صادقی در دانشکده حقوق شهید بهشتی:

پیوستن ایران به کنوانسیون CFT می‌تواند اتهامات آمریکا علیه ایران را رد کند

نماینده مردم تهران گفت: پیوستن ایران به کنوانسیون CFT می‌تواند اتهامات آمریکا علیه ایران را رد کند، چرا که این کشور به دنبال اجماع بین المللی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.


پیوستن ایران به کنوانسیون CFT می‌تواند اتهامات آمریکا علیه ایران را رد کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود صادقی نماینده مردم تهران در جلسه بررسی ایران و لوایح 4 گانه FATF در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بحث‌برانگیزترین لایحه CFT بود که طی چندبار رفت‌وآمد اکنون در شورای نگهبان درحال بررسی است، گفت: بخشی از آن هم به دلیل اصرار مجلس بر مصوبات خود به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده است.

وی تصریح کرد: کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در سال 1999 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد که برعکس تبلیغات، ارتباطی به FATF ندارد و بعدا FATF این کنوانسیون را جزء استانداردهای خود قرار داد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: طی 20 سال گذشته این کنوانسیون یکی از مهم‌ترین سندهای بین دولت‌ها بوده که کشورهای عضو آن بر سر تعریف تروریسم باهم مشکل دارند اما از ابزار این کنوانسیون تاکنون استفاده نکرده‌اند.

صادقی افزود: هند و پاکستان یا مصر و کشورهای وابسته به اخوان‌المسلمین و ... هیچکدام با استناد به این معاهده نتوانستند کشوری را برای استرداد مخالفان خود تحت فشار بگذارند.

وی با بیان اینکه پیوستن به این کنوانسیون می‌تواند اتهامات آمریکا علیه ایران را رد کند، گفت: آمریکا به دنبال اجماع جهانی ایران برای تشدید تحریم‌هاست که با پیوستن ما به این کنوانسیون توجیه بین‌المللی و جهانی به کمک ما می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: ایران یکی از قربانیان بزرگ تروریسم است و فجایع زیادی را از جمله هفتم تیر و شهادت 70 نفر از مسئولان را در گذشته داشته است که ما می‌توانیم حداقل در این همکاری و مناسبات خود با دیگر کشورهای عضو کنوانسیون برای استرداد تروریست‌ها اقدام کنیم که 10 الی 15 ماده از این کنوانسیون بحث استرداد را مطرح کرده است.

صادقی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله اختلافی میان مراجع زیربط در ایران یعنی مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت درباره شرط‌پذیری این سند (CFT) است و در هیچ کجا گفته نشده که این سند شرط‌پذیر نیست و بسیاری از اعضای این کنوانسیون یعنی 63 کشور حق شرط خود را اعلام کرده‌اند و این معاهده در بند 7 و 24 خود حق شرط را اعلام داشته است.

وی تأکید کرد: پیوستن به هر توافق دو یا چند جانبه با آگاهی انجام می‌شود و کشورها هم می‌توانند شروط خود را مطرح کنند، در ماده 6 این کنوانسیون که درباره تروریست است اعلام شده که تروریست استثناپذیر بوده و این مطلب تعهدآور نیست و هیچ کشوری درمورد این بند تاکنون تذکری نگرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مکانیزم حل اختلاف در این معاهده ارجاع به داوری و دیوان عالی دادگستری است، گفت: حتی اگر ما این کنوانسیون را در داخل کشور تصویب نکرده و عضو آن هم نشویم، به موجب آنکه عضو سازمان ملل متحد هستیم، باید به این معاهده پایبند باشیم.

صادقی با اشاره به اینکه درباره تروریسم بودن القاعده، داعش، جبهةالنصره و بوکوحرام اجماع وجود دارد، تصریح کرد: گروه‌هایی که ما با آنها همکاری می‌کنیم، مانند حزب‌الله و حماس، هیچ اجماع جهانی علیه آنها برای تروریسم نامیدنشان وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ما از لحاظ سیاسی بیشترین تقابل را با داعش، جبهة‌النصره و ... داشتیم و بیشترین نقش را در قطع شریان مالی آنها داشته‌ایم اما کنون در دنیا به دلیل برخی موضع‌گیری‌های ما به نوعی تبلیغ می‌شود که ما حامی تروریسم هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: عراق، سوریه و لبنان هم عضو FATF هستند و ما در کنار کره شمالی جزء کشورهای پر ریسک تلقی می‌شویم. مصالح ملی ما، وجه‌ المصلاحه رقابت‌های سیاسی داخلی قرار گرفته و برخی ارگان‌ها بدون توجه به این رقابت‌ها متأسفانه تحت‌الشعاع تبلیغات قرار گرفته‌اند.

وی گفت: شورای نگهبان 22 ایراد به CFT گرفت که مجلس توانست برخی از آنها رفع کند و برخی دیگر را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، fatf
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
بازنشسته هستم با دریافتی یک و سیصد و دوتا پسر دبیرستانی دارم با این گرونی ها باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
نباید به اروپا و آمریکا اعتماد کنیم
آخرین اخبار