رئیس مرکز تحقیقات سرطان مطرح کرد؛

سرطان ۲۵ درصد بیماران را به زیر خط فقر می‌برد/ لزوم توجه به سواد و طبقه بیماران

اکبری گفت: توجه به مسائل اقتصادی نکته‌ای مهم برای درمان سرطان است، اگر میزان سواد بیمار را ندانید به راحتی باعث مرگ او می‌شوید.

سرطان عامل ایجاد فقر ۲۵ درصد بیماران/ لزوم توجه به سواد و طبقه بیمارانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان در مراسم سومین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی ایران که امروز در هتل المپیک برگزار شد گفت: سلامت حق همه افراد است و کسی نباید سلامت را از دیگران بگیرد و این موارد نکات مهم تعریف سلامت است.

وی افزود: باید توجه شود که در کاری که می خواهید انجام دهید جوان یا پیر بودن جامعه هم به صورت مدیکالی و هم سوشیالی با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان بر مبنای پروتکل حرف زد. غصه‌دار است که طبابت ما برمبناهای نوشته شده آن طرف آبی باشد که حتی مبانی علمی را زیر سوال می‌برد.

اکبری گفت: برای درمان باید تمام جوانب و شرایط در نظر گرفته شود و نباید فکر کنیم برای درمان سرطان این که فرد 45 یا 80 سال سن داشته باشد، فرقی ندارد.

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر توجه به مسائل اقتصادی است و به راحتی می توانید باعث مرگ بیمار شوید اگر میزان سواد او را ندانید.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان اظهار کرد: عدم توجه به میزان درآمد بیمار علاوه بر اینکه باعث مرگ او می شود خانواده اش را هم دچار مشکل می کند.

اکبری گفت: ما 2 وظیفه کمیت و کیفیت زندگی را داریم؛ اگر کسی کیفیت زندگی را با فراهم کردن شرایط رفاهی برای بیمار فراهم کرده و او را برای مدتی نگه دارد، در این حالت تنها بیمار را از تمام عواطف خانوادگی محروم کرده و تمام ساختارهای اجتماعی را به هم ریخته‌اید.

وی اظهار کرد: بیان اینکه من تنها وظیفه درمان را دارم و عواقب احتمالی پیش آمده به من ربطی پیدا نمی کند، اشتباه است.

اگر حواسمان به میزان درآمد مریض نباشد باعث مرگ او خواهیم شد

رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیان کرد: اگر حواسمان به میزان درآمد مریض نباشد باعث مرگ او خواهیم شد و مطمئنا طول عمر در بیماران با میزان درآمد، ارتباط دارد. تصور اینکه بیمه هزینه‌ها را پرداخت می‌کند درست نیست، زیرا وقتی بیمه حتی پول یک دارو را به طور کامل پرداخت می کند هزینه‌های مصرف دارو برای مردم می تواند کمرشکن باشد.

اکبری گفت: درصد افرادی که در اثر بیماری به زیر خط فقر می روند در بیماری سرطان حداقل 25 درصد است، یعنی 1/4 افرادی که مراجعه می کنند با هزینه درمان های ما زیر خط فقر می روند. در نتیجه بیماری و فقر در یک چرخه دائما تکرار می شود.

وی افزود: در این حالت سواد هم بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا کسی که بی سواد بوده، به علت عدم آگاهی جان خود را از دست داده و فردی که با سواد بوده زنده مانده است. ما باید بلد باشیم با فرد بی سواد، مسن یا اهل روستا چگونه برخورد و درمان کنیم‌.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: به هر حال آمار سرطان بالا خواهد رفت گریزی از آن نیست، ما باید دست به کار شده و جامعه را برای کنترل این بیماری هماهنگ کنیم.

اکبری اظهار کرد: فردی که با بیمار سروکار دارد باید 3 شرط را داشته باشد؛ این شرایط سواد، اعتقاد به آموخته ها و تمرین آن هاست. یکی از شاخص های مهم برای این کار تحصیل در حوزه آنکولوژی و تمرین در این حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار