با ژن‌های خوب فرهنگی؛

وقتی عشق معلمی الفبای زندگی را به جان دانش آموزان می‌نشاند

گاهی عشق معلمی فراتر از مرزهای مادی، مرز خلاقیت را درمی‌نوردد تا دانش آموزان مشق زندگی را در کردار معلمشان ببینند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کلاس درس اینجا حال وهوای دیگری دارد و تصور از محیط خشک مدرسه و بعضا دلمرده متفاوت شده‌؛ کلاس اول برای دانش آموزان این مدرسه که در ۲۲۰ کیلیومتری پایتخت ودر مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران، کاشان، واقع شده است شکلی دیگر است.

حالا دانش آموزان مدرسه به لطف آقا معلم، ساختارشکنانه و به دور ازچارچوب‌های خشک و قدیمی با روش‌هایی نوین و ابتکاری آموزش می‌بینند و نخستین گام‌های علمی خود را بر می‌دارند.

این بار آقا معلم کاشانی جلوتر از انواع و اقسام بخشنامه و شعار‌هایی که برای مدارس شاد آن هم در دوره ابتدایی سر داده می‌شود و آن چنان هم جامه عمل نپوشیده اند، خود دست به کار شده است و برای آموزش الفبا به دانش آموزانش سبکی نو به کار می‌گیرد.

مهدی بوم هندی آقا معلم خلاق ۴۶ ساله، خلاف تصور چندان هم تازه‌نفس نیست و امسال ۳۰ امین سال خدمتش را پشت سر می‌گذارد و همچنان پرتوان به معلمی عشق می‌ورزد.

به گفته بوم هندی از ۳۰ سال سابقه تدریس ۲۳ سال آن را آموزگار اول ابتدایی بوده است و از این بابت کاملا راضی است حتی معتقد است امسال پایان کارش نخواهد بود و معلمی را ادامه خواهد داد شاید در مدرسه دولتی و شاید هم غیردولتی.

وقتی عشق معلمی الفبای زندگی را به جان دانش آموزان می‌نشاند

فضای خشک کلاس برای دانش آموز کلاس اولی خوشایند نیست

این معلم کاشانی با استفاده از تنبک و در فضایی آهنگین، مطالب را به کلاس اولی‌ها می‌آموزد و این شیوه تدریس آنقدر جذاب بوده که نه تنها دانش آموزان بلکه اولیای آن‌ها را هم مجذوب خود کرده است.

آقا معلم می‌گوید یادگیری حروف الفبا در محیط خشک کلاس درس برای کودکی که ۶ سال زندگی‌اش را بازی کرده دشوار است بنابراین سعی کردم شیوه‌ای جدید را که برای دانش آموزانم خوشایند باشد به کار گیرم تا از آموزش لذت ببرند.

وی ادامه می‌دهد: روش آموزش الفبا با آواز و تنبک را ابتدا در خانه تمرین کردم و وقتی مطمئن شدم جذاب است آن را در کلاس درس اجرا کردم که با استقبال بسیار بچه‌ها مواجه شد، حفظ سوره نبأ را هم با شیوه شاد و سرود و آواز برای دانش‌آموزان انجام می‌دهم.

وقتی عشق معلمی الفبای زندگی را به جان دانش آموزان می‌نشاند

میخکوب شدن دانش آموزان در کلاس درس خلاقانه آقا معلم

بوم هندی معتقد است که با استفاده از شیوه‌های شاد همراه با شعر و آهنگ، یادگیری دانش‌آموزان بسیار سریعتر است در حالی‌که با شیوه‌های خشک و  متداول  زمان زیادی  نیاز است تا کودک یک حرف را یاد بگیرد؛ این روش باعث شده تا دانش آموزانم هرگز به استفاده از روش های معمول رضایت ندهند؛ این شیوه علاوه بر خلاقیت به عشق به بچه ها و کار معلمی هم مربوط است.

این آقا معلم می گوید وقتی عاشق بچه ها باشی فرقی نمی کند که چقدر حقوق می گیری فقط دوست داری برای بچه ها خدمت کنی همانطور که گاهی از من می پرسند مگر چقدر حقوق می گیری که این کارها را برای تدریس انجام می دهی.

بوم هندی اذعان می‌کند که شاید روش کاری ام خیلی دقیق نباشد اما این کار را با تمام وجود و توان انجام می‌دهم تا دانش آموزانم در فضایی با نشاط درس بخوانند؛ مثلا برای آموزش «ت» شعر «دست دست بابا تاپ بست» را در کلاس می‌خوانیم.

شیوه نوین تدریس آقا معلم فقط به تنبک زدن خلاصه نمی شود و تزئین کلاس درس برای علاقه‌مند شدن بچه‌ها آن هم با پرنده‌هایی که توسط خود معلم ساخته می‌شود، گام خلاقانه دیگر بوم هندی است و به گفته خودش بر دیوار کلاس تصاویر پرندگان را نصب کرده‌ام و بسیاری از آن‌ها را خودم تهیه کرده و دوخته‌ام تا فضای کلاس شاد و دلپسند شده  و دانش آموزانم تمایل به حضور و نشستن طولانی مدت در کلاس درس را داشته باشند حالا شرایط طوری شده که حتی وقتی زنگ تعطیلی مدرسه می‌خورد دانش‌آموزانم خودشان می‌خواهند بیشتر در کلاس بمانند.

وقتی عشق معلمی الفبای زندگی را به جان دانش آموزان می‌نشاند

کلاس درس برایم مثل مهمانی رفتن  است

آقا معلم خوش ذوق کاشانی کلاسش را با ۳۲ دانش‌آموز کلاس اولی اداره می‎کند و می‌گوید  وقتی می‌خواهم به کلاس درس بروم انگار می‌خواهم به مراسم مهمانی بروم  به هین دلیل  حتما باید لباسم تمیز و مناسب  باشد که ضمن احترام و توجه به دانش آموزان، نظم و انضباط ا در لفافه و در خلال برخورد خودم به آنها یاد می‌دهم؛این برنامه باعث شده که به اذعان برخی مادران می‌گویند نظم و ترتیب کارهای فرزندشان بهتر شده است.

آقا معلم کاشانی تنها یک نمونه از معلمان خلاقی است که دغدغه‌ای فراتر از معیشت و قدرت دارند و آن هم تعلیم و تربیت صحیح برای نسل‌های آتیه ساز کشور است و معلم را نه در لوای مطالبه گر مادی بلکه ناجی آموزش و پرورش می شناسانند.

انتهای پیام/

گفتگو از: آتوسا دولتیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۱:۵۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
معلم کلاس اول من هم اقای بوم هندی بودن چندسال گذشته ولی باز همیشه هرسال روز معلم خانواده م به ایشون تماس میگیرن وتبریک میگن من همیشه دست بوس ایشون هستم