دانش آموزان مدرسه اسوه حسنه زاهدان صبح بیدار شدند تا مثل هر روز بعد از پایان کلاس هایشان با شوق راهی خانه شوند، اما آتش، سرنوشت را جور دیگری برایشان رقم زد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی آخرین روزهای ماه پاییز را پشت سر می گذارند که آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه جان چند دانش آموز را گرفت، آتشی که در ناکارآمدی برخی مسئولان و محرومیت‌های همیشگی، شعله ور شد تا رویا‌های کودکی چند دانش آموز دود شود و به هوا رود.

آتش سوزی در یک مدرسه غیردولتی زاهدان جان ۵۹ دانش آموز را به خطر انداخت که البته ۵۵ نفر آن‌ها نجات پیدا کردند، در این حادثه متاسفانه 3 کودک جان باختند و یک نفر هم در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه است.

نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در امور رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان با اشاره به اینکه  حادثه در زنگ تفریح مدرسه رخ داده است گفت: در این اتفاق متاسفانه چراغ والور واژگون می‌شود و متاسفانه ۴ نفر از دانش‌آموزان در اتاق می‌مانند که تاکنون با وجود تلاش تمام کادر پزشکی بیمارستان ۳ نفر از آنان فوت شدند، اما در مورد نفر چهارم پزشکان می‌گویند تا ۷۲ ساعت امکان نظر دادن وجود ندارد که در نهایت شب گذشته خبر مرگ این کودک تایید شد و این حادثه در نهایت ۴ قربانی گرفت.

دانش‌آموزان حادثه دیده پیش‌دبستانی و اول ابتدایی بودند که در این زمان مدیر مدرسه هم برای هماهنگی اردوی فردای دانش‌آموزان در اداره آموزش و پرورش حضور داشته است و در مدرسه نبوده است.

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

علی مرادی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان معتقد است این آتش سوزی با تخلف مدیریت مدرسه رخ داده است.

رئیس دانشگاه علوم پشکی زاهدان هم گفت: تنها دانش آموز بستری در بخش ویژه بیمارستان امیر المومنین زاهدان تحت نظر بهترین متخصصان قرار داشت که در نهایت فوت شد.

چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان درگذشت

رئیس بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان گفت:قبل مریم نوکندی چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی دبستان دخترانه اسوه حسنه درگذشت.


بیشتر بخوانید:چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان درگذشت


 

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

در حال حاضر مدیر و مربی آموزشی این مدرسه دستگیر شده اند و مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان هم استعفا داده است. اما درد‌های پدر و مادر این دانش آموزان را کسی نمی‌داند، دردی شبیه به همان که ۶ سال پیش گریبان دختران شین آباد را گرفت و هنوز هم رها نکرده است.


بیشتر بخوانید: درگذشت سومین کودک مصدوم سانحه آتش سوزی زاهدان/چهارمین دانش‌آموز زاهدانی تحت مراقبت‌های ویژه


به گفته شاقوزایی معاون عملیات سازمان آتش نشانی زاهدان دلیل حادثه در دست بررسی است.

وی ادامه داد:به دلیل شلوغی نمی‌توانستیم اقدامی برای بررسی موضوع انجام دهیم، به همین دلیل مجبور به بستن در مدرسه شدیم تا در شرایطی آرام‌تر موضوع را بررسی کنیم.

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

شاقوزایی اضافه کرد: به احتمال زیاد دلیل آتش سوزی چراغ نفتی باشد، اما هنوز دلیل اصلی مشخص نیست، در این مدرسه ۷۰ دانش آموز و دیگر عوامل حضور داشتند که فقط چهار نفر مصدوم شدند و دیگر افراد توسط نیرو‌های آتش نشانی با سلامت کامل از محل حادثه خارج شدند.

وی با بیان این که آتش فوری شعله ور شده بود، افزود: در استفاده از سیستم‌های گرمایشی هر چه رو به استاندارد برویم به نفع است، باید در مدارس از سیستم‌های گرمایشی استفاده شود که حداکثر استاندارد‌ها را دارد، به ویژه برای دانش آموزان دبستانی و پیش دبستانی بهترین سیستم شوفاژ یا اسپیلت است.

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

به گفته وی، از آن جا که این مدرسه ساختمانی شخصی بود که به صورت غیر انتفاعی راه اندازی شده است، مسئولان آن از وسایل گرمایشی در حد توان خود استفاده کرده بودند.


بیشتر بخوانید: پیام تسلیت مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

بیشتر بخوانید : فضای مدرسه اسوه حسنه جدید بوده و تاییدیه نوسازی نداشته است

بیشتر بخوانید: ابراز همدردی امام جمعه اهل سنت زاهدان با بازماندگان دانش‌آموزان حادثه‌دیده‌ی زاهدان


استفاده از چراغ‌های نفتی ممنوع است

به گفته رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، بر اساس بخشنامه‌های آموزش و پرورش استفاده از هر نوع بخاری نفتی، چراغ تیوست و آترا ممنوع اعلام شده است، بررسی دلیل این آتش سوزی و اقداماتی که باید انجام شود در مرحله بعد قرار دارد، مهم پیگیری سلامت دانش آموزان است.

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

مرادی تصریح کرد: یک تیم پزشکی مجرب به سرپرستی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به درخواست آموزش و پرورش با پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای بررسی از روند درمان دانش آموزان آسیب دیده حادثه آتش سوزی، عازم زاهدان شد.

دستور باز داشت مدیر و مربی آموزشی

دادستان زاهدان نیز در این باره گفت: در اثر آتش سوزی مدرسه دخترانه‌ای در زاهدان چهار نفر از دانش آموزان دچار سوختگی شدید شدند که دو نفر آن‌ها در بیمارستان جان باختند، گروه پزشکی از تهران عازم زاهدان شده و اقدامات درمانی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین «علی موحدی راد» افزود: معاون و بازپرس ویژه قتل نیز برای بررسی در محل حاضر شدند که قصور مدیر و مربی آموزشی محرز و دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

به گفته وی، متاسفانه استاندارد‌های لازم و نکات ایمنی در این مدرسه رعایت نشده بود، بعد از دریافت نظریه کارشناسی اگر دیگر اشخاص و دستگاه‌ها در این باره مقصر شناخته شوند طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: طی نامه‌ای آموزش و پرورش و بهزیستی مکلف شدند از مدارس و مهدکودک‌های دولتی و غیر انتفاعی گزارشی تهیه کنند، تا نسبت به پلمب و رفع نواقص مراکز آموزشی که حداقل استاندارد‌های قانونی را ندارد اقدام شود.

حجت الاسلام علی موحدی راد ادامه داد: به دنبال حادثه آتش سوزی صبح امروز در یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان غیر انتفاعی در خیابان «مصطفی خمینی» شهر زاهدان بلافاصله تحقیقات در این زمینه آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به اینکه در این حادثه ۴ کودک دچار سوختگی شدند، ادامه داد: متاسفانه با وجود اقدامات درمانی انجام شده باز هم ۳ دانش آموز این حادثه جان خود را از دست دادند.

استعفای مدیر آموزش و پرورش

در پی این حادثه مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغ دیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد. در متن استعفای «ملک محمد سنجرانی» خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش آمده است: «ضمن عرض تسلیت با عنایت به حادثه دلخراش آتش سوزی پیش دبستانی و دبستان غیر دولتی دخترانه اسوه حسنه در حوزه مسئولیت این جانب که با وجود همه حساسیت‌های ویژه، مکاتبات متعدد، پیگیری‌ها و نظارت مستمر منجر به این رخداد ناگوار و رنجش و تالم روحی و روانی خانواده‌های داغدار این مدرسه شد، فارغ از این که مقصر این حادثه کیست به عنوان متولی اصلی امر آموزش و پرورش این ناحیه قصد هیچ گونه توجیهی ندارم و احساس می‌کنم فرزند و نوه ام را در این حادثه تلخ از دست داده ام بنابراین به نشانه احساس مسئولیت اجتماعی و ابراز همدردی استعفای خودم را از مسئولیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان تقدیم می‌دارم. امیدوارم هیچ گاه شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی در مجموعه آموزش و پرورش نباشیم.»

اما این استعفا در حالی بود که بسیاری از مردم شهر زاهدان در پی این حادثه همچنان نگران و ناراحت بودند و از مسئولان خواستار رسیدگی جدی به این موضوع بودند.

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد

این در حالی است که تا سال ۱۳۹۳ استان سیستان‌ و بلوچستان تنها استان کشور بود که از نعمت گاز لوله کشی بی بهره بود و این مساله مشکلات فروانی را برای مردم این استان به وجود آورده بود تا اینکه بالاخره در سال ۹۳ پس از رسیدن خط لوله گاز به ایرانشهر مردم این شهر از نعمت گاز بهره مند شدند اما باقی استان همچنان از نعمت گاز بی بهره بودند.

در ۱۰ اسفند سال ۹۵ مشعلی در زاهدان با حضور رئیس جمهور روشن شد، اما بعد از گذشت یک سال و نیم همچنان مشکل  نبود گاز در این شهر وجود دارد  و روند گازرسانی به منازل مردم نیز بسیار کند است.

از همین رو با آغاز فصل سرما مردم سیستان و بلوچستان مجبور هستند امسال هم با چراغ ها و بخاری های نفتی خانه و کلاس درس خود را گرم کنند و این یعنی همچنان احتمال وقوع حوادث دلخراش در این منطقه از کشور وجود دارد.

۷۰۰ هزار خانوار در سیستان و بلوچستان همچنان از نفت سفید استفاده می کنند

کوروش بالادست، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان گفت: در استان سیستان و بلوچستان همچنان ۷۰۰ هزار خانوار از سهمیه نفت سفید استفاده می کنند که از این تعداد ۵۰۰ هزار مشترک در شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

وی افزود: طبق آخرین آمار ۲۰ درصد خانواده های نفت سوز ایران در زاهدان و ۲۸ درصد جمعیت نفت سوز ایران نیز در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان با اشاره به اینکه ۲.۵ میلیون نفر در کشور از سهمیه نفت سفید مصرف می کنند، تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکلات مردم باید به پروژه گاز رسانی در استان سیستان و بلوچستان سرعت بخشیده شود.

وی گفت: در حال حاضر در شهر زاهدان ۱۹۰ هزار خانوار از سهمیه نفت سفید استفاده می کنند و این در حالی است که در جریان پروژه گازرسانی به این شهر تنها ۱۲ هزار خانوار تاکنون از نعمت گاز شهری بهره مند شده اند.

البته این تنها گوشه ای از مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است که پس از تحمل ۲ دهه خشکسالی این روزها با مشکلاتی همچون بیکاری، طوفان های شن و صف های طولانی گاز، نفت و آب آشامیدنی هم مواجه هستند.

اما هیچ کدام از این موارد برای آن ها به اندازه از دست دادن عزیزانشان نگران کننده نیست.

تشییع پیکر دانش آموزان مدرسه دخترانه اسوه حسنه + تصاویر

مراسم تشییع پیکر پاک ۳ دانش آموز جان‌باخته در حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان برگزار شد.

کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد


بیشتر بخوانید: تشییع پیکر دانش آموزان مدرسه دخترانه اسوه حسنه + تصاویر


 

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: حوادث ، آتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۲ دی ۱۳۹۷
دادستان وزیر را هم احضار کند
آخرین اخبار