فلاحت پیشه در جمع خبرنگاران:

پیوستن به لایحه CFT خود تحریمی تلقی نمی‌شود/فرصت ۶ ماهه به دولت برای خروج از این لایحه در صورت حضور در لیست سیاه FATF

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: دغدغه دو طرف مخالف و موافق را در دستور کار قرار دادیم، اما باز هم می‌گویم که پیوستن به این قرارداد خود تحریمی تلقی نمی‌شود.


سیدیکار امروز مجلس خود تحریمی نبودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حاشیه جلسه علنی امروز( 14 آذرماه ) با اشاره به جلسه امروز و بررسی لایحه CFT، اظهار کرد: مخالفان و موافقان جمله خود تحریمی را درباره موافقت با این طرح به کار بردند، البته ما شکی در این امر به این افراد که دلسوز کشور هستند، نداریم.

وی افزود: کاری که ما انجام دادیم این بود که دغدغه دو طرف مخالف و موافق را در دستور کار قرار دادیم، اما باز هم می‌گویم که پیوستن به این قرارداد خود تحریمی تلقی نمی‌شود.

فلاحت پیشه تصریح کرد: همکاران باید شرط‌ها را مد نظر بگیرند به عنوان مثال بر اساس شرط اول هر رفتار و یا اقدامی که خلاف قانون اساسی باشد، منع خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: برخی همکاران می‌گویند که این لایحه نباید شرط پذیر باشد، لذا باید بدانند که اولا 73 کشور جهان شرط گذاشته‌اند و اکنون عضو این قرارداد هستند و به فرض مثال اگر بپذیریم که این کنوانسیون برای ما شرط پذیر نباشد امری غیر ممکن است.

وی ادامه داد: برای رفع این دغدغه، بندی را به شرط دوم ضمیمه کرده‌ایم که طبق آن اگر مفاد ماده 6 کنوانسیون نباید مانع شرط گذاری جمهوری اسلامی شود و ما در نشستی مشترک سعی کردیم که تفاهمی کار را جلو ببریم.

فلاحت پیشه ادامه داد: برخی موارد نیز شامل مسائل اصراری می‌شود که مربوط به قانون‌گذاری در ایران بوده و مربوط به محاکمی که خارج از ایران هستند و نباید احکام آنها در ایران اجرایی شود. بنابراین ما این کنوانسیون را به مجمع تشخیص ارجاع داده‌ایم تا نظری مصلحتی بگیرد.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که ایران با پیوستن به این کنوانسیون از لیست سیاه FATF خارج شود؟ گفت: ما در لیست سیاه قرار نداریم و یکی از ایراد‌های شورای نگهبان نیز همین لفظ لیست سیاه بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: 6 ماه به دولت وقت داده‌ایم که اگر احیانا در چنین لیستی قرار داشتیم از کنوانسیون مذکور خارج شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کار مجلس به هیچ عنوان خود تحریمی تلقی نمی‌شود، بلکه اقدامی بازدارنده از بهانه‌هایی بود که ممکن بود علیه جمهوری اسلامی ایران گرفته شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار