راه‌های مقابله با عفونت لثه/ تا برایتان دردسر نشده با مسواک‌هایتان آشتی کنید

یک دندانپزشک گفت: اگر به موقع پلاک‌های دندانی تجمع یافته روی مینای دندان را با مسواک زدن جدا نکنید با جذب مواد معدنی به جرم تبدیل می‌شود.

علی یزدانی دندانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره عفونت لثه و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: عفونت لثه در واقع مرحله‌ای پیشرفته از ناراحتی‌های لثه است؛ خوردن غذاهای مختلف در طول روز به تشکیل نوعی ماده خمیری مانند در بین دندان ها منجر می‌شود که به راحتی از سطح دندان جدا می‌شوند؛ در اصطلاح به این ماده پلاک دندانی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر پلاک‌های دندانی تمجع یافته روی مینای دندان با  مسواک زدن به موقع تمیز شدن جدا نشوند به مرور زمان با جذب مواد معدنی، به جرم تبدیل شده و همان جا باقی بمانند در حال که در این مرحله ممکن است بافت تجمع یافته به راحتی و با یک جرم‌گیری ساده قابل جدا شدن باشد.

/////

یزدانی ادامه داد: با طولانی‌ شدن این بازه زمانی به مرور این جرم رشد کرده و به زیر لثه ها می‌روند و از آن جایی که جرم‌گیری به موقع انجام نشده است، رشد این جرم‌ها تا جایی به مسیر خود ادامه  پیدا کرده و خود را به استخوان کنار دندان می‌رسانند، در نهایت کم‌کم آن را به سمت تحلیل رفتن و ایجاد آسیب‌های جدی می برند؛ این فرایند ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که دندان فرد بیمار لق شده و بیفتد.


بیشتر بخوانید: دفترچه راهنما برای حفظ جان دندان‌هایتان


این دندانپزشک تشریح کرد: در مراحل اولیه، معمولا بیماری با خونریزی لثه همراه است، گاهی اوقات نیز دهان فرد بد بو می‌شود؛ جرم‌های دندانی در این مرحله دیگر با مسواک قابل تمیز کردن نیست؛ معمولاً تا جایی که قابل دسترسی باشد، با قلم‌های مخصوص  این جرم‌ها را خارج می‌کنیم؛ اما اگر پیش روی جرم‌ها  بیش از حد معمول باشد نیاز است تا لثه را شکافته و قسمت‌های اضافی را خارج کنیم.

تنها فرمول قطعی برای نجات جان دندان و لثه‌ها

وی درباره راه‌های پیشگیری از بروز این عارضه گفت: تمامی مشکلات لثه ناشی از مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان است؛ در مراحل اولیه این بیماری، ممکن است با فشار گاز زدن تکه‎ای نان یا خوردن یک سیب لثه شروع به خونریزی کند اما در موارد حتی اگر شروع به  مسواک زدن هم کند، لثه حالت چرکی خود را حفظ می‌کند.

/////

یزدانی یادآوری کرد: متاسفانه مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان در کشور ما نهادینه نیست؛ عادات مسواک زدن با اشتباهاتی بسیار روبرو است؛ برای مثال برخی صبح‌ها را برای مسواک زدن انتخاب می‌کنند که در واقع نوشداروی بعد از مرگ سهراب است یا اغلب افراد شیوه صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند؛ اگر این مورد یعنی رعایت بهداشت دهان رعایت شود مشکلات دهان بیمار به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.