رییسی با اشاره به افزایش چاقی در کشور گفت: باید به جای سیری شکمی به سمت تغذیه سالم و سیری سلولی برویم.

شناسایی استان‌های ناامن غذایی/ ۳۸۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست داده‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در سومین کنگره و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: سومین كنگره بین المللی و پانزدهمین كنگره تغذیه ایران برگزار می‌شود و این فرصت ارزشمندی برای ارتقای سلامت کشور است تا بتوانیم گام‌های موثری برداریم؛ تغذیه در تمام دنیا بحث خیلی مهمی است که معمولا جزو اصول توسعه و پایداری هر کشور به شمار می‌آید.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: حوادث مختلفی که در دنیا رخ می‌دهد قطعا تغذیه و سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ جای تاسف دارد کودکان یمنی تحت تاثیر این جنگ تحمیلی و خانمان سوز هستند، کودکانی که تصاویر زیادی از آنها می‌بینیم و این دلخراش است، امیدواریم بی‌عدالتی‌ها و مشکلات ناشی از زیاده‌خواهی استکبار جهانی رفع شود.

 تکنولوژی‌ها در کنترل تغذیه موثر هستند

رئیسی ادامه داد: بحث تغذیه از نظر ارتباط با تکنولوژی بسیار مهم است، چرا که بسیاری از تکنولوژی‌ها در کنترل تغذیه موثر هستند؛ بحث بیماری در ارتباط با تغذیه مطرح است که جزو چالش‌های اصلی به شمار می‌رود، به دلیل بحث اضافه دریافت کالری جوامع دچار مشکلات زیادی هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: 23 درصد افراد دچار افزایش وزن و چاقی هستند و گسترش تغذیه ناسالم هشدار جدی به شمار می‌رود؛ به ترویج فست‌فودها و غذاهایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید توجه شود.

رئیسی تشریح کرد: استان‌های ناامن غذایی را شناسایی کردیم، چند استان در مناطق ناامن غذایی هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها شود، بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی باید کنار هم باشند تا مشکل حل شود.

بیماری‌های  غیر واگیر عامل 76درصد مرگ و میرها در سال 95

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تا سال 95، 76درصد مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیر واگیر بود، گفت: متاسفانه امسال این عدد به 82 درصد رسیده است، یعنی 82 درصد افراد به علت بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهد، 380 هزار نفر مرگ در کشور داشتیم.

کنترل 30 درصد از سرطان‌ها با روش تغذیه مناسب

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد بیماری قلب و عروقی و دیابت  از طریق سبک زندگی و کنترل تغذیه قابل پیشگیری است، گفت: 30 درصد سرطان‌ها با روش تغذیه مناسب قابل کنترل هستند و این نقش تغذیه را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث کمبود ویتامین D در سراسر کشور شیوع زیادی دارد، گفت: بالای 70 درصد افراد در کشور دچار کمبود ویتامین D در گروه‌های سنی مختلف هستند و مکمل‌یابی توانسته توفیقات خوبی در این راستا داشته باشد و باید بتوان به کمک برنامه‌های وزارت بهداشت این کمبود را غنی‌سازی کرد.

وی افزود: خوشبختانه یکی از تصمیمات جدی گرفته شده در سال 94 اضافه کردن گروه کارشناسان تغذیه به PHC بود که این کار را مرکز سلامت کشور انجام داد؛ افراد زیادی به کارشناسان تغذیه دسترسی نداشتند که در حال حاضر خوشبختانه این دسترسی فراهم شده است تا به توفیقات بزرگی دست یابیم، اما باز جای کار زیادی دارد و باید بتوان این کار را منسجم‌تر کرد.

مصرف زیاد نمک در ایران

رئیسی تصریح کرد: خدمت دیگر وزارت بهداشت در حوزه تغذیه، ادغام خدمات در شبکه است، در کشور 9 ونیم درصد افراد مبتلا به دیابت و حدود 27 درصد دچار فشار خون هستند که این بیماری‌ها ارتباط زیادی با عواملی مانند چاقی که 23 درصد است، دارد و از طرفی در کشور بیش از 2 ونیم درصد جهان نمک مصرف می‌کنند.

وی افزود: حدود 50 درصد افراد بالای 50 سال دچار فشار خون هستند و از طرفی میزان آگاهی از فشار خون 50 درصد است، یعنی 50 درصد افراد می‌دانند فشار خون دارند پس آگاهی‌ها باید افزایش یابد.

ضرورت قطع زنجیره تغذیه ناسالم در کشور

رئیسی با بیان اینکه باید زنجیره تغذیه ناسالم را در کشور را قطع کرد، گفت: یکی از کارهای وزارت بهداشت بحث محصولات صنعتی برای کاهش نمک، چربی و میزان قند است که باید آن را کنترل کرد و این می‌طلبد که ایده‌های جدید داد و آن را پیگیری کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اعلام فهرست کالای آسیب‌رسان یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت است، گفت: این کالاها ممنوعیت سراسری دارند زیرا مجموع این کارها ما را به سمت تغذیه ناسالم می‌برد؛ علاوه بر این باید به سمت سیر سیری سلولی برویم تا سیری شکمی.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای وزارت بهداشت ویژه مادران روستایی است زیرا آنها به عنوان مدیران خانواده نقش مهمی دارند؛ در بازدیدهای سطح کشور از روستاها همیشه از کارشناسان سوال می‌کنم که آیا می‌دانید در استان شما وضعیت چاقی و دیابت چند درصد است؟ ، هدف این نیست، کارشناسان تنها رژیم غذایی بدهند و افراد لاغر و خوش اندام شوند، بلکه هدف از به کارگیری آنها بحث سلامت و کنترل بیماری‌های غیر واگیر است، اینکه یک کارشناس تغذیه را تربیت کنیم که تنها رژیم غذایی دهد، درست نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار