سرپرست استانداری خراسان رضوی:

برای مدیریت ارز بایدبازار‌های پولی غیر قانونی بسته شود/ بایدانبار‌ها درسامانه جامع ثبت شود

برای مدیریت ارز  بایدبازار‌های پولی غیر قانونی بسته شود/ بایدانبار‌ها درسامانه جامع ثبت شودسرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: در شرایط تحریم‌های اقتصادی باید همه در کنار هم با استفاده از مقدورات و امکانات در راستای کاهش مشکلات مردم گام برداریم.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، قربان میرزایی سرپرست استانداری خراسان رضوی در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: باید شرایط را با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار به گونه‌ای مدیریت کنیم که به سمت عادی سازی وضعیت جامعه رفته و مسائل مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: از جمله مباحث مهم در این زمینه مباررزه با قاچاق کالا و ارز است که اگر در این حوزه درست عمل کرده و موانع و چالش‌های فعالیت اقتصادی و تولیدی را برداریم، فعالیت بخش‌های اقتصادی قوت و قدرت بیشتری می‌یابد.

میرزایی در ادامه در بحث جلوگیری از خروج کالا‌های اساسی مورد نیاز استان بویژه دام، اظهار داشت: هر گونه جابه جایی و حمل و نقل دام و گوشت خارج از شبکه به عنوان قاچاق محسوب و با آن برخورد می‌شود.

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به فاصله زیاد استان از بنادر، ورود کالا‌ها هزینه زیادی برای استان دارد و انتقال کالا از این مناطق به استان برای بخش حمل و نقل صرفه اقتصادی چندانی ندارد از این رو نمی‌توانیم به سادگی اجازه خروج اقلام اساسی موجود استان را دهیم.

وی افزود: در این میان برای ورود کالا‌ها هم تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت تجار و فعالان اقتصادی استان بخشی از نیاز از کشور‌های همسایه تامین شود که اقتصادی‌تر است.

میرزائی ادامه داد: امروز از ضربه نخست بحران تحریم اقتصادی عبور کرده ایم و شرایط تا حدی تثبیت شده و باید این شرایط همچنان با جدیت و قوت مدیریت شود و در این میان مدیریت بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه اینکه این استان سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر را علاوه بر جمعیت ۶.۵ میلیونی خود پذیرایی می‌کند و نیاز مصرفی بالای این جمعیت به اقلام غذایی و کالا‌های اساسی، تامین ومدیریت نیاز استان و این جمعیت اولویت است از این رو هر گونه عرضه گوشت و دام خارج از شبکه بدون مجوز دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان قاچاق محسوب می‌شود باید به شدت با آن برخورد صورت گیرد.


بایدانبار‌ها درسامانه جامع ثبت شود


سرپرست استانداری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به سامانه جامع انبار‌ها و نگهداری کالا گفت: این اقدام برای مدیریت و نظارت بر انبار‌ها و کالا‌ها شرط لازم، اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌ها حدود ۵۰ هزار انبار در استان وجود دارد و تا کنون ۳۵ هزار مورد آن ثبت شده است، افزود:  باید تمامی انبار‌ها با اطلاع رسانی مناسب، تاکید و اخطار به دارندگان انبار‌ها طی ضرب العجل مشخصی در این سامانه به ثبت برسد.

وی تصریح کرد: پس ازاین ضرب العجل هر انباری که ثبت نشده باشد باید مورد برخورد قانونی قرار گیرد و برای این منظور ضمانت اجرایی و مصوبه لازم هم سریعتر تعیین و اقدام شود.

وی بعد از ثبت انبار‌ها در سامانه نظارت و کنترل بر این انبار‌ها به روش‌های مختلف اهمیت زیادی می‌یابد و باید برای آن ساختاری مناسب طراحی و برنامه ریزی شود به گونه‌ای که نظارت‌ها فیزیکی هم در کنار بارنامه وغیره تعریف شود.

میرزایی در موضوع سوخت هم با بیان اینکه عملکرد مدیریت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در تامین نیاز استان و جلوگیری از بروز کمبود با وجود همه مشکلات قابل تقدیر است، افزود: در موضوع قاچاق سوخت در مرز هم تا کنون برای جلوگیری از آن اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته از جمله فراهم شدن زمینه صادرات رسمی مرزنشینان که باید توسعه یابد.

وی عنوان کرد: نباید اجازه دهیم مسیر صادرات سوخت به قاچاق آلوده شود، باید روند صادرات رسمی و قانونی تسهیل شده از قاچاق جلوگیری شود.

سرپرست استانداری خراسان رضوی عملکرد بخش‌های مختلف را در پایانه‌های مرزی بویژه دوغارون را مطلوب خواند و گفت: در این میان باید همه در کنار هم باشند تا بیشترین بازدهی و اثرگذاری را در منطقه برای صادرات و واردات قانونی و جلوگیری از قاچاق  داشته و این اقدامات اثر منفی بر روی اصل صادرات درپی نداشته باشد.

میرزائی در ادامه بر پیگیری برای حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات شمشمش طلا و لزوم حذف همزمان آن از واردات شمش طلا و نقره تولید شده در داخل کشور را با وجود ۱۲۰ کارگاه تولید مصنوعات طلا و بیش از ۲ هزار کارگاه تولید نقره در استان تاکید کرد.

وی افزود: سنگ‌های قیمتی صنعتی پایدار و ریشه دار در استان است و این استان می‌تواند قطب مصنوعات نقره و زینتی باشد وباید از این بخش حمایت کنیم و در این راستا آنچه در حیطه اختیار استان است انجام خواهیم داد و در حوزه ملی هم باید تلاش بر رفع مشکلات باشد.


برای مدیریت ارز بازار‌های پولی غیر قانونی باید بسته شود


میرزایی گفت: موضوع ارز جدی و مهم است ؛ باید یک اقدام مهم در این حوزه انجام شود و آن جمع آوری و بستن بازار‌های پولی غیر قاتونی است و در کنار بستن صرافی‌های غیر مجاز، برخورد شدید با دلالانی که باعث بی ثباتی بازار می‌شوند، ضرورتی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه از جمله مشکلات کشور شبکه‌های فعال در این حوزه است و در این میان مشهد از بازار‌های فعال در این زمینه می‌باشد، اظهار داشت:باید به بازار‌های پولی غیر قانونی ورود یافته و اجازه فعالیت ندهیم ودر این رابطه وظیفه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ماست که نسبت به شناسایی آن‌ها اقدام کنند و در این راستا دستگاه قضایی هم همراه است.

سرپرست استانداری خراسان رضوی در بحث خروج کالا‌های یارانه‌ای و واسطه‌ای هم گفت: این کالا‌ها که با ارز یارانه‌ای و ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود منابع کشور هستند و نباید اجازه دهیم بی حساب و کتاب خارج شود.

وی گفت: امروز دولت به این موضوع ورود یافته و برای این بخش از کالا‌ها ممنوعیت یا مابه التفاوت صادرات تعیین می‌کنند؛ و در استان هم باید با جدیت موضوع دنبال شود.
 
انتهای پیام // ف.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.