مقام روس: تمام مسئولیت از بین رفتن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متوجه آمریکاست

یک مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در صورت خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، تمام مسئولیت از بین رفتن این پیمان متوجه واشنگتن است.

مقام روس: تمام مسئولیت از بین رفتن پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد متوجه آمریکاستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر ارماکوف، رئیس اداره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد واشنگتن باید از این واقعیت آگاه باشد که اگر آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شود اجرای این پیمان به پایان می رسد و تمام مسئولیت از بین بردن یکی از بنیان‌های ثبات استراتژیک جهان متوجه آمریکا است.

این مقام وزارت خارجه روسیه در ادامه یادآور شد واشنگتن از ابتدای دهه 2000 میلادی پس از آنکه از پیمان موشک‌های ضد بالستیک خارج شد، تصمیم به ترک این پیمان گرفت. این مقام دیپلماتیک روسیه هرگونه بررسی یک جانبه پیمان منع موشکی از سوی روسیه را غیرمحتمل ندانست با این حال افزود که مسکو برای انجام مذاکره منطقی با طرف آمریکایی آمادگی دارد.

رئیس اداره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا در تلاش است تا وابستگی جهانی به قوانین بین المللی را از بین ببرد؛ قوانینی که برای همه کشورها یکسان و قابل درک است و درصدد است تا به جای آن برخی رویکردها را بر مبنای قوانین خود به دنیا معرفی کند. طبیعتا آنها انتظار دارند چنین قوانینی در واشنگتن نوشته شود و در صورت لزوم به طور یکجانبه تصحیح گردد. ما با چنین رویکردی موافق نیستیم.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در صورتی که روسیه به اجرای تعهد کامل و قابل اطمینان نسبت به این پیمان بازنگردد، واشنگتن حضور در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و اجرای تعهدات خود تحت این پیمان را ظرف ۶۰ روز آینده به حالت تعلیق درمی‌آورد. مسکو نیز در پاسخ با رد ادعاهای مطرح شده از سوی واشنگتن درباره نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی روسیه اعلام کرد آمریکا در حال بهانه‌تراشی برای خروج از این پیمان است.

روسیه و آمریکا بارها همدیگر را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده اند. واشنگتن می گوید مسکو باید به توسعه سامانه موشکی 9m729 پایان دهد یا توسعه آن را براساس تعهدات خود تحت این پیمان ادامه دهد. مسکو با رد تمامی این اتهامات اعلام کرده سپر دفاع موشکی که آمریکا در اروپا مستقر کرده، در تعارض با تعهدات واشنگتن تحت پیمان منع موشک های هسته ای میان‌برد است.

در اوایل ماه اکتبر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم ناگهانی خود برای خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را اعلام و نقض این پیمان از سوی مسکو را بهانه تصمیم خود خواند. براساس این پیمان بکارگیری و توسعه تمامی موشک‌های با برد بین ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ممنوع است. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار