معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

بیماری‌های غیرواگیر؛ ۸۲ درصد علت مرگ‌ها در کشور/ مطالعه سلامت مادران و کودکان آغاز شده است

ملک‌زاده با اشاره به روند امید به زندگی در ایرانی‌ها گفت: ۸۲ درصد مرگ‌ها در سال ۲۰۱۷ در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر بوده است.

افزایش امید به زندگی در بدو تولد ایرانی‌ها/ رتبه تولید علم در رشته کودکان در ایران ۲۲ استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت در افتتاحیه چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که امروز در بیمارستان کودکان مفید برگزار شد درباره روند امید به زندگی در بدو تولد در ایرانیان اظهار کرد: بر اساس مطالعه GBD که در آن 3 هزار و 500 محقق از دنیا شرکت داشتند، 200 محقق ایرانی در میان تعداد بودند که نشان می‌دهد امید به زندگی در بدو تولد در ایرانیان پیشرفت خوبی داشته است به‌طوری که امید به زندگی در بدو تولد در زنان در سال گذشته 79.6 و در مردان 76.4 بوده است.

وی بیان کرد: یکی از افتخارات کشور ایران این است که با وجود جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی توانسته است در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان و مادران پیشرفت چشمگیری‌ داشته باشد، همچنین بیماری‌های اسهالی‌ در ایران اکنون نزدیک به صفر رسیده است، بیماری‌های نوزادی هم برای اینکه کاهش پیدا کنند نیازمند این هستند که امکانات کشور در این زمینه بهتر شود.

82 درصد مرگ و میرها‌ و ناتوانی‌ها به علت بیماری‌های غیرواگیر‌ رخ می‌دهند

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت افزود: طبق مطالعه انجام شده در سال 2017 نشان داده شد که در این سال 380 هزار نفر جان خود را از دست دادند که از این میان 7 دهم درصد به مرگ و میر مادران‌ و کودکان و 11 درصد به مرگ و میر حاصل از سوانح رانندگی‌ و تصادفات جاده‌ای اختصاص پیدا می‌کند. در این سال 13 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند، همچنین از 380 هزار مرگ و میر‌ در ایران، 313 هزار مرگ و میر به علت بیماری‌های غیرعفونی‌  و ۲۵  هزار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های عفونی رخ داده است.

ملک‌زاده تأکید کرد: تولیدات علمی در علوم سلامت در ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است به طوری که در سال 1978 میلادی کل تولیدات مقالات علمی ایران 750 مورد بود، در آن سال ما از نظر تولیدات مقالات علمی از کشور ترکیه کمی بهتر بودیم، پس از پیروزی انقلاب با وجود جنگ تحمیلی متأسفانه از نظر تولیدات علمی در علوم سلامت کاهش داشتیم ولی از حدود 15 تا 20 سال گذشته توانستیم رشد خوبی در این زمینه پیدا کنیم به طوری که در سال 2016 از نظر تولیدات مقالات علمی از کشور ترکیه رتبه بالاتری کسب کردیم.

وی تصریح کرد: ما علاوه بر رشد تولیدات علمی از نظر استنادات‌ هم بالاتر از کشورهای منطقه قرار داریم به طوری که در سال 2016 میلادی در منطقه در زمینه رتبه‌بندی ISI رتبه یک را کسب کردیم و در سال 2017 میلادی توانستیم از کشور ترکیه از نظر استنادات جلو بیفتیم‌، همچنین در سال 2016 میلادی در رتبه‌بندی اسکوپوس‌ در بین کشورهای منطقه جایگاه نخست را به خود اختصاص دادیم.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت گفت: ما با گذشت زمان علاوه بر افزایش تعداد مقالات علمی از نظر استنادات هم پیشرفت داشته‌ایم به طوری که در 6 ماه نخست سال 2018 میلادی روند تولیدات و رشد علمی ایران از کشور ترکیه خیلی بهتر بود.

ملک‌زاده اظهار کرد: ما در جهان در بین 20 کشور تولیدکننده‌ علم رتبه پانزدهم را به خود اختصاص دادیم‌، وضعیت ما در زمینه تولید علم از کشورهایی مانند روسیه و ترکیه‌ بهتر است.

30 درصد تولید علم در بخش سلامت اتفاق می‌افتد

وی بیان کرد: تنها 11 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به تدریس هستند با وجود این 30 درصد تولید علم در بخش سلامت اتفاق می‌افتد، رشد مقالات ما پیشرفت خوبی داشته است به طوری که توانسته‌ایم بیشتر از 17 هزار مقاله در سال منتشر کنیم، ما همچنین در زمینه یک درصد مقالات پر استناد دنیا جهش خوبی داشتیم.

ملک‌زاده افزود: رتبه تولید علم در رشته کودکان در ایران 22 و در حوزه پزشکی 17 است، ما در استنادات هم رتبه 35 را به خود اختصاص دادیم، ما در بین کشورهای خاورمیانه در زمینه علم و پزشکی رتبه یک و در حوزه کودکان رتبه سوم را کسب کرده‌ایم.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت درباره مشکلات حوزه کودکان تأکید کرد: متأسفانه ما زیرساخت‌های قوی در زمینه تحقیقات در رشته کودکان نداریم، همچنین همکاری‌های بین‌المللی ما در حوزه کودکان و تیم‌های بین‌المللی ما در این زمینه بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: ما باید مراقبت‌های خود را در دوران بارداری و کودکی افزایش دهیم، مقالات علوم پزشکی ما در یک درصد مجلات دنیا و یک درصد مقالات پر استناد دنیا منتشر می‌شود.

ملک‌زاده گفت: سلامت دوران کودکی در بزرگسالی‌ بسیار اثرگذار است ما تصمیم گرفته‌ایم سلامت مادران و کودکان را بررسی کنیم بنابراین در نظر داریم که 15 هزار زوج و 15 هزار کودک را وارد مطالعه کنیم که از این میان تاکنون‌ 7 هزار نفر وارد مطالعه شده‌اند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت درباره کاربرد هوش مصنوعی در علم پزشکی اظهار کرد: ما باید نرم‌افزارهایی‌ را در حوزه پزشکی تولید کنیم، حدود 20 درصد از ایرانیان به رفلاکس‌ دچار هستند اما ممکن است از هر 20 نفر مبتلا به رفلاکس‌ تنها یک نفر نیاز به آندوسکوپی داشته باشد بنابراین ما می‌توانیم افرادی که نیاز به آندوسکوپی‌ دارند را به کمک اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها شناسایی کنیم.

وی درباره کاربرد ژن درمانی در درمان بیماری‌های سرطانی و ژنتیکی یادآوری کرد: ما امروزه می‌توانیم به کمک ژن درمانی افرادی را که دچار نقص ژنتیکی هستند، درمان کنیم؛ در گذشته ژن درمانی موجب مرگ افراد می‌شد ولی با پیشرفت‌های انجام شده در حوزه ژن درمانی امروزه می‌توانیم بدون اینکه به اشخاص آسیب وارد کنیم آنها را به زندگی عادی بازگردانیم‌، ما در نظر داریم مرکز ژن درمانی را در ایران تأسیس کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار