌ترین نوجوان شهید کشور نیز از این منطقه است، اما سهمیه سوخت شهروندان آن عادلانه توزیع نمی‌شود.

صف‌های سوخت همچنان در زاهدان و زابل

وی گفت: به اعتقاد من مسئولان محلی و استانی مقصران اصلی شرایط کنونی و کمبود فراورده‌های نفتی در منطقه هستند، زیرا به درستی برای این معضل که سال‌ها ادامه داشته است برنامه ریزی درست و چاره اندیشی مناسبی نکرده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از مسئولان شرکت ملی پخش فراورد‌های نفتی منطقه شمال و مرکز همچنین جنوب استان درخواست می‌شود مصوبات گذشته را به مرحله اجرا در آورند.

 در این جلسه اعضای شورا به نمایندگی از مردم به بیان مشکلات هر شهر پرداختند و خواستار افزایش سهمیه سوخت اعم از نفت سفید، گاز و بنزین شدند.

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: گاز ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
مسولین بفکر سرمایه داران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
گاز بهشون بدن تا مشکلشون رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
به داد مردم سیستان و بلوچستان برسید...
آخرین اخبار