برگزاری مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی

مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر قویدل رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با بیان اینکه پنجم دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است، گفت: برای این روز برنامه های مختلفی در راستای فرهنگ سازی  عمومی در مورد اهمیت خاک برگزار می شود.
وی با اشاره به اهمیت استراتژیکی و بعد امنیت غذایی خاک، افزود: ۹۵ درصد غذای انسان از خاک تامین می شود.

قویدل با بیان اینکه ۸۱۵ میلیون نفر در جهان دچار فقر غذایی بوده و دو میلیارد نفر نیز دچار کمبود عناصر غذایی هستند، تصریح کرد: متاسفانه در دنیا و به ویژه در کشور ما، کشاورزی به صورت سنتی است و این عامل باعث شده است که خاک های ما از عناصر غذایی تهی باشند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به آسیب های کودهای شیمیایی به خاک، خاطرنشان کرد: متاسفانه فرسایش خاک گریبانگیر کشور است و ایران سه برابر استاندارد جهانی فرسایش خاک دارد.

وی با بیان اینکه فرسایش ۱۴ درصد از تولید ناخالص ملی را از بین می برد، گفت: خاک را باید به عنوان یک دوست و منبع ارزشمند نگاه کنیم و بتوانیم از آن مثل طلا استفاده کنیم.
علی اصغرزاد عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه شعار روز جهانی خاک در سال ۲۰۱۸ میلادی راهکارهایی برای رفع آلودگی خاک عنوان شده است، گفت: به نظر بنده بهترین کار جلوگیری از آلودگی است؛ چراکه رفع آلودگی مستلزم تکنولوژی و هزینه بسیار بالا است.
وی با اشاره به عوامل آلودگی خاک، افزود: استفاده از آب های تصفیه نشده و کم تصفیه شده در اراضی کشاورزی مهمترین عامل آلودگی خاک است.

خلیل نکیشاد، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل نیز با بیان اینکه خاک با اقتصاد و معیشت ما عجین شده است، افزود: خاک بستر حیات تولید و زمینه اول و آخر اقتصاد و معیشت است.

وی با اشاره به پتانسیل های استان اردبیل در بخش کشاورزی و اینکه استان دارای ۷۵۵ هزار اراضی زراغی و باغی آبی و دیم است، گفت: بیش از ۷۵ درصد ذرت بذری، ۱۰۰ درصد بذر چغندر، ۱۰۰ درصد سوربن کشور در استان تولید شده و همچنین استان اردبیل دارای رتبه زیر ۱۲ در هفت محصول زراعی کشور را دارد.

نیکشاد کشاورزی را مادر اقتصاد دانست و افزود: بیش از ۳۰ درصد صادرات محصولات غیرنفتی نیز از بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/ع

روز جهانی خاک


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.