رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته:

بسیاری از بیمارستان‌های تهران ایمن نیستند/ پانسمان‌های جدید تحت پوشش بیمه قرار ندارند

فاطمی گفت: سوختگی هزینه‌بر است و دانشگاه‌ها به دلیل این هزینه تمایلی به راه‌اندازی مراکز سوختگی ندارند.

شعبانی / کمبود کشور در زمینه پانسمان‌های جدید / 35 مرکز سوختگی در کشور داریم / 35 هزار کلاس درس غیر استاندارد در ایران

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته در نشست خبری پیشگیری از سوختگی اظهار کرد: سوختگی در ایران شایع است اما به آن نمی‌اندیشیم و زمانی که رخ داد سعی در رفع آن داریم که متأسفانه عوارض جبران ناپذیری دارد؛ در  چند ماه اخیر بسیاری از حوادث سوختگی مانند مدرسه درودزن، شین‌آباد و عسلویه اتفاق افتاد؛ وزارت بهداشت تلاش خود را به کار می‌گیرد که اگر حادثه‌ای رخ داد بتواند از پیشرفت  آن حادثه جلوگیری کند.

وی گفت: ما باید بتوانیم در پیشگیری از سوختگی به بهترین نحو عمل کنیم؛ روز اول دی روز ملی پیشگیری از سوختگی مصوب شده است و روند قانونی خود را طی می‌کند تا تصویب شود امیدوارم شاهد ثبت این روز باشیم.

فاطمی اظهار کرد: سوختگی هزینه بسیار بالایی دارد علاوه بر این باعث درد و رنج بسیاری می‌شود؛ قطعا رسانه‌ها و تلویزیون می‌توانند کمک زیادی کنند زیرا  پیشگیری از سوختگی نیاز به آموزش دارد.

خطرناکترین نوع سوختگی‌ها

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته بیان کرد: سوختگی شیمیایی و سوختگی با اشعه ایکس خطرناک‌ترین نوع سوختگی‌ها هستند که باید بتوان از آن پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است و ایران در رتبه بالایی از سوختگی در جهان قرار دارد.

فاطمی گفت: سوختگی به سطح اقتصادی و اجتماعی هر جامعه بستگی دارد؛ جامعه‌ای که از نظر اجتماعی رشد کرده باشد مردم  آن جامعه یاد می‌گیرند چگونه از سوختگی پیشگیری کنند.

مرگ سالانه 2 هزار نفر در کشور بر اثر سوختگی

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته اظهار کرد: 180 تا 200 هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند که 22 تا 28 هزار نفر بستری و دو هزار نفر در سال بر اثر سوختگی فوت می‌کنند؛ ما نه تنها در زمینه سوختگی بلکه در زمینه درمان نیز مشکلات زیادی داریم، سوختگی قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: هزینه‌کد برای جلوگیری از سوختگی کم است و نباید آن را هزینه بدانیم بلکه باید سرمایه‌گذاری برای خود و خانواده‌مان بدانیم.

فاطمی ادامه داد: 35 مرکز سوختگی در سطح کشور داریم؛ تعداد تخت سوختگی کم است و تقریبا نصف تخت مورد نیاز را داریم همچنین در زمینه آی سی‌ یو نصف تخت مورد نیاز را داریم که این کم است و باید چیزی حدود 50 درصد تخت‌ها پر باشد و 50 درصد خالی باشد اما متأسفانه بیمارستان مطهری صد درصد تخت‌ها پر است و این مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته اذعان کرد: سوختگی هزینه‌بر است و دانشگاه‌ها به دلیل این هزینه تمایلی به راه‌اندازی مراکز سوختگی ندارند؛ یک انجمن در راستای وظایف خود یک جلد کتاب برای چرایی سوختگی و 7 جلد کتاب برای پیشگیری از انواع سوختگی برای آگاهی مردم تهیه کرده است که این کتاب‌ها رایگان توزیع می‌شود.

دلیل افزایش مرگ و میر ناشی از سوختگی

وی گفت: در زمینه انواع پانسمان‌های جدید در کشور با کمبود مواجه هستیم چرا که هزینه بالایی دارد؛ متأسفانه اغلب بیمه‌ها پانسمان را پوشش نمی‌دهند و مجبوریم در درمان‌های قدیمی استفاده کنیم و این درمان‌ها باعث شده است میزان مرگ و میر زیاد شود و علاوه بر این عوارض زیادی به همراه دارد که خوشبختانه طرح تحول سلامت بسیار کمک کرد که درمان بهتر شود و میزان مرگ و میر کاهش یابد.

فاطمی ادامه داد: بیشترین آتش‌سوزی ساختمان‌های زیر 6 طبقه است که درصد خیلی کمی از آن‌ها مورد بازدید آتش‌نشانی قرار می‌گیرند؛ ما در تهران اماکن عمومی نا ایمن زیادی داریم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته اظهار کرد: 35 هزار کلاس درس غیر استاندارد در ایران وجود دارد؛ چرا نباید از سوختگی پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: یکی از شایع ترین سوختگی‌ها، سوختگی با سماور و کتری آب داغ و اجاق گاز بدون ترموکوبل است؛ سوختگی قابل پیشگیری است، پوست اگر سوخت دیگر درمان نمی‌شود.

فاطمی بیان کرد: هر سال 17 هزار میلیارد تومان به دلیل سوختگی الکترونیکی به بودجه کشور تحمیل می‌شود، باید به پوشش بیمه‌ای و استاندارد کردن تجهیزات توجه کرد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: باید به کودکان آموزش داد گه چگونه از سوختگی پیشگیری کنند  چرا که بیشترین سوختگی‌ها ناشی از سهل‌انگاری والدین و مراقبان است، ارتباط خوبی با آموزش و پرورش انجام شده است تا در کتاب های درسی آموزش پیشگیری از سوختگی درج شود.

راه‌های پیشگیری از سوختگی

وی بیان کرد: پیشگیری از سوختگی به دو گروه فعال و غیر فعال گفته می‌شود که در گزینه فعال مادر باید مراقب بچه باشد و در غیر فعال باید به کودک آموزش داده شود.

فاطمی افزود: باید در خانه‌ها آژیر تشخیص دهنده دود قرار داده شود و چرا که این آژیر 50 درصد مرگ و میر‌ها را کاهش می‌دهد، همچنین باید مدرسه‌ها را ایمن کرد و امیدوارم کمیته پیشگیری از سوختگی اقدامی انجام دهد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته یادآوری کرد: اغلب بیمارستان‌های تهران از نظر ایمنی، ایمن نیستند تا زمانی که فشار جمعیت نباشد اتفاقی نخواهد افتاد و ایمنی آخرین راه نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار