قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

قالیبافی یکی از مشاغل خانگی است که با توجه به پیشینه طولانی که در کشورمان دارد با تار و پود فرهنگمان تنیده شده است و جزء حرفه های محبوب و پرطرفدار این مرز و بوم محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شوند.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل مزایای بسیاری برای متقاضیان مشاغل خانگی دارد، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آن ها، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و غیره اشاره کرد.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

شهین گرشاسبی، کار آفرین و مربی قالیبافی در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص حرفه قالیبافی در استان خوزستان گفت: هنر قالی بافی از نسل های گذشته به ما رسیده و در استان خوزستان استقبال خوبی از آن شده است، ضمن اینکه در این حرفه پیشرفت زیاد داشته و امکان اشتغالزایی و درآمدزایی در این حرفه خوب است.

وی  بومی بودن حرفه قالیبافی و قابلیت انجام آن توسط قشرهای آسیب پذیر جامعه  از جمله افراد و خصوصا زنان بد سرپرست، بی سرپرست، و سرپرست خانوار را از جمله مزایای این حرفه عنوان کرد.

فراگیری هنر قالیبافی محدودیت ندارد

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای فراگیری این حرفه وجود دارد یا نه؟ بیان داشت: طی 35 سال فعالیت در این حرفه هنرجوها از قشرهای فرهنگی و طبقات اجتماعی متفاوت متقاضی فراگیری بودند، بطوریکه افراد با مدرک های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری و به دلایل متخلف از جمله؛ درآمدزایی، سرگرمی و شادابی روحیه به این حرفه روی آورده اند، اما آموزش حرفه قالی بافی با توجه به پتانسیل و اشتیاق فرد متفاوت است، بعضی ها طی 2 هفته آموزش مقدماتی را بطور کامل یاد می گیرند و بعضی دیگر ماه ها طول می کشد.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

این کارآفرین خوزستانی درخصوص تهیه مواد اولیه قالیبافی اظهار کرد: این مواد را از دیگر استان ها و شهرهای کشور نظیر؛ مشهد در استان خراسان رضوی، شهرستان نائین در استان اصفهان و غیره تهیه می کنیم که با توجه به شرایط کنونی قیمت مواد اولیه سیر صعودی داشته است.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

لزوم حمایت دولت از فعالان حرفه قالیبافی

شهین گرشاسبی به قیمت قالی دست بافت در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه این فرش ها علیرغم زحمت و زمان زیادی که برای بافتن آن ها صرف می شود، ولی با قیمت پایین از قالیبافان خریداری می شود، در صورتیکه این هنر ایرانی در کشورهای دیگر مورد استقبال فراوان قرار می گیرد.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

این مربی قالیبافی درخصوص جزئیات زمان بافت قالی تصریح کرد: زمان اتمام یک قالی بسته به متراژ آن به سرعت دست و مهارت بافنده متغیر است، بطوریکه برخی در مدت 40 روز یک فرش را می بافند و بعضی دیگر برای بافتن همان فرش، 4 تا 6 ماه زمان صرف می کنند.

گرشاسبی در پایان تاکید کرد: در صورتیکه دولت از شاغلان در این حرفه حمایت بیش تری داشته باشد و اعتبارات و تسهیلات این حرفه را افزایش دهد می توانیم شاهد پیشرفت روز افزون این حرفه کهن در استان خوزستان باشیم و کارآفرینان و هنرجویان بیش تری را در این زمینه تربیت خواهند شد.

مشاغل خانگی، راهکاری برای امرار معاش و رفع بیکاری

عبدالنبی سواعدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص مشاغل خانگی گفت: بیش تر افرادی که به مشاغل خانگی روی می آورند زنان خانه دار و مردان بیکار و دارای 2 یا چند شغل هستند که شغل اول  آن ها کفاف امرار معاش زندگی را نمی دهد و افرادی هستند که با توجه به شرایط زندگی، کار کردن در خانه را ترجیح می دهند.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

وی از مزایای مشاغل خانگی را کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه های جانبی، خانوادگی و مشارکتی بودن این مشاغل، پویایی و همبستگی بین افراد خانواده و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی دانست.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

سواعدی در خصوص بازارکار مشاغل خانگی در استان خوزستان اظهار کرد: برای توسعه این مشاغل نیازمند ایجاد زنجیره ای از همکاری و حمایت سازمان های مختلف است که متاسفانه برخی سازمان ها و ادارات در این زمینه همکاری مطلوب و موثری ندارند و همین امر باعث کندی روند پیشرفت اینگونه مشاغل شده است.

این مقام مسئول درخصوص مشاغل خانگی پر درآمد در استان خوزستان اذعان داشت: در شهرها و بخش های مختلف استان مشاغل خانگی متفاوت هستند، برای مثال در شمال استان بافت چوقا، لباس و وسایل سنتی جز مشاغل با درآمد بالا و متقاضی زیاد هستند، همچنین در شهرستان هندیجان گرگوربافی و توربافی، در بخش رفیع شهرستان دشت آزادگان بوریا بافی، در شهرستان شادگان صنایع دستی مرتبط با نخل، بافت فرش در شهرهای عشایرنشین و در اهواز مشاغل مرتبط با بسته بندی و بخش تراش سنگ های قیمتی پردرآمد و پر رونق محسوب می شوند.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در رابطه با میزان استقبال از آموزش قالیبافی در استان تصریح کرد: در این حوزه تعداد زیادی آموزشگاه آزاد و دولتی زیر نظر فنی و حرفه ای استان فعالیت می کنند و علاوه بر آموزش، محصولات کارآموزان را هم خریداری می کنند و سبب بوجود آوردن یک شبکه تولید و فروش خواهند شد.

قالیبافی، میراث تنیده با فرهنگ و هنر کهن خوزستان

قالیبافی میراث کهن و یادگار نیاکان است که نسل به نسل به ما رسیده، هنری که در سراسر دنیا دوستداران و مشتاقان زیادی دارد که نگهداری و حفظ این ارزش کهن و دیرینه توجه، همکاری و حمایت سازمان های مربوطه را می طلبد تا این هنر به نسل های بعدی منتقل گردد و ماندگار شود.

گزارش از فرناز آقاجری

انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع دستی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.