خشونت خانگی به عنوان یک آسیب اجتماعی، می‌تواند به سلامت جسم و روان قربانی و کل خانواده صدمه زده و آثار آن تا سال‌ها حتی پس از توقف خشونت، ادامه یابد.

یادگیری مهارت‌های زندگی؛ راهکاری برای مبارزه با خشونت خانگیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا خورشیدیان مسوول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: رفتار‌های اجتماعی مورد انتظار و هنجار فرد به شکلی مثبت بر سلامت جسمی و روانی وی تاثیر می‌گذارد و این امر باعث افزایش سازگاری اجتماعی و تعامل فرد با محیط پیرامون می‌شود.

او افزود: خشونت خانگی به دو دسته کودک آزاری و همسر آزاری طبقه بندی شده است که در کودک آزاری خشونت به طور مستقیم بر روی سلامت و رشد ذهنی، اجتماعی و هیجانی کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند یک عامل خطر برای سوء مصرف مواد، الکل، پرخاشگری، خشونت، بزه کاری و انواع مشکلات روانشناختی در بزرگسالی شود.

خورشیدیان، مصداق خشونت روانی و کلامی در همسر آزاری را استفاده از شیوه‌هایی مانند ایجاد ترس، تهدید کردن به صدمه جسمانی یا دور کردن فرزندان، دشنام و ناسزا گفتن، تحقیر و تمسخر کردن عنوان کرد و گفت: در خشونت اقتصادی، اجبار زن به کار بیش از اندازه و یا عدم اجازه برای کار کردن، خودداری از پرداخت نفقه و تامین مالی و تلاش برای وابسته نگه داشتن زن به لحاظ اقتصادی مدنظر است، در حالی که در خشونت جسمی، اشکال صدمه زدن به زن یا جلوگیری از دستیابی همسر به خدمات بهداشتی و درمانی دیده می‌شود.

او عوامل محافظتی در برابر خشونت خانگی را وضعیت اقتصادی و رفاه اجتماعی مناسب، سلامت جسمی، روانی و معنوی افراد، یادگیری مهارت‌های زندگی، احساس کنترل خود و محیط، هدفمندی در زندگی و ایجاد آرامش در خانواده عنوان کرد.

این مسوول سلامت روان، دانش و مهارت کارکنان مراکز بهداشتی را در شناسایی و انجام مداخله اولیه روانی اجتماعی با اهمیت دانست و افزود: در واقع مراقب سلامت، نخستین فردی است که قربانی خشونت با او ارتباط برقرار می‌کند و بیش از هر فرد دیگری می‌تواند به این افراد کمک کند.

خورشیدیان ادامه داد: مکمل سلامت اجتماعی، عملکرد و حمایت اجتماعی است، همچنین سطح سلامت اجتماعی به کمک کنش و واکنش با یکدیگر مشخص می‌شود و باید دید فرد تا چه اندازه در رابطه با دیگران و اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و جامعه عملکرد مطلوبی داشته است.

او یادآور شد: شناسایی و مداخله اولیه در زمینه خشونت خانگی، باعث کاهش قابل توجه اثرات آسیب‌های وارده و پیشگیری از وقوع مجدد آن می‌شود.
انتهای پیام/م

مراقب سلامت در برنامه سلامت اجتماعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار