بهره برداری از گام نخست طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در شلمچه

گام نخست طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در منطقه مرزی شلمچه در خرمشهر با کشت محصول گندم ، جو و کاشت نخل به بار نشست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ،محمد بنی تمیم مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر امروز در جریان بازدید از روند اجرای طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در منطقه مرزی شلمچه گفت: عملیات اجرایی پنجهزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شلمچه با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح که شامل احداث شبکه آبیاری، زهکشی و تسطیح اراضی می‌باشد از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و پس از سه سال اکنون امکان کشت انواع محصولات کشاورزی و نیز کاشت نخل برای کشاورزان منطقه شلمچه فراهم شده است.

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهرگفت:با اجرای طرح کشاورزی مذکور پس از گذشت ۳۸ سال برای نخستین بار امکان کشت محصول در زمین‌های منطقه مرزی شلمچه فراهم شده ضمن اینکه فرصت‌های شغلی قابل توجهی در بخش کشاورزی برای اهالی بومی این منطقه فراهم شده است.

بنی تمیم افزود: احیای پنجهزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه مرزی شلمچه خرمشهر در حالی انجام شد که این زمین‌ها در هشت سال جنگ تحمیلی منطقه عملیاتی بوده و پس از جنگ نیز به صورت بایر رها شده و در مدت ۳۸ سال هیچگونه عملیات کشاورزی بر روی آن‌ها انجام نشد.

وی تبدیل اراضی بایر به کشاورزی، احیای دوباره زمین‌های منطقه جنگی شلمچه، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و نیز اشتغالزایی را از جمله مزایای این طرح مهم کشاورزی برشمرد و گفت: احیای زمین‌های کشاورزی مذکور در حالی صورت گرفت که این زمین‌ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی روستا‌های مسکونی و نخیلات بودند که در طول جنگ تخریب شدند.

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر با اشاره به کاربری کشاورزی زمین‌های شلمچه اولویت کشت در این زمین‌ها را کاشت نخیلات عنوان کرد و گفت:در گام نخست و به منظور آماده سازی اراضی مذکور ۵۰۰ هکتار از زمین‌های شلمچه یک به زیر کشت گندم و جو رفته و در شلمچه ۲ نیز بیش از ۳۰۰ اصله پاجوش نخل کاشته شد.

بنی تمیم افزود: با اجرای این طرح در منطقه مرزی شلمچه و کشت اراضی چهار هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم در منطقه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محدوده شهرستان‌های آبادان و خرمشهر قرار دارد ادامه داد:از این میزان ۱۶ هزار و ۶۰۰ هکتار آماده سازی شده و پیش بینی می‌شود تا اواخر امسال به طور کامل به زیر کشت بروند.

بنی تمیم افزود: آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی مذکور از رودخانه کارون تامین می‌شود.

تاکنون ۲۹۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در قالب طرح رهبر معظم انقلاب به زیر کشت رفته است.

انتهای پیام/ د

کشت محصول گندم ، جو و کاشت نخل در شلمچه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.