مجری طرح (مطالعات جامع ایمنی حمل و نقل و ترافیک کاشان) و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت :شاخص تلفات حوادث ترافیکی کاشان بالاتر از متوسط کشوری است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، دکتر توکلی، مجری طرح (مطالعات جامع ایمنی حمل و نقل و ترافیک کاشان) که به نمایندگی از دانشگاه علم و صنعت ایران مدیریت مطالعات را به عهده دارد،با تقدیر از اعضای شورای شهر در برگزاری این جلسه گفت: متوسط 5 سال اخیر شاخص کُشته به جمعیت در کشور برای هر 100 هزار نفر 23 است که این رقم در کاشان درون و برون شهری 35 نفر است.

وی با تاکید بر اینکه این عدد برای درون شهری کشور 9.4 و برای شهر اصفهان 11 است،متاسفانه برای شهرکاشان 14.77 است.

به گفته وی، 90 درصد متوفیان حوادث ترافیکی در گروه سنی 13 تا 18 سال ،راکبین موتورسیکلت هستند.

همچنین برخلاف الگوی حاکم بر تلفات ترافیکی اکثر شهرهای کشور که در آن بانوان،عموما به عنوان عابر پیاده،کشته می شوند در کاشان،سهم قابل ملاحظه ای به بانوان سرنشین موتورسیکلت اختصاص دارد.

توکلی، اظهارداشت: سرعت در معابری از کاشان نیز در ساعات غیر پیک بالاست که ابزار نظارتی و کنترل سرعت را می طلبد و نیاز اساسی دارد.

وی عدم استفاده یا مصرف کم از کلاه ایمنی را نیز همانند بیشتر شهرها از دیگر معضلات و دلیل کثرت تلفات ترافیکی در کاشان دانست.

دکتر توکلی کاشانی با تقدیر از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کاشان و کارشناسان آن حوزه در تعریف و پیگیری این دو پروژه مطالعاتی بسیار مهم و جامع برای شهر کاشان ابراز امیدواری کرد نتایج این دو پروژه که هر دو برای اولین بار در شهر انجام می شود،تصویر روشنی از وضعیت حمل و نقل و ترافیک و نیز ایمنی ترافیک در اختیار مسئولین و سیاسگذاران این حوزه قرار دهد.

وی افزود :نظارت مطالعات طرح جامع ترافیک کاشان،با دقت و بسیار سختگیرانه همراه با برگزاری جلسات متعدد در شهرداری و دانشگاه انجام شده و مجری طرح که مهندسین مشاور مترا می باشد،در طی این مدت شناخت خوبی از شهر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد:اگر چه همه ما به دلیل استفاده روزمره از سیستم حمل و نقل و ترافیک و حضور در شبکه معابر ممکن است نسبت به برخی مسایل ترافیکی،اظهار نظرهای شخصی و سلیقه ای داشته باشیم،اما باید پذیرفت که دانش حمل و نقل و ترافیک یک علم شناخته شده در دنیا و تمامی آن بر اساس آمار و ارقام و بکارگیری روابط،فرمول ها و مدل های ریاضی است.

به گفته وی، همان طورکه در همین مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک کاشان، تمامی مراحل طرح از آغاز تا مرحله فعلی که مدلسازی ترافیک شهر و شبیه سازی آن در نرم افزار بوده است،همگی بصورت روشمند و مبتنی بر مراجع معتبر علمی انجام شده است.

توکلی، اظهار داشت: نرم افزاری که از آن برای شبیه سازی ترافیک کاشان شده است در زمره معدود نرم افزارهای قدرتمند در این زمینه است که بسیاری از شهرهای جهان در حال حاضر با همین نرم افزار مدل شده و تحلیل می شود.

وی افزود: سابقهجامع ترافیک در جهان به چند دهه پیش بر می گردد که خوشبختانه چند سالی است در کشور توسط نیروهای دانشگاهی داخلی و با بهره گیریر از به روزترین ابزارهای موجود برای شهرهای ایران و از جمله کاشان استفاده شده است.

توکلی در پایان توضیحی اجمالی از روند مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک بیان کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر کل سفرهای شهر کاشان با مبدا و مقصد مشخص به همراه اطلاعات شبکه معابر،در نرم افزار مدل شده و نهایتا احجام ترافیکی معابر به تفکیک مدهای مختلف،در شبکه بارگذاری شده است.

به گفته وی، مدل ساخته شده این امکان را می دهد تا پیش اجرای هر طرحی،در محیط شبیه سازی شده نه تنها اثرات آن در محدوده ی اجرای طرح احصا شود بلکه اثرات آن در کل شبکه نیز دیده شود.

شایان ذکر است: شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، با موضوع بررسی موارد و مشکلات جاری ترافیکی شهر کاشان با حضور حمیدرضا بخشنده فر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، مهندس مرادی مدیر طراحی و مطالعات معاونت ترافیک، دکتر توکلی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، سرهنگ سید علیرضا رحیمی، سمانه رحیمی مهندس مشاور مترا ،سید کمال سید حسینی مهندس مشاور مترا و مدیر پروژه و محمد هنرمند کارشناس حقوقی شورا و شهرداری برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شورای شهر ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.