دفترچه راهنما برای حفظ جان دندان‌هایتان/ برای انتخاب مسواک رعایت این نکات را فراموش نکنید

یک دندانپزشک‌ گفت: شرکت‌های مختلفی مسواک‌هایی با ویژگی‌های متفاوت‌ تولید می‌‌كنند اما بهتر است برای انتخاب مسواک به برخی فاکتورها دقت شود.

محمد پارسیون‌ جراح و دندانپزشک‌ در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره رعایت نکات بهداشت دهان و دندان گفت: مسواک وسیله‌ای بهداشتی برای تمیز کردن حفره دهان است كه علاوه بر دندان‌ها وظیفه تمیز کردن زبان و لثه‌های اطراف دندان‌ها را هم بر عهده دارد؛ مسواک با جدا كردن و جابه‌جا کردن پلاک‌ها، باقيمانده مواد غذايی و میکروب‌های مضر،‌ سلامت دندان و لثه‌ها را تضمین می‌کند.

پارسیون بيان کرد: شرکت‌های مختلفی مسواک‌هایی با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌‌كنند اما در مجموع بهتر است برای انتخاب به برخی فاکتورها بیشتر دقت شود مثلا اندازه سر مسواک باید با توجه به سن و خصوصیات و مشكلات دهان فرد تعیین شود، سر مسواک نباید بزرگ  یا کوچک باشد چرا که بزرگ بودن آن مانع از دسترسی مناسب به برخی سطوح دندان‌ها و کوچک بودن آن هم پوشش‌دهی مناسب سطح لثه‌ و دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

دفترچه راهنما برای حفظ جان دندان‌هایتان/ نکات مهم برای انتخاب و دور انداختن مسواک و خمیر دندان
این جراح و دندانپزشک‌ در ادامه افزود: مسئله ديگر میزان انعطاف‌پذیری و درجه نرمی (نرم،متوسط،سخت) برس‌‌های مسواک انتخابی است كه با توجه به شیوه مسواک زدن افراد و مشكلات دهان و دندان آنها تعیین می‌شود؛ همچنین باید توجه شود که نوک پرز‌های مسواک، تیز نباشد و حالت گرد شده داشته باشند، در غير اين‌صورت به مرور زمان روی دندان‌ها ساییدگی‌ ایجاد می‌کند و مینای دندان را از بین می‌برد، البته اغلب کارخانجات‌ معتبر این موضوع را رعایت می‌کنند.

هرگز مسواک صبح را جایگزین مسواک شبانه نکنید

وی درباره تعداد دفعات مسواک زدن بيان کرد: شاید 3 بار مسواک زدن در طول روز و برای بعد از وعده‌های غذای اصلی خیلی ایده‌آل باشد؛ افرادی که می‌خواهند 2 بار در روز این کار را انجام دهند بهتر است بعد از صبحانه و بعد از شام باشد اما اگر بنا بر هر دليلی فقط یک بار در روز این کار را انجام می‌دهید حتماً باید شب ،قبل از خواب را انتخاب کنید چرا که بيشترين اثر تخريبی ميكروب‌ها در طول خواب شبانه است و مسواک صبحگاهی نمی‌تواند این اثر را جبران کند.

بیشتر بخوانید: معرفی چوب مسواک + طریقه مصرف و فواید



این جراح و دندانپزشک گفت: مسواک زدن با فشار بیش از حد و خشن باعث آسیب رسانی به دندان‌ها و بافت‌های نگهدارنده اطراف آنها می‌شود؛ در واقع لایه‌برداری مسواک، به مرور زمان باعث ایجاد حساسیت‌های دندانی و پوسیدگی خواهد شد؛ توصیه می‌شود برای یادگیری نحوه مسواک زدن صحیح به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید چرا که این امر نیاز به آموزش حضوری دارد.

پارسیون‌ ادامه داد: اغلب دندانپزشکان‌ توصیه می‌کنند مسواک را حتماً با خمیر دندان استفاده کنید چرا که وجود ترکیبات مناسب در خميردندان، فلور میکروبی‌ دهان را تنظیم و از لثه‌ها و دندان‌ها محافظت می‌کند؛ معمولاً خمیر دندان‌ها ترکیبات مشابهی دارند و تفاوت زیادی در آنها دیده نمی‌شود اما بهتر است در انتخاب خمیر دندان مصرفی خود تنوع ایجاد کنید. عمر هر مسواک بطور متوسط حدود 3 ماه است و بعد از این مدت پرز‌ها حالت خود را از دست می‌دهند و رنگشان تغییر می‌کند، اگر مسواک در این بازه خراب نشود یا زودتر از موعد حالت خود را از دست بدهد به این معنا است که شیوه مسواک زدن غلطی دارید.
دفترچه راهنما برای حفظ جان دندان‌هایتان/ نکات مهم برای انتخاب و دور انداختن مسواک و خمیر دندان


وی تصریح کرد: دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند هنگام مسواک زدن بهتر است روی زبان را هم تمیز کنید چرا که میکروب‌های بسیاری روی زبان و بين پرزهای آن جمع  و علاوه بر تغيير فلور ميكروبی باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند؛ برخی از مسواک‌ها قسمت مخصوصی برای شست‌وشوی زبان دارند اما برس‌های جداگانه‌ای هم می‌توانید برای این کار تهیه کنید.

نخ باریکی که مرز بین سلامت و نابودی لثه ها را تعیین می‌کند

این جراح و دندانپزشک‌ در خصوص استفاده از نخ دندان تشریح کرد: استفاده از نخ دندان را بطور معمول برای همه گروه‌های سنی توصیه می‌کنیم و انجام این کار قبل یا بعد از مسواک، تفاوت چندانی ندارد. نحوه درست استفاده از نخ دندان هم باید آموزش داده شود چراکه استفاده نادرست آن می‌تواند موجب آسیب و تحلیل‌ رفتن لثه‌ها شود که این عامل می‌تواند اثر تخریبی به دنبال داشته باشد.

دفترچه راهنما برای حفظ جان دندان‌هایتان/ نکات مهم برای انتخاب و دور انداختن مسواک و خمیر دندان
پارسیون‌ در خصوص استفاده از دهان‌شویه‌ بیان کرد: مصرف دهان‌شویه‌ها به عنوان مکمل بهداشتی به همه افراد توصيه می‌شود؛دهان شويه‌ها برای سلامت محيط دهان بسيار كارامد هستند. نحوه مصرف، دفعات استفاده و نوع آن بهتر است توسط پزشک تعیین شود چراکه استفاده نادرست از آن می‌تواند مفيد واقع نشود.
 
دفترچه راهنما برای حفظ جان دندان‌هایتان/ نکات مهم برای انتخاب و دور انداختن مسواک و خمیر دندان
 
وی یادآوری کرد: معمولاً بعد از خوردن هر ماده غذایی 20 دقیقه طول می‌کشد تا ميكروب ها فعاليت مخرب خود را شروع كنند، پس خصوصا وقتی غذاهای چسبنده مثل شیرینی‌ها را مصرف می‌کنید باید تا قبل از 20 دقیقه اقدام به شست‌وشو دهان کنید؛ همچنین کسانی که از مواد اسیدی مثل مرکبات و ترشی‌ها استفاده می‌کنند، نباید بلافاصله سراغ مسواک بروند چراکه همراه شدن اسید داخل این مواد با سایش ایجاد شده توسط برس‌های مسواک می‌تواند اثر تخریبی زیادی بر جای بگذارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
سلام وقت تون بخیر،۱۸سالمه،
مشکلم بوی بد دهان هستش اگه ممکنه بگید به چه دکتری مراجعه کنم ممنون میشم.؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۰۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
عالی
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۳:۰۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام امیدوارم دلار کاهش پیدا کند و ایران به اوج قدرت برسد و کار دولتی برای جوانان زیاد شود چون خودم دانشجو هستم.
آخرین اخبار