رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش در بیرجند:

ایران با 12 کشور همسایه مرز دریایی دارد/ یک سوم حمل و نقل دریایی از طریق اقیانوس انجام می شود/ ایران جزو 13 کشور جهان از نظر طراحی ساخت ناوشکن

ایران با 12 کشور همسایه مرز دریایی دارد/ یک سوم حمل و نقل دریایی از طریق اقیانوس انجام می شود/ ایران جزو 13 کشور جهان از نظر طراحی ساخت ناوشکنرئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش گفت: ایران با 12 همسایه خود یعنی 80 درصد همسایگان دارای مرز دریایی است. 

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، ناخدایکم ابوالفضل دستگردی رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش گفت: مجموع مرزهای ایران 11 هزار و 240 کیلومتر است که 63 درصد مرز خشکی و 37 درصد مرز آبی است و در حال حاضر 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود.

وی گفت: ایران کشوری است که در شمال و جنوب در مجاورت دریا قرار دارد و گستردگی و پیوستگی بدنه های آب در سطح کره زمین یک سیستم پیوسته تحرک را ایجاد کرده است.

رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دارای سه حوزه دریایی عمان، خزر و خلیج فارس است همچنین دارای مرزهای گسترده آبی بوده که یک سوم مرزهای کشور را شامل می شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای 15 همسایه است که سه کشور افغانستان، ترکیه و ارمنستان دارای مرز زمینی و هشت کشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، کویت و روسیه دارای مرز دریایی هستند.

ناخدا دستگردی گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران با چهار همسایه پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق همزمان دارای مرز دریایی و زمینی است.

وی افزود: روزانه 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز، 10 میلیون بشکه از تنگه مالاگا و سه میلیون بشکه از تنگه باب المندب عبور می کند که بالغ بر 60 درصد نفت و 45 درصد گاز جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد.

ناخدا دستگردی با بیان اینکه فقط هفت درصد صادرات و واردات کشور از 63 درصد مرزهای زمینی انجام می شود گفت: همچنین 93 درصد صادرات و 83 درصد واردات کشور به ویژه تمام صادرات نفت از طریق دریا صورت می پذیرد.

رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: یک سوم حمل و نقل دریایی از طریق اقیانوس انجام می شود که اهمیت خلیج فارس، اقیانوس هند و نیروی دریایی را چند برابر می کند.

وی گفت: بیش از 90 درصد صادرات و واردات کشور و 100 درصد صادرات نفتی از طریق بنادر انجام می شود لذا بهره گیری از ظرفیت های موجود در سواحل و نواحی دریایی به ویژه مکران که مشرف بر شمال اقیانوس هند است این امکان را فراهم می کند که عموم مردم از فرصت ها و مزیت های اقتصادی بهره مند شوند.

ناخدا دستگردی اضافه کرد:  این امکان فراهم می شود تا ضمن فراهم سازی امکان دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و قفقاز از طریق سواحل مکران به دریا منافع کشورها با منافع جمهوری اسلامی پیوند خورده و زمینه ساز ارتقای ژئوپلتیکی و جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان باشد.

وی به هفتم آذرماه روز نیروی دریایی اشاره کرد و گفت: هفتم آذرماه سال 1359 دلاورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با کمترین امکانات بزرگترین ضربه را بر پیکر نیروی دریایی بعث عراق وارد کرده و شجاعانه از حقانیت سرزمین ایران اسلامی دفاع کردند.

ناخدا دستگردی افزود: نیروی دریایی در آن شرایط حساس در یکهزار و 500 عملیات دریایی با اسکرت بیش از 10 هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش که در تیررس دشمن بودند توانست حدود 300 میلیون تن کالای مورد نیاز مردم و رزمندگان جبهه ها را به داخل کشور منتقل کند.

رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در 40 سال گذشته نیروی دریایی اقدامات زیادی در زمینه ساخت یگان های سطحی، ناوشکن ها، ناوهای موشک انداز و زیرسطحی توانسته انجام دهد.

وی به ساخت ناوشکن موشک انداز کلاس سینا اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت انواع ناوشکن های درفش، جوشن و سپر نیز به کلاس سینا افزوده شد و توان جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت.

ناخدا دستگردی به ساخت ناوشکن جماران و الحاق آن به ناوگان نزاجا اشاره کرد و افزود: فرمانده معظم کل قوا بهمن ماه 88 در منطقه یکم بندرعباس دستور الحاق ناوشکن جماران به عنوان اولین ناوشکن بومی ایرانی را به ناوگان جنوب صادر فرمودند.

وی اظهار داشت: معظم له خود دستور ساخت ناوشکن جماران را داده بودند که با همکاری 120 دانشگاه ایرانی و تلاش بی وقفه و سنگین تحقیقاتی و تخصصی نیروی دریایی ارتش ساخته و از یک میلیون و 400 هزار نوع قطعه، سامانه و مجموعه پیچیده تشکیل شده است.
رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: با طراحی و بومی سازی جماران ایران به جمع 13 کشور جهان که از قابلیت طراحی، ساخت و تجهیز ناوشکن های پیچیده دارند پیوست و مصداق عینی بر اینکه ما می توانیم را به جهانیان نشان داد.

ناخدا دستگردی گفت: تمامی مراحل طراحی، ساخت و تجهیز ناوشکن سهند نیز برای تقویت ناوگان جنوب در داخل کشور انجام شده است و نیروی دریایی با اتکا به کارشناسان و همکاری صنعت و دانشگاه توانسته به این موفقیت دست یابد.

وی به ساخت زیردریایی تاکتیکی کلاس غدیر نیز اشاره کرد و گفت: هفته گذشته شاهد الحاق 2 فروند از این زیردریایی به ناوگان جنوب بودیم.

رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخت اولین زیردریایی نیمه سنگین فاتح در کشور را از دیگر دستاوردها عنوان کرد و گفت: تامین امنیت خطوط مواصلاتی و مبارزه با دزدان دریایی از دیگر مباحثی است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری و رصد آن است.

وی اظهار داشت: 58 ناوگروه اطلاعاتی رزمی نیروی دریایی راهبردی به اقیانوس هند، خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، تنگه مالاگا و دریای چین برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی اعزام شدند.

انتهای پیام/س

سفر رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش به بیرجند

 

برچسب ها: ارتش ، مرزبانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.