معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران:

با تأمین مواد اولیه و منابع بانکی، تولید و صادرات در سال آینده رشد خوبی خواهد داشت

امامی امین گفت: اگر در سال آینده مواد اولیه و منابع بانکی به درستی در اختیار تولیدکنندگان‌ قرار گیرد، به طور حتم شاهد رشد تولید و صادرات خواهیم بود.

با تأمین مواد اولیه و منابع بانکی، تولید و صادرات در سال آینده رشد خوبی خواهد داشتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مجید تکبیری‌ مدیر عامل شرکت برگزاری‌ نمایشگاه‌ توانمندی‌های صادراتی ایران در حاشیه نشست‌ سومین‌ دوره برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران، گفت: صنعت نمایشگاهی به عنوان هاب‌ توسعه در دنیا شناخته می‌شود و به واسطه نمایشگاه‌ها بسیاری از حوزه‌های دیگر صنعت نیز شکل می‌گیرد‌.

وی افزود: سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران را با هدف ارائه و بازاریابی‌ کالای ایرانی و همچنین تقویت بنیه‌ شرکت‌های کوچک و متوسط و ایجاد بازارهای جدید برای آنها و در مجموع بی اثر کردن تحریم‌ها علیه ایران، برگزار خواهیم کرد.

تکبیری‌ با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: در سومین دوره از برگزاری ایران اکسپو‌ برای حضور حداقل 60 کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تاکنون 670 تاجر و بازرگان از 57 کشور برای حضور در این دوره از نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت برگزاری‌ نمایشگاه‌ توانمندی‌های صادراتی ایران افزود: 20 هیئت عالی مرتبه از 20 کشور دنیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و 13 مقام بلند پایه اتاق بازرگانی و 4 مقام سیاسی و اقتصادی از کشورهای مختلف برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی استقبال و رشد شرکت‌کنندگان با وجود شرایط تحریم از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران را چشمگیر‌ دانست و گفت: 12 گروه کالایی برای شرکت در سومین دوره ایران اکسپو‌ پیش‌بینی شده است و قریب به 400 نشست تجاری و  بی تو بی‌ بین تجار و صادرکنندگان‌ طرح‌ریزی شده تا در تاریخ 22 و 25 آذر ماه بتوانند نتایج سومین دوره نمایشگاه ایران اکسپو را به حداکثر برسانند.

نمی‌خواهیم با صادرات بیشتر مردم را به سختی بیندازیم‌

در ادامه این نشست محمد امامی امین معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران گفت: استان تهران بالغ بر 17 هزار کارخانه، 72 هزار واحد تولیدی و 400 هزار واحد صنفی دارد. وجود این میزان کارخانه و واحد صنفی نشان دهنده بالا بودن ظرفیت‌های صنعت در این استان است.

وی یادآوری کرد: بسیاری از منسوجات‌ و تولیداتی که در واحدهای تولیدی استان تهران ساخته می‌شود، قابل رقابت با مشابه خارجی است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا با گسترش فعالیت‌ها در حوزه بازاریابی‌ و تبلیغات، پتانسیل‌های تجاری استان تهران را بیشتر نشان دهیم هر چند که می‌پذیریم در این حوزه به نتایج مدنظر‌ دست نیافته‌ایم.

وی با اشاره به وجود 60 شهرک صنعتی در استان تهران گفت: یکی از دلایل عدم توفیق در حوزه صنعت و تولید از هم گسستگی‌ نهادهای مختلف در اجرای وظایفشان‌ است. در تلاشیم این گسستگی‌ را به حداقل برسانیم و موانع را تا حد امکان از جلوی پای تولیدکنندگان‌ برداریم.

امامی امین‌ تأکید کرد: نمایشگاه ایران اکسپو یکی از اقداماتی است که می‌تواند به شکوفا شدن فعالیت‌های ما در حوزه بازاریابی‌ محصولات ایرانی کمک شایان توجهی کند.

وی اظهار کرد: امسال سومین نمایشگاه ایران اکسپو‌ به همت شرکت مجری برگزار می‌شود و ما تمام تلاشمان‌ را می‌کنیم تا آنچه وظیفه حاکمیت برای برون‌سپاری و واگذاری وظایف و امور به بخش خصوصی است را انجام دهیم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران در رابطه با تصدی‌گری دولت در امور مختلف، گفت: دولت زمانی ورود می‌کند که بخش خصوصی توانایی‌ انجام امور را نداشته و یا تمایلی از خود در این حوزه نشان نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: متأسفانه بخش خصوصی در اولویت‌ خود فعالیت‌های بزرگ را قرار نمی‌دهد و دولت مجبور به ورود به برخی از امور می‌شود.

امامی امین‌ در خصوص برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: حضور فعال اتاق بازرگانی و اتاق اصناف می‌توانست موجب شود تا نمایشگاه ایران اکسپو‌ در وسعتی‌معادل دو برابر وسعت کنونی برگزار شود اما علی رغم‌ کمک‌هایی که از جانب این نهادها‌ صورت گرفت نتوانستند آنچه را که انتظار داشتیم برآورده سازند.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های تهران در شهر آفتاب اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب موجب کاهش بار ترافیکی این شهر خواهد شد و تنها نمایشگاه‌های تخصصی اجازه برگزاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارند.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه در مصلی‌ تهران انتقاد کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه در مصلی‌ در واقع به معنای نادیده‌ گرفتن ظرفیت‌های نمایشگاه شهر آفتاب است.

امامی امین تصریح کرد: دولت حتماً برای سرمایه ملی اختصاص داده شده در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برنامه دارد تا ظرفیت‌های بلااستفاده‌ مانده این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران با تأکید بر این موضوع که نیاز امروز جامعه امید و همبستگی‌ است گفت: باید بپذیریم‌ که تمام نهادها‌ و سازمان‌ها و اجزای حاکمیتی‌ در طول هم هستند نه در عرض‌ هم و پذیرفتن‌ این موضوع در واقع به معنای یک گام بسیار مؤثر در توسعه اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز قوه مجریه‌ دومین مسئول اجرایی کشور است اما این جایگاه در معنای واقعی اتفاق نمی‌افتد و تصمیم‌گیری‌های موازی موجب کارشکنی‌ در امور شده و مهم‌ترین مشکل ما امروز این است که مسئولان در دست و پای یکدیگر‌ هستند و همین امر موجب سردرگمی‌ سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کشور شده است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران ادامه داد: برای رفتن در مسیر توسعه باید به دولت اجازه دهیم که مسئولیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود را انجام دهد و نقد ما باید سازنده و در جهت تسهیل امور مردم باشد زیرا مردم همه نهادها را به عنوان یک چتر حاکمیتی‌ واحد می‌بینند.

امامی امین در خصوص عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی گفت: این مشوق‌ها زمانی تعیین شد که دلار 3 هزار تومان بود اما اکنون که دلار به 11 هزار تومان رسیده، چطور می‌توانیم از جیب بیت‌المال مشوقه‌های صادراتی پرداخت کنیم؟ زیرا تولیدکننده‌ای که نتواند با قیمت تمام شده کنونی در بازار جهانی رقابت کند، واقعاً نتوانسته از فرصت‌ها استفاده لازم را ببرد.

وی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای توسعه صادرات گفت: ممنوعیت کالا برای برخی کالاها به دلیل کاهش موجودی داخل کشور بوده و ما نمی‌خواهیم با صادرات بیشتر مردم را به سختی بیندازیم‌.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران تأکید کرد: دولت به عنوان حاکمیت در تلاش است تا تمام توان خود را برای رونق گرفتن نمایشگاه شهر آفتاب و بهبود زیرساخت‌های آن همچون مترو‌ فراهم آورد.

امامی امین‌ با اشاره به گردش مالی 53 درصدی در استان تهران گفت: افزایش نرخ ارز می‌تواند فرصت مغتنمی‌ برای رشد صنایعی همچون گردشگری در کشور باشد همچنین نباید از بازار 500 میلیون نفری همسایگان خود غافل شویم‌.

وی تأکید کرد: اگر در سال آینده مواد اولیه و منابع بانکی به درستی در اختیار تولیدکنندگان‌ قرار گیرد، به طور حتم شاهد رشد تولید و صادرات خواهیم بود.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در شرایط فعلی مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند به خارج شدن ما از حصر‌ موجود کمک کند.

امامی امین در خاتمه تصریح کرد: بر اساس پیش بینی‌های ما تعداد شرکت‌کنندگان‌ داخلی در سال آینده در این نمایشگاه از 300 شرکت به 700 شرکت افزایش خواهد یافت و امیدواریم در این زمینه تمامی نهادها همراهی و همکاری لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار