احداث خط دو مترو با سرعت بیشتری پیش می‌رود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: با کسب تجربه، پیش بینی اعتبارات لازم و حل مسائل مرتبط با میراث فرهنگی، عملیات احداث خط دو قطار شهری اصفهان با سرعت بیشتری به پیش می رود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سیدمحمدرضا بنکدار هاشمی مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان شامگاه - جمعه  در برنامه «خبرخونه»  از شبکه اصفهان اظهار کرد: طول خط قطار شهری اصفهان ۲۴ کیلومتر است و برخلاف خط یک با برنامه ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری آغاز به کار کرده است.

وی  با اشاره به روند احداث خط یک مترو اصفهان افزود: احداث خط یک قطار شهری اصفهان ۱۶ سال زمان برد؛ مشکلات تامین اعتبار، حساسیت‌های میراث فرهنگی و نخستین تجربه احداث مترو، بهره برداری از خط یک قطار شهری اصفهان را طولانی کرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: با کسب تجربه، پیش بینی اعتبارات لازم و حل مسائل مرتبط با میراث فرهنگی، عملیات احداث خط دو قطار شهری اصفهان با سرعت بیشتری به پیش می رود.

بنکدار هاشمی در خصوص حساسیت های میراث فرهنگی برای احداث خط دو قطار شهری اصفهان گفت: قسمتی از خط دو قطار شهری اصفهان از زیر میدان نقش جهان عبور می‌کرد، اما با افزایش ۱.۵ کیلومتری مسیر و اضافه کردن یک ایستگاه مترو از میدان عبور نخواهد کرد، بنابراین مشکل خاصی در این خصوص نداریم این درحالی است که عملیات احداث خط یک قطار شهری اصفهان به دلیل حساسیت‌هایی در ارتباط با چهارباغ عباسی با دو سال تاخیر مواجه شد.

وی تصریح کرد: مکان ایستگاه‌های مترو در خط یک و دو قطار شهری اصفهان در زیر زمین قرار دارد و مکان ایستگاه‌ها به لحاظ مختصات فنی، شیب و ارتفاع تونل در عمق ۳۰کیلومتری از سطح زمین واقع شده است که به وسیله دسترسی‌ها در دو طرف ایستگاه، ارتباط تونلی به محل سوار و پیاده شدن مسافران فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: مبدا خط دو قطار شهری اصفهان، ایستگاه شهید غفاری واقع در یک کیلومتری حرم زینبیه در شمال شرقی اصفهان و انتهای این خط نیز خیابان اشرفی اصفهانی یا کهندژ است؛ عملیات احداث خط دو قطار شهری اصفهان از دو سمت، یکی ایستگاه زینبیه و دیگری ایستگاه اشرفی اصفهانی آغاز به کار می کند و در میدان امام علی به یکدیگر می رسد؛ این عملیات در قالب تونل‌های دو چشمه با فاصله عرضی معین و با دو دستگاه TBM آغاز به کار می‌کند و مرحله دوم عملیات از خیابان اشرفی اصفهانی  و با یک دستگاهTBM شروع می شود.

 بنکدار هاشمی اظهار کرد: عملیات اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان از ابتدای سال گذشته آغاز شده است و طبق برنامه پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان درباره علت احداث خط دو قطار شهری از دو جهت گفت : این کار به منظور تسریع در عملیات احداث انجام می شود؛ احداث چهار ایستگاه در فاز اول و نزدیک به زینبیه آغاز شده است و به زودی عملیات احداث ایستگاه پنجم نیز آغاز می‌شود و طول مسیر خط دو مترو از ایستگاه شهید غفاری تا خیابان اشرفی اصفهانی ۱۵ کیلومتر است.

وی تصریح کرد: احداث ایستگاه ها پیش از آغاز عملیات حفاری تونل انجام می‌شود و این مزیتی است که خط دو قطار شهری اصفهان نسبت به خط یک دارد؛ قطر تونل مترو شش تا هفت متر است در حالی که عرض محل ایستگاه باید ۳۰ متر باشد، بنابراین در محل ایستگاه‌ها افزایش عرض انجام می‌گیرد و مکعب مستطیلی در ابعاد ۱۲۰ در ۳۰ متر ایجاد می‌شود.

بنکدار هاشمی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده زمانی که دستگاه حفار به محل ایستگاه می رسد، ساختار اصلی ایستگاه از قبل ساخته شده است؛ رعایت این مورد باعث می‌شود سگمنت‌ها یا غلاف‌های جداره تونل از هم گسسته نشود، اما در خط یک قطار شهری اصفهان، پس از رسیدن دستگاه حفار، غلاف های جداره تونل شکسته و افزایش عرض در حین عملیات احداث ایستگاه‌ها انجام شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: این مشکل در زمان احداث خط دو قطار شهری اصفهان رفع شده است و قبل از رسیدن دستگاه حفار به ایستگاه، مکان مورد نظر با عرض مناسب تعبیه شده است؛ با در نظر گرفتن این مسئله، صرفه جویی در زمان و هزینه ممکن می‌شود و مشکل آب بندی ناشی از شکست سگمنت‌ها نیز حل خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

احداث ۴ ایستگاه خط دو مترو آغاز شده است

 

برچسب ها: مترو ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.