معاون اجتماعی وزارت بهداشت:

سوختگی بیماری نیست/ سالانه ۲ هزار نفر به علت سوختگی جان خود را از دست می‌دهند

ایازی با بیان اینکه سوختگی بیماری نیست گفت: سالانه در کشور ۲ هزار نفر به علت سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

شعبانی / سوختگی بیماری نیست / در کشور 2 هزار نفر به علت سوختگی جان خود را از دست می‌دهندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در نشست خبری پیشگیری از سوختگی که امروز برگزار می شود،  اظهار کرد: به عنوان مدیران نظام سلامت می‌گوییم 25 درصد از سلامت دست ماست و 75 درصد آن دست مردم و دیگر ارگان‌هاست، باید تلاش کنیم از این 75 درصد را تمام استفاده را در حوزه سلامت ببریم.

وی با بیان اینکه سوختگی بیماری نیست، گفت: سوختگی، حادثه‌ای است که منجر به بیماری سخت می‌شود؛ در ایران 2 هزار نفر بر اثر سوختگی در سال می‌میرند و 180 هزار نفر می‌سوزند که درمان هر نفر پنج میلیون تومان برای نظام سلامت هزینه دارد، اگر بتوانیم اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهیم خیلی در کاهش سوختگی تأثیر دارد و بخش قابل توجهی از آن‌ را می توان برطرف کرد.

ایازی تصریح کرد: ما به عنوان حوزه اجتماعی وزارت بهداشت باید بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که حادثه‌ای رخ ندهد؛ حادثه پلاسکو، پتروشیمی و غیره اتفاق افتاد اما می‌تواند اقداماتی انجام داد که مصدوم نداشته باشد، دو گروه کودک و نوجوان و سالمندان بیشتر در معرض سوختگی هستند، کودک به دلیل تحرک زیاد و سالمند به دلیل تحرک کمی که دارد نمی‌تواند در برابر حوادث از خود مقاومت نشان دهد در نتیجه دچار سوختگی می‌شود.

سوختگی تنها ناشی از حریق نیست

وی گفت: باید ساز و کاری تهیه کنیم که خیلی حائز اهمیت است، همچنین فرهنگسازی در پیشگیری از سوختگی بسیار تأثیرگذار است که رسانه‌ها و فرهنگسازی نقش مؤثری دارند؛ در حوادث چهارشنبه پایان سال آن سالی که دستگاه فرهنگی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد حوادث کمتر است اما سالی که اطلاع رسانی کمتر است حوادث بیشتری به وجود می آید.

ایازی با بیان اینکه کمیته ملی پیشگیری از سوختگی داریم که این کمیته وظایفی مختلف دارد، تصریح کرد: این کمیته نقش دستگاه پیشگیری از سوختگی را اعلام می‌کند و باید گزارش بدهد؛ وقتی می گوییم سوختگی تنها ناشی از حریق نیست به این معنا است که سوختگی الکترونیکی هم وجود دارد که بسیاری از قطع عضوی ها بر اثر برق گرفتگی دچار قطع عضو شدند در حالی که می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام داد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رسالت دستگاه‌هایی مثل وزارت نیرو نقش مؤثری در پیشگیری از سوختگی دارد، افزود: یک دی به عنوان روز  پیشگیری از سوختگی پیشنهاد شده است و امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را به تصویب برساند.

ایازی بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که برای دانش‌آموزان مفید است و باید آن‌ را گوشزد کرد خطرات ناشی از سوختگی است که باید آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت یادآوری کرد: چند مرکز سوختگی مانند بیمارستان حضرت  فاطمه‌ زهرا (س) و مطهری داریم، در بخشی از بیمارستان‌ها مرکز سوختگی وجود دارد؛ همچنین مجموعه‌ای در حال راه‌اندازی است که اگر افتتاح شود بسیاری از نیازهای مردم رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار