کولیوند مطرح کرد؛

انجام ۲۷۰ هزار مأموریت با ۲۵۰ موتورلانس/ لزوم افزایش تعداد بالگرد‌های دید در شب در ناوگان اورژانس هوایی

سرپرست سازمان اورژانس گفت: سازمان اورژانس کشور با ۵ هزار و ۵۰ دانشگاه و ۴۰ بالگرد اورژانس هوایی مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و فوریت‌های پزشکی به مردم ایران است.

فعالیت اورژانس کشور با ۵ هزار و ۵۰۰ آمبولانس و ۳۲۰ دستگاه موتورلانسبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه خدمات حوادث و فوریت‌های پزشکی با کشور آلمان که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور از 43 سال پیش کار خود را آغاز کرد و در آن زمان چهارمین کشور دنیا از نظر اورژانس پیش بیمارستانی بود. این سازمان در قالب 7 کریدور شکل گرفته و خوشبختانه امروزه خدمات سازمان اورژانس در حال توسعه است.

وی ادامه داد: سازمان اورژانس کشور آموزش‌های مختلف را به مردم ایران ارائه می دهد،‌در حال حاضر آموزش عمومی در سطح فرد و خانواده و جامعه به خوبی انجام شده و در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است.

کولیوند تأکید کرد: اورژانس به سازمانی مستقل تبدیل شده است که از تصمیم‌گیری‌ها در زمینه ها مختلف به نحوی مطلوب استفاده می‌کند. اساسنامه این سازمان پس از تصویب در مجلس در دولت نیز به تصویب رسیده است.

سرپرست سازمان اورژانس ادامه داد: در سال 95 سازمان اورژانس دارای 2 هزار و 200 پایگاه بوده است که امسال این پایگاه به تعداد 2 هزار و 600 عدد رسیده است و سازمان اورژانس کشور دارای 5 هزار و 500 دستگاه آمبولانس و 620 دستگاه موتورلانس است.

9 دقیقه؛ زمان رسیدن بر بالین بیمار در شهر

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: در حال حاضر زمان رسیدن بر بالین بیمار و مددجو در شهر 9 دقیقه در جاده 14 دقیقه و در کلانشهرها 16 دقیقه است و با کمک و عنایت وزیر بهداشت 40 بالگرد در زمینه اورژانس هوایی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند که ظرف مدت 2 سال 23 هزار مصدوم به وسیله اورژانس هوایی و 40 بالگرد جابه‌جا شده‌اند.

کولیوند اظهار کرد: ما به دنبال اضافه کردن بالگردهای دید در شب به ناوگان اورژانس هوایی کشور هستیم.

تهران، شهری با بیش از 250 موتورلانس

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی موتورلانس زمان رسیدن به مددجو کاهش پیدا کرده و تهران یکی از اولین‌ شهرهای دنیاست که بالغ بر 250 موتورلانس را در خود جای داده است و تا به امروز بیش از 270 هزار ماموریت به وسیله موتورلانس در شهر تهران انجام شده است.

سرپرست اورژانس کشور تأکید کرد: ایجاد مرکز پایش مراقبت‌های درمانی یکی دیگر از اقدامات سازمان اورژانس است و ما از طریق این سامانه توانستیم کارهای خوبی در زمینه بالا بردن کیفیت و ارتباط اثربخش را ایجاد کنیم و این سامانه کمک بزرگی در زمینه مدیریت یکپارچه به ما کرده است.

کولیوند اضافه کرد: با استفاده از سامانه پایش مراقبت‌های درمانی ما در هر زمانی می‌دانیم که هر بیمارستان چه تعداد تخت در بخش‌ یا مراقبت‌های ویژه خالی دارد و یا چه تجهیزاتی و در کدام بیمارستان موجود است.

تجهیز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به سامانه پایش مراقبت‌های درمان

وی با اشاره به اینکه سامانه پایش مراقبت‌های درمانی به ما می‌گوید که چه پزشکانی در چه مراکز درمانی هستند، افزود: همه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به سامانه پایش مراقبت‌های درمان مجهز هستند و این سامانه به ما کمک بزرگی می‌کند تا در حوادث بهتر عمل کنیم.

سرپرست اورژانس کشور بیان کرد: ما در بدترین حادثه یعنی زلزله کرمانشاه 7 رکورد را در دنیا به ثبت رساندیم که این مسئله در نوع خودش کم نظیر است و خوشبختانه سازمان اورژانس کشور در بحث مدیریت حوادث ترافیکی عملکرد خوبی را داشته‌ایم و از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان کشورهای گروه الف در این دسته بندی قرار گرفته ایم.

کولیوند ادامه داد: در خصوص مدیریت درمان سکته‌های قلبی سازمان اورژانس کشور عملکرد خوبی را داشته است به طوری که 36 هزار نفر در مدت کمتر از 60 دقیقه به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و به تازگی یک بیمار آلمانی در فرودگاه امام خمینی در کمتر از 45 دقیقه به مراکز درمانی منتقل شده است همچنین در بحث مدیریت درمان سکته‌های مغزی باید بگویم که بالغ بر 10 هزار نفر را در مدت زمان کوتاه به مراکز درمانی منتقل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سازمان اورژانس کشور در بسیاری از مناسبت‌های دینی و ملی و مذهبی خدمات خوبی ارائه داده است، افزود: این تفاهم‌نامه در راستای بالا بردن کیفیت و سرعت کار اورژانس است و اهداف زیادی را دنبال می‌کند.

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: ایجاد مرکز آموزشی و پژوهشی مشترک برای انجام فعالیت‌های اورژانس و حوادث ترافیکی، تبادل تجارب در حوزه مدیریت بحران و فوریت‌های پزشکی و حوادث ترافیکی، داشتن شماره تلفن مشترک امدادی در داخل کشور مخصوص حوادث ترافیکی و کمک به مصدومان ترومایی و مصدومان ترومای ریجستری در حوادث ترافیکی از جمله اهداف امضای این تفاهم‌نامه با بنیاد اشتایگر آلمان محسوب می‌شود تا حوادث ترافیکی و مصدومان ناشی از آن را بتوانیم در کشور کاهش دهیم.

کولیوند با اشاره به اینکه اصلی‌ترین هدف در اورژانس نجات دادن جان انسان است، گفت: نجات انسان‌ها برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و در آیین ما آمده است که اگر یک نفر را نجات دهیم انگار همه بشریت را نجات داده‌ایم.

در ادامه مراسم سفیر آلمان اظهار کرد: خوشبختانه امروزه روابط ایران و آلمان در حال توسعه است و در همین راستا امروزه تفاهم ‌نامه‌ای در زمینه کارهای بشر دوستانه و اورژانس پزشکی با کشور ایران به امضا رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: اقداماتی خوب در راستای کارهای بشر دوستانه و توسعه اورژانس پزشکی انجام شده است و امیدواریم این پروژه کمک کنند تا شرایط تک تک ایرانیان که دچار تصادف و مصدومیت شده در شرایط کنونی بهتر شود.

سفیر آلمان در ایران تاکید کرد: ارتباط سازمان اورژانس ایران و بنیاد اشتایگر آلمان باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود و یک مسئولیت مهم بر دوش ما و شما قرار دارد.

وی یادآوری کرد: ایران مرجعی خوبی برای افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف پزشکی است و در این راستا از سازمان‌های ذیربط و کشور ایران حمایت می‌کنیم.

استفاده از دانش فنی بالای ایرانیان در زمینه زلزله

در ادامه مراسم پیر انر‌یک مدیر عامل موسسه اشتا‌یگر آلمان گفت: هدف مشترک بین ایران و آلمان به طور مشترک نجات جان انسان‌هاست و بنیاد اشتا‌یگر آلمان در 50 سال گذشته در راستای امداد و نجات راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در بنیاد اشتا‌یگر آلمان انجام می‌شود و امیدواریم نتایج خوبی نیز در ایران به دست آوریم.

مدیر عامل موسسه اشتا‌یگر آلمان ادامه داد: انستیتو اشتایگر در زمینه مدیریت بحران کارهای خوبی را انجام داده است و امیدوارم در سال‌های آینده سیستم فوریت‌های پزشکی در ایران نیز ارتقا پیدا کند.

وی تاکید کرد: انتقال دانش فنی یکی از اهداف امضای این تفاهم نامه محسوب می‌شود و ما نیز قصد داریم از دانش فنی شما در خصوص زلزله استفاده بهینه را ببریم.

ورود کمتر آلمان در زمینه تاب‌آوری

در ادامه مراسم برومه‌ رئیس امداد و نجات آلمان گفت: موضوع تاب‌آوری در جامعه ایرانی مثبت است اما در کشور آلمان سیستم‌ها به صورت سنتی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: ما در آلمان کمتر به موضوع تاب‌آوری ورود پیدا می‌کنیم که از این نظر می‌توانیم از تجارب ایران استفاده کنیم.

رئیس امداد و نجات آلمان افزود: خوشبختانه امروزه در زمینه کارهای بشر دوستانه و اورژانس پزشکی این تفاهم نامه به امضا می‌رسد تا هر دو از دانش یکدیگر در زمینه اورژانس پزشکی و فوریت‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس ، آمبولانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار