از شایعه تا واقعیت؛

ماجرای وجود «GPS» در گذرنامه‌های ایرانی چیست؟ + فیلم

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی به انتشار فیلمی مبنی بر وجود GPS در گذرنامه‌ها واکنش نشان داد.

واکنش رئیس پلیس گذرنامه به وجود GPS در گذرنامه + جزئیاتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر وجود GPS در گذرنامه‌ها و واکنش‌های پیرامون آن، ما را بر آن داشت تا صحت و سقم موضوع را از اداره گذرنامه و مهاجرت نیروی انتظامی جویا شویم.

سرهنگ مجید صمدی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در خصوص وجود GPS در گذرنامه‌ها اظهار داشت:‌ اعلام مطلبی مبنی بر اینکه GPS در گذرنامه‌ها نصب شده است، موضوعی غیرتخصصی و خنده‌دار است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی تصریح کرد: ایران همانند 90 درصد کشورهای دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و براین اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده است.


بیشتر بخوانید:وقتی مراکز درخواست ویزا بابت کپی مدارک هم یورو می‌گیرند!


سرهنگ صمدی ادامه داد: در روی جلد گذرنامه نیز علامتی شبیه دوربین حک شده است که به صورت شفاف اعلام می‌کند که گذرنامه الکترونیکی است.

وی با اعلام عضویت جمهوری اسلامی ایران در PKD که مرکز آن در کانادا است، خاطرنشان کرد: بر این اساس گذرنامه‌های صادر شده در جمهوری اسلامی ایران، الکترونیکی بوده که نشانه‌ای ازاستاندارد بودن این گذرنامه‌ها در مجامع بین‌المللی است.

فیلم منتشر شده در فضای مجازی را ببینید:

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
اگر جی پی ای هم توشون باشه این نشان‌دهنده اهمیت افراد برای کشوره و چیز بدی هم نیست
مزایایش خیلی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۹:۲۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
سلام ،
چرا این تراشه رو به صورت مخفیانه در بین جلد گذرنامه قرار داده شده !
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۲۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
اگه گوشی یا خودرو رو میشه ردیابی کرد بدلیل تغذیه مناسب فرستنده سیگنال است...این چیپ چندمیکرویی باطریش کجاست که کار کنه!!!!!!!!1 وگرنه این روزها همه چندنوع وسیله مدرن با خودشون دارن
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۵۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
به این موضوع هم واکنش نشون بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
این فیلم خیلی مزخرف است امروزه همه چیز الکترونیکی است وهیچ اشکالی هم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
اگه این جی پی اس باشه خب کارت بانکی و پایان خدمت جدید و کارت ملی و خیلی چیزهای دیگه هم برای ردیابی
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۵:۲۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
سلام چرا سردار تکذیب نکرد فقط فرمود غیر تخصصی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
این سیستمی برای جلوگیری از جعل پاسپورت است و قابلیت ردیابی نداره. در داخل این چیپ اطلاعاتی رمز شده در مورد دارنده این فرد وجود داره که وقتی از گیت رد می شوید افسر اسکن می کنه تا اطلاعات از سرور مرکزی و بین المللی بگیره و مثلا اگر اطلاعات داخل گذرنامه با اطلاعات داخل چیپ تفاوت داشت می فهمند که پاسپورت تقلبی. پاسپورت همه کشورها این را داره. بهتر بود سردار یک ویدیو می گذاشت و نشون می داد که وقتی اسکن میشه چه اتفاقی میافته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
تصاویر کارت ملی همه ب دوربین های کنترل انسانی وصل هستن بخوان بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
این خود دانشمند پندارها یه مدت هم آنتن nfc که توی باطری گوشی های سامسونگ بود رو میگفتن در بیارید که وسیله جاسوسیه. و مردم بدبخت هم با این کار قابلیت nfc گوشیشونو نابود میکردن. مرکب
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۱:۵۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه از هر چیزی یه دلیل برای زیر سوال بردن خودمون استفاده میکینم.بعد میگیم خارجیا خیلی از ما جلوترن....تراشه الکترونیک نشانه پیشرفت کشور در مسائل روز دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
از این نوع تراشه ها تو سوییچ خیلی از ماشینا حتی تو پراید، استفاده میشه این آقا میتونه سوییچ ماشینشو هم خراب کنه ، از توش دربیاره ببینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
این تگ rf ID هستش که بسته به فرکانسش دارای برد 0.2 الی نهایت 1متر میشه که همشون دارای یه شماره سریال یونیک تو تراشه داخلیشون هستند که منحصر به همون پاسپورته (مثل اثر انگشت) . چرا بردش کمه ؟ چون نیروی تغذیش و از کویل rf ( که همانند انتن برای تبادل اطلاعات و انتقال دهنده نیروی القایی عمل میکنه ) در هنگام خواندن نزیکش میبرند تامین میشه . خوب مشخصه که نمیشه از اون برای تراشه های ردیابی همانند gps استفاده کرد . همین معضل یه مدتی توی باطری های تلفن های هوشمند بود که در واقع از همین روش برای شارژ وایرلس QI استفاده میکردنند . ملت ناآگاه هم توسط یک سری آدمای سودجو مورد سوء استفاده قرار میگرند .