­هزینه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلاری فساد در جهان

دبیرکل سازمان ملل در پیامی اعلام کرد هزینه فساد دست‌کم دو هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برآورد شده است.

­هزینه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلاری فساد در جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی مبارزه با فساد (۹ دسامبر برابر با ۱۸ آذر) گفت: هزینه فساد دست کم دو هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برآورد شده است.

متن پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است: فساد مالی در همه کشور‌های اعم از ثروتمند و فقیر، شمالی و جنوبی وجود دارد. فساد حمله به ارزش‌های سازمان ملل متحد به شمار می‌آید. فساد جوامع را از مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اساسی محروم می‌کند. مانع از سرمایه گذاری خارجی می‌شود و مردم را از منابع طبیعی شان محروم می‌کند. فساد نقش قانون را تضعیف و ارتکاب به جرم‌هایی نظیر قاچاق انسان، مواد مخدر و اسلحه را تشویق می‌کند. فرار مالیاتی، پولشویی و دیگر جریان‌های مالی غیرقانونی مسیرمنابع مورد نیاز برای توسعه پایدار را منحرف می‌کند.

در ادامه آمده است: مجمع جهانی اقتصاد هزینه فساد را دست کم دو هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برآورد کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، شرکت‌ها و افراد سالانه بیش از یک تریلیون دلار رشوه پرداخت می‌کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار