بحرانی که با یک اشاره‌ی امام خمینی (ره) حل شد+ فیلم

در سال‌های آغازین جنگ تحمیلیِ رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی، ایران دچار مسائل متعدد ناشی از آن بود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  با توجه به مسائل و مشکلات کشور در دوران جنگ تحمیلی، از جمله کمبودهایی که در جامعه به وجود آمده بود، و نقش حمل و نقل در رفع آن، امام خمینی در بخشی از سخنرانی خود بر لزوم همدلی و همکاری همه آحاد جامعه در حل مسائل تاکید کردند و از رانندگان خواستند برای حل این مساله با دولت همکاری کنند، همین اشاره ایشان کافی بود که آن مساله به طور کامل مرتفع گردد.


بیشتربخوانید :جنجال بر سر یک فتوا؛ ماجرای حرام‌ اعلام شدن گوشت منجمد به دستور امام (ره) صحت دارد؟ + تصاویر


در دوران به اقتضای شرایط، کشتی ها تنها در بندرعباس پهلو می گرفتند، مثلا در یک روز 120 کشتی در بندرعباس روی آب ایستاده بود که خود این امر مسائل دیگری را به دنبال داشت. مثلا علاوه بر امکان فساد بعضی کالاها، هزینه دموراژ کشتی ها - کرایه معطلی روزانه تخلیه نشدن بار - مبلغ قابل توجهی می شد که دولت را تحت فشار قرار داده بود. علاوه بر آن تعداد کامیون ها بسیار محدود بود و مسئولین وقت، تعداد کامیون هارا در بندرعباس تنها 40 دستگاه اعلام کردند. این مشکل می توانست به بحرانی در سراسر کشور تبدیل شده و جبهه ها و حتی پشت جبهه را تحت تاثیر خود قرار دهد. بحرانی که پتانسیل زمین گیر کردن جمهوری اسلامی را داشت.

مسئولان وقت تمام تلاش خود را کرده بودند و دستگاهها با همه توان به میدان آمده بودند اما مشکل هم چنان به قوت خود باقی بود.

در تاریخ 26 آذر 1362 اعضای کمیسیون بازرگانی به دیدار رهبر کبیر انقلاب رفتند، و حضرت امام در آن دیدار به سخنرانی پرداختند.

امام خمینی در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به این که دشمنان در پی ضربه زدن به اسلام اند و مخالفت آنان با مردم، دولت و سایر نهادها نیست و «میخواهند ریشه این اسلام را بکنند!» بر لزوم همدلی و همکاری همه آحاد جامعه در حل مسائل تاکید کردند و از رانندگان خواستند برای حل این مساله با دولت همکاری کنند، همین اشاره کافی بود که آن مساله به طور کامل مرتفع گردد. ایشان در بخشی از سخنرانی خود فرمودند:

«... ‎‌الآن ماییم که باید این را حفظ بکنیم. ایران است که باید حفظ کند خودش را، مجلس‌‎ ‎‌باید همراهی بکند. می دانم شکایت هست، می دانم که همه چیز هست، لکن همه‌‎ ‎‌همراهی بکنید آقا، دست به دست هم بدهید که هیچ ارگانی به زمین نخورد. زمین‌‎ ‎‌خوردن دولت امروز برای روحانیت هم مضر است، برای مجلس هم مضر است. همین‌ ‎‌طوری که مجلس زمین بخورد برای همه مضر است. همین طور که عرض می کنم که این‌‎ ‎‌دستگاه قضایی به زمین بخورد. من هم می دانم شکایت زیاد هست. مگر کجا شکایت‌‎ ‎‌نیست؟ در امریکا شما خیال می کنید شکایت نیست؟ در امریکا بیشتر از اینجا هست! در‌‎ ‎‌هر چند دقیقه ای یکی کشته می شود، در هر چند دقیقه فحشا واقع می شود، در هر چند‌‎ ‎‌ثانیه حتی چه می شود. شما می خواهید بعد از انقلاب، بعد از دشمنی همۀ کشورهای عالم‌‎ ‎‌همین طور به طور رفاه بنشینید کار بکنید و به طور رفاه زندگی بکنید؟ نمی شود. بازار‌‎ ‎‌می بیند که دولت نمی رسد، خوب خودش همراهی بکند. الآن دولت در اطراف، در‌‎ ‎‌جاهایی که باید باشد برنج دارد، گندم دارد، همه چیز دارد، کامیون نیست. خوب همۀ‌‎ ‎‌علمای بلاد بنشینند با هم فکر بکنند کامیون درست کنند. اگر در هر شهری چهار تا کامیون‌‎ ‎‌برود به اینجاها، تمام حل می شود مسئله، اگر همه بلاد دست به هم بدهند. ... این شکایت حل نشدن، اسباب این نمی شود که ما‌‎ ‎‌به دولت فشار بیاوریم، دولت را تضعیفش کنیم که دولت ناتوان بشود. دولتی که الآن باید‌‎ ‎‌همۀ کارها را انجام بدهد، ناتوانش نباید بکنیم. مجلسی که باید همۀ کارها را تسهیل بکند،‌‎ ‎‌نباید ناتوانش بکنیم و قوۀ قضائیه هم همین طور.‌ و مسئله، مسئله مجلس نیست. مسئله دولت نیست، مسئله قوه قضائیه نیست، مسئله‌‎ ‎‌روحانیت نیست، مسئله اسلام است. مسئله این است آنهایی که دشمن اند، با اسلام‌‎ ‎‌دشمن اند. با قوۀ قضائیه دشمن نیستند، با مجلس کار ندارند، با روحانی هم کار ندارند،‌‎ ‎‌همۀ اینها برای اینکه اینها دارند برای اسلام سینه می زنند، با شما مخالفند. ... و‌‎ ‎‌شما بدانید که اگر ما دست به دست هم ندهیم، همه مان با هم نباشیم، زمینمان خواهند زد.‌‎ ‎‌مجلس را زمین می زنند، دولت را زمین می زنند، روحانیت را زمین می زنند، همه زمین‌‎ ‎‌می خورند. پس عقل اقتضا می کند که ما الآن مشکلات را تحمل کنیم. مردم مشکلات را‌‎ ‎‌تحمل کنند. مشکلات کمتر است از مشکلات ما تا زمان رسول الله . و آن مشکلات زمان‌‎ ‎‌رسول الله ، آن مسئولیت رسول الله بدتر از این مسئولیتی است که ما داشتیم. مشک را‌‎ ‎‌بخورند برای رفع حاجتشان، آنجا آن طور بود امیرالمؤمنین بدتر از ما زندگی کرد و از‌‎ ‎‌بین بردندش. الآن این طوری است که ما باید تحمل بکنیم.‌» (صحیفه امام، جلد 18، صفحه 252-254)

در همین رابطه مستندی با عنوان "دموراژ" توسط حامد پویان تولید و از شبکه مستند پخش شده است که به شرح وقایع رخ داده در آن دوران می پردازد، و ضمن گفت و گو با برخی مسئولین وقت، رانندگان و سایر افرادی که در آن ماجرا نقش داشته اند آن روزها را توصیف می کند، بخشی از این مستند در ادامه می آید.

منبع: جماران

انتهای پیام/

بازخوانی سخنرانی امام در جمع اعضای کمیسیون بازرگانی؛

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.