رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد؛

استفاده بیش از ۱۲۰ درصدی از منابع آبی در سال گذشته/ هوچی‌گران سیاسی جایگزین دانشمندان شده‌اند

کلانتری گفت: حداکثر استفاده مجاز از آب‌های سرزمینی ۴۰ درصد است، اما در سال آبی گذشته بیش از ۱۲۰ درصد از آن استفاده کردیم.

ایران خشک‌ترین و کم آب‌ترین کشور جهان/ هوچی گران سیاسی جایگزین دانشمندان شده‌اند/ بیش از ۱۲۰ درصدی از منابع آبی در سال آبی گذشته

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب خاک و فرسایش محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ایده، استارت‌آپ و هم‌اندیشی شرکت های دانش بنیان حوزه محیط زیست که عصر امروز در مرکز پژوهش‌های کشاورزی برگزار شد گفت: فکر می‌کنیم چون سرمایه و تکنولوزی داریم می‌توانیم هرکاری کنیم اما این سرزمین سابقه تمدن ۷ هزار ساله دارد و پربار ترین عصر علمی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اسراف منابع گفت: ما به خود تیم حق را دادیم تا منابع را اسراف کنیم و تنها سازمانی که از حقوق نسل‌های بعد باید دفاع کند بگی از ضعیف ترین سازمان های حکومتی به نام محیط زیست است.

وی با بیان اینکه محیط زیست برای همیشه است گفت: با تکنولوژی‌های مختلف هر تغیری را که دلمان خواست در محیط زیست بوجود آوردیم و با اضافه برداشت آب منابع بسیاری را هدر داده ایم.

کلانتری ادامه داد: هرجایی که دلمان خواست پوشش گیاهی را ازبین برویم و امروز کشور شماره یک جهان در فرسایش خاک زمین هستیم و این امانتداری ما برای نسل های قبلی است.

استفاده بیش از حد کشور در استفاده از آب های زیر زمینی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با آشاره به تفاهم ژنو اظهار کرد: حداکثر مجاز برای استفاده از آب های سرزمینی ۴۰ درصد است اما در سال آبی گذشته ما بیش از ۱۲۰ درصد استفاده کردیم.

وی درباره جنگل های کشور گفت: درحال حاضر میزان جنگل های کشور بسیار کم است و ما از تکنولوژی بصورت وارونه استفاده و به ضرر نسل های بعد استفاده کردیم.

کلانتری با اشاره به آبیاری جنگل ها اظهار کرد: ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور به روش آبیاری تحت فشار مورد آبیاری قرار می‌گیرد اما این روش ها هم به درستی انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برداشت آب گفت: برداشت آب ما بالای ۹۰ میلیارد متر مکعب بوده است و با این اوضاع مشخص است که محیط زیستی باقی نمی‌ماند و بسیاری از گونه های جانوری و محیطی درحال انقراض هستند.

هنوز ظرفیت استفاده از محیط زیست را نداریم

وی ادامه داد: ما هنوز ظرفیت استفاده از محیط زیست را بصورت فرهنگی و سیاسی نداریم و هنوز در الفبای تحقیقات مهندسی ژنتیک باقی مانده ایم.

کلانتری درباره مرجع سیاستگذاری درست برای فناوری ها گفت: وقتی سیاسیون علمی می‌شوند و علمی ها اقتصاد دان مرجع درستی برای سیاستگذاری باقی نمی‌ماند و پیمانکاران سد ساز دیروز امروز درحال حفاری آب‌های ژرف هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آینده کشور گفت: نگران آیندگان هستم زیرا چیزی برای آنها باقی نمی‌ماند و تمام این موضوعات نشان دهنده هدر رفت منابع پایه است ما صغیر برای استفاده از منابع طبیعی هستیم.

تعیین بودجه ۱۲ هزار میلیاردی برای مواد غذایی

وی درباره بودجه سال آینده گفت: ۱۲ هزا میلیارد برای مواد غذایی بودجه تعین شده است.

کلانتری بیان کرد: منافع دراز مدت را در نظر نگرفتیم و نمونه های آن را در استفاده از آب و پوشش گیاهی می‌بینیم ایران اولین کشور در هدر دادن آب و خاک در منطقه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هزینه های بسیار برای سیستم های آبیاری گفت: میلیاردها تومان در این راه هزینه کرده ایم اما هیچ نتیجه ای نگرفتیم و استان های کشور امروز تبدیل به مناطقی خشک شده اند از تکنولوژی نباید برای ویرانی سریعتر آب و خاک کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حفظ محیط زیست را تنها در شعار انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم معنای محیط زیست فقط جانوران است و به ارزش اقتصادی سلامت مردم اهمیت نداده ایم و استفاده از سوخت ایرانی غیر تخصصی رای مردم خطرآفرین شده است

کلانتری دربا ه عملکرد دانشمندان گفت: به جای دانشمندان هوچی گران سیاسی کار می‌کنند و این گله من از دانشمندان است که چرا برای بلند مدت کار نمی‌کنند و توسعه تکنولوژی‌ بدون استفاده از فرهنگ آن برای کشور ضرر آفرین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به موازات استفاده از فناوری ها باید فرهنگ آن هم ایجاد شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار