راه مقابله ایرلاین های کوچک با تحریم ها چیست؟

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی کوچک نتواند چاره‌ای برای شرایط اقتصادی فعلی خود پیدا کنند، باید برای ورشکستگی آماده شود.

دو گزینه ایرلاین‌های کوچک، ادغام یا ورشکستگیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ صدیق کارشناس صنعت هوایی، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی با توجه به تحریم‌های گسترده بین‌المللی همواره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کرده‌اند و امروز با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا بار دیگر شرایط دشوار شده است.

به گفته وی، در شرایطی که شرکت‌های کوچک نه می‌توانند به ناوگان محدود خود اتکاء کنند و نه شرایط خرید گسترده‌ای هواپیما‌های جدید را دارند، تنها دو گزینه پیش‌روی خود خواهند دید یا ادغام با دیگر شرکت‌ها، یا ورشکستگی.


بیشتر بخوانید: "شرکت‌های هواپیمایی ایران" به چه هواپیمایی نیاز دارند؟


این کارشناس صنعت هوایی با بیان این‌که بحث ادغام ایرلاین‌های ایرانی از چند سال قبل در سازمان هواپیمایی کشوری مطرح است، توضیح داد: با وجود آنکه این موضوع برای دورانی نسبتا طولانی مطرح بوده، اما هرگز در مرحله‌ی عمل به جایی نرسیده است، زیرا هر یک از ایرلاین‌ها راضی نمی‌شوند شرایط فعلی خود را تغییر دهند.

صدیق ادامه داد: امروز از یک شرکت هواپیمایی مجوز فعال داشته باشد امکان فروش آن را خواهد داشت، اما اگر بخواهیم در فرآیند ادغام یکی از این شرکت‌ها از حق مجوز خود چشم‌پوشی کند قطعا این اتفاق نمی‌افتد و همین مساله باعث شده طرح ادغام برای دورانی طولانی بدون پشتوانه اجرایی باقی بماند.

به گفته مدیرعامل سابق شرکت زاگرس، در شرایط فعلی و با توجه به عدم وجود انگیزه لازم در میان ایرلاین‌ها برای ادغام سازمان هواپیمایی کشوری نیز نتوانسته کاری صورت دهد و حتی مجبور شده که به شرکت‌های جدید مجوز فعالیت دهد تا هر یک از آن‌ها چند فروند هواپیمای محدود وارد ناوگان کرده و کار خود را آغاز کند.

وی درباره‌ی شرایط برون‌رفت از این اوضاع نیز گفت: شاید اگر دولت دخالت کرده و با سهامی عام کردن برخی ایرلاین‌ها برایشان اسمی جدید انتخاب کنند، امکان ادغام وجود داشته باشد، اما در غیر این صورت باید منتظر ماند که این ایرلاین‌های کوچک به ورزشکستگی نزدیک شوند.

 با خارج شدن دولت آمریکا از برجام راه خرید هواپیما‌های جدید برای ایرلاین‌های ایرانی از بین رفت و آن‌ها باید دوباره میان انتخاب‌های دست دوم یا هواپیما‌های شرقی سردرگم بمانند.

ایران‌ایر قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیما را نهایی کرده بود که با خروج آمریکا از برجام تنها توانست ۱۶ فروند آن را دریافت کند.

با بالا رفتن قیمت ارز میزان کفایت سرمایه ایرلاین‌های ایرانی نیز به حدی پایین آمده که بسیاری از آن‌ها شرایط خرید هواپیما‌های جدید با سرمایه قبل را ندارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دو گزینه ایرلاین‌های کوچک: ادغام یا ورشکستگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار