مدیر مرکز تحقیقات دارویی علوم پزشکی شهید بهشتی:

۹۸ درصد داروسازان در داروخانه‌ها فعالیت می‌کنند/ بانک‌ها باید با شرکت‌های دارویی مهربان‌تر رفتار کنند

شیرازی گفت: تحریم‌ها در حوزه دارو سایه انداخته است و در این بین بانک‌ها باید با شرکت‌های دارویی مهربان‌تر رفتار کنند.

سایه تحریم‌ها بر حوزه داروی کشور/ ۹۸ درصد داروسازان در داروخانه‌ها فعالیت می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید فرشاد حسینی شیرازی مدیر مرکز تحقیقات دارویی علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری دومین کنگره بین المللی داروسازی که در دانشکده داروسازی شهیدبهشتی برگزار شد، علی رغم اظهارات آمریکایی‌ها که دارو تحریم نیست اما حوزه دارو متاثر از تحریم‌ها نبود، اظهار کرد: مواد اولیه دارویی در تحریم‌ها قرار دارند و روابط مالی حاکم بر جهان ناشی از تحریم مبادلات مالی کارخانه های داروسازی ایران را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: روابط بین بانکی و کارخانه‌ها، روابط گمرک با کارخانه‌ها و شرکت‌های پخش کشور را دچار چالش کرده است.

شیرازی اظهار کرد: بانک‌ها باید مهربان‌تر با شرکت‌های دارویی رفتار کنند و در مجموع تحریم‌ها در حوزه دارو سایه انداخته است.

شیرازی گفت: کنگره بین المللی داروسازی نوین برای دومین بار سال گذشته ۲۴۰۰ نفر شرکت کننده داشتیم و این تعداد شرکت کننده در حوزه داروسازی بی‌نظیر است، در همایش سال گذشته 3 تفاهم نامه بین المللی منعقد شد و چندین پروژه تحقیقاتی مشترک شکل گرفت.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار در کشور همایش علوم دارویی به صورت اقماری برگزار می‌شود، تعداد زیادی همایش در سال داریم و این همایش‌های اقماری می‌تواند همایش‌ها را به ۴ تا ۵ همایش جامع در سال تبدیل کند و فکر می‌کنیم سال‌های آینده تعداد همایش‌های علوم دارویی در زیر یک چتر قرار گرفته و شاهد ۵ همایش جامع دارویی خواهیم بود.

حسینی اظهار کرد: دومین کنگره شیمی دارویی، همایش فناوری‌های نوین دارویی و اولین همایش دارو درمانی بالینی در کنار دومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین در 4  سالن مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار می‌شوند.

تاثیر تحریم‌ها بر همایش‌های علمی

مدیر مرکز تحقیقات دارویی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل محدودیت‌های پروازی و تحریم های آمریکا برخی سخنران بین المللی آنلاین برگزار می‌شود و متاسفانه این تحریم های ظالمانه بر روی همایش های علمی تاثیر گذاشته است.

وی افزود:  14 سخنران بین‌المللی حضور دارند و برای اولین بار دانشکده داروسازی روسیه، قزاقستان و عراق تبلیغ این همایش ایران را کرده‌اند و دانشجویان با هزینه دانشگاه به صورت گروهی در این همایش شرکت می‌کنند.

شیرازی گفت: همایش داروسازی نوین مورد تایید شاخه دارو سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است،‌ از هیئت رئیسه انجمن داروسازان جهان در ایران حضور پیدا کرده و به عنوان معتبرترین انجمن شرکت می‌کنند.

مدیر مرکز تحقیقات دارویی علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو متولی اصلی این همایش است و جلسه معاونان غذا و دارو در داخل همایش حضور پیدا کرده و داروسازان می توانند در این جلسه شرکت کنند.

وی افزود: آزمایشگاه تخصصی غذا و دارو پنلی را برگزار می‌کنند و کارخانه داران و داروسازان می توانند شرکت کنند.

شیرازی گفت: بورد داروسازی کشور در این همایش یک روز جلسه بورد داروسازی کشور را برگزار می کنند و استادان و دانشجویان می توانند در آن  شرکت کنند.

مدیر مرکز تحقیقات دارویی علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: قرار است سندیکای دارو نیز یک پنل تخصصی داشته باشند و تولیدکنندگان دارو در مورد چالش های صنعت به گفت و گو بپردازند.

وی ادامه داد: 14 کارگاه تخصصی بر گزار می‌شود،  هر کارگاه باید حداقل ۱۰ نفر شرکت کننده داشته باشد و در سالن نمایشگاه کارخانه های داروسازی ایرانی و بین المللی حضور خواهند داشت.

طرح ژنریک در زمان اجرا نجات‌دهنده درمان در کشور بود

در ادامه مراسم شیرازی در پاسخ به سوالی در مورد توصیه تجویز دارو بر اساس ژنریک یا برند گفت: طرح ژنریک در زمانی که اجرایی شد نجات‌دهنده درمان در کشور بود و در همه دنیا ابتدا پروتکل دارو در درمان بسته می‌شود و پس از آن به سمت درمان‌های بالینی می‌روند.

وی افزود: در کشور ما بر عکس بیشتر کشورهای دنیا درمان از پزشک شروع می‌شود در انتها به دارو و تجهیزات پزشکی می‌رسد و این مسئله موجب بروز مشکل در حوزه دارو و درمان کشور می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اگر طرح ژنریک نبود با مشکلات زیادی در کشور مواجه می‌شدیم گفت: اما باید توجه داشت که نگاه داشتن طولانی مدت طرح ژنریک به صورت مطلق مشکلاتی ایجاد می‌کند و باید دانست که رقابت موجب رشد شرکت‌ها و داروهای تولیدی می‌شود.

لزوم رقابت سالم بین شرکت‌های داروسازی

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو با فساد در تجویز دارو مقابله می‌کند اما فکر می‌کنیم که ایجاد رقابت بین شرکت‌های داروسازی در فضایی سالم بسیار مؤثر است و در شرایط کنونی کشور ثبات و امنیت لازم را دارد باید به سمت ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های داروسازی برویم.

شیرازی با بیان اینکه بر اساس آمارها 98 درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی در داورخانه‌ها فعال هستند گفت: وزارت بهداشت تعادل بین آمار فارغ‌التحصیلان و جمعیت کشور را برقرار می‌کند و هر چند وقت یکبار این آمار مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: 14 هزار داروساز فعال داریم که در کشور مشغول به فعالیت هستند.

اشباع شدن برخی رشته‌های تخصصی دارو

وی با اشاره به اشباع شدن رشته‌های تخصصی دارو در کشور گفت: برخی رشته‌های تخصصی در حال اشباع شدن هستند و باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

شیرازی با اشاره به مباحث مربوط به خروج فارغ‌التحصیلان داروسازی از کشور گفت: در دو سال گذشته توجه فارغ‌التحصیلان داروسازی به خارج از کشور بیشتر بود اما به دلیل نوسانات ارزی گروه زیادی از دانشجویان داروسازی به ایران بازگشتند و کمتر از نیم درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی ایران به خارج از کشور می‌روند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار