دبیر علمی کنگره تخصصی ساخت بیمارستان مطرح کرد؛

توجه ویژه به استاندارد‌ها در ساخت بیمارستان/ تکنولوژی اطلاعات به کمک درمان از راه دور بیمار می‌آید

شاه‌قدمی گفت: استفاده از تکنولوژی اطلاعات در راستای درمان و کمک از راه دور کمکی شایان به ما می‌کند.

ارسال ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه کنگره / استفاده از تکنولوژی اطلاعات برای از راه دور بیماران

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شاه‌قدمی دبیر دومین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در بخش مهندسی سلامت کارهایی خوب انجام شده اما فعالیت‌ها از انسجام خوبی برخوردار نبوده است. اولین کنگره در سال ۹۳ اجرا شده است و سعی شده است آن را در سطح همه دانشگاه‌ها داشته باشیم .

وی ادامه داد: افزایش بهره‌وری، جلب مشارکت‌های مردمی‌، ساخت و تجهیز بیمارستان‌های جدید و خدمت‌رسانی بهتر به بیماران از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.

دبیر علمی کنگره افزود: مجمع خیرین سلامت در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها کمک حال ما هستند و تعاملی خوب در زمینه حوزه سلامت وجود دارد.

شاه‌قدمی ادامه داد: ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است و شورای سیاست گذاری کنگره در راستای ارتقای سلامت تصمیم‌هایی خوب می‌گیرند.

وی بیان کرد: انتخاب بیمارستان جز امایش سرزمین نظام سلامت تقسیمات کشوری و بیماردهی، جمعیت، شرایط اقتصادی و شرایط فرهنگی و اجتماعی است و ما برای ساخت بیمارستان توجهی ویژه به رعایت استانداردها داریم. مدیریت بحران یکی از بحث‌های مهم است زیرا بیمارستان‌ها در چنین شرایطی باید جوابگوی نیازها باشند.

شاه‌قدمی افزود: بیمارستان هوشمند امروزه تبدیل به موضوعی مهم و بااهمیت شده است و استفاده از تکنولوژی اطلاعات در راستای درمان و کمک از راه دور کمکی شایان به ما می‌کند.

در ادامه مراسم آقاجانی رئیس کنگره اظهار کرد: بیمارستان مهم ترین واحد در نطام سلامت است و بیشترین منابع مالی و انسانی در بیمارستان هزینه و پیچیده ترین خدمات در این مراکز ارائه می شود.

وی ادامه داد: ابعاد بیمارستان از طراحی تا ساخت و مدیریت باید در همه جا مورد توجه قرار بگیرد به طوری که جانمایی بیمارستان ها و سطح بندی درمانی یا همان سند درمان ۱۴۰۴ مورد توجه همه قرار گرفته است و براساس این سند مشخص شده که در هر مکان چه تعدادبیمارستان باید ساخته شود.

وی تاکید کرد: در دنیا اهمیت خاصی به سایز بیمارستان ها می دهند به طوری که بیمارستان های بالای ۲۰۰۰ تختواب اهمیت خاصی دارد و اداره بیمارستان های خیلی بزرگ در دنیا توصیه نشده است زیرا اداره ان سخت می شود.

آقاجانی افزود: بیمارستان های کوچک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و ضریب این مراکز در حدود ۷ است و که در کشور از این نوع بیمارستان ها راه اندازی شده است.

 رئیس کنگره ادامه داد: بیمارستان های امروز با محیط زیست سازگار و دارای مدیریت انرژی بهره ور است وخوشبختانه به ایمنی بیمار در ساخت بیمارستان توجه زیادی شده است به طوری که اگر به ایمنی بیماران توجه نشود ان مراکز به میدان مین تبدیل می شود.

وی ادامه داد: استفاده از ربات ها در بیمارستان های هوشمند انجام می شود اما مسئله مهم در ساخت بیمارستان ها دسترسی اسان مردم به بیمارستان ها است که برخی از شهرها به موضوع جانمایی توجه زیادی نشده است به طوری که وجود ان بیمارستان سبب ایجاد ترافیک شده است.

اقاجانی افزود: در بیمارستان های مدرن با ضریب اشغال ۹۰ درصد تردد افراد به دلیل نوع طراحی ،زیاد به چشم نمی خورد .

وی اضافه کرد: تاب اوری در برابر زلزله یکی از نکات مهم در ساخت بیمارستان است و باید این مراکز به نوعی طراحی شوند تا در بدابر حوادث مقاوم باشند.

رئیس کنگره افزود: ما برای ساخت مراکز جدید با تامین منابع روبه رو هستیم و هزینه ساخت مراکز افزایش و تعرفه بیمارستان ها و به ویژه هتلینگ متناسب با سرمایه گذاری در این حوزه نیست.

آقاجانی بیان کرد: اگر بیمارستان با کیفبت ساخته نشود ما با مشکلاتی روبه رو می شویم عمر متوسط بیمارستان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال در دنیا است ولی در ایران ۳۰ تا ۴۰ سال عمر مراکز است که بعد از این زمان هزینه های نگهداری ما را با مشکلات مختلفی روبه رو می کند.

وی افزود: شرکت های تخصصی برای نگهداشت بیمارستان ها شکل نگرفته است و سرمایه گذاری در بخش خصوصی در زمینه نگهداری انجام نشده است وحتی ردیفی برای این کار پیش بینی نشده است.

آقاجانی تاکید کرد: ما بیمارستان ها را با پول زیاد ساخته ولی پولی برای نگهداری ان نداریم و این سرمایه هدر می رود.

وی ادامه داد: بهره وری و کیفبت دو موضوع مخم در بیمارستان ها استخ ودر باب بهره وری مدیریت اقتصادی اهمیت دارد و بر ایاس بررسی های انجام شده است و ۷۰ درصد از نیروی ما را در بیمارستان ها مشغول به کار هستند.

وی گفت: طرح ارتقای بهروری از یک سال پیش در دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرده و با ایجاد داشبورد های مناسب روزانه ۲۰ بیمارستان را مورد بررسی قرار می دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.