دورهمی یلدایی باهنرمندان/ یک پیشنهاد ویژه برای شب چله

در مطلب زیر به مناسبت شب یلدا، گفتگو‌هایی جذاب و متفاوت با هنرمندان را می خوانید.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یلدا یعنی از یادمان نرود، زندگی آن قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت. فرداشب آخرین شب پادشاه فصل‌ها یعنی پاییز است و در آستانه ورود به سردترین فصل سال هستیم. شاید به دلیل ورود به همین فصل زمستان باشد که فرداشب در دورهمی عزیزان مان جمع می‌شویم تا گرمای در کنارشان بودن را برای چند وقت برای روح و روان مان ذخیره کنیم. دورهمی‌هایی که خیلی‌ها آرزویش را دارند و فرداشب فرصت دیگری برای تازه کردن دیدارهاست. پرونده ویژه امروز هم به مناسبت شب یلدا، گفت‌وگوهایی جذاب و متفاوت با هنرمندان محبوب شماست. گفت‌وگوهایی که امیدوارم شب یلدای تان را شیرین‌تر و متفاوت‌تر کند.


بیشتربخوانید : شب یلدا، بلندترین یا گرانترین شب سال؟!


سعیده قدس |  بنیان گذار محک

مردم خطه خراسان اسطوره خردورزی هستند

«سعیده قدس»  که بنیان گذار  مرکز حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» است، برای زندگی سلام به بهانه شب یلدا، یادداشتی نوشته است که در ادامه مطلب خواهید خواند.

تلفن زنگ می‌زند و صدایی جوان و پرانرژی از آن سو با ادب فراوان از من می‌خواهد که طی مصاحبه‌ای تجربیات زندگی‌ام را با خوانندگان ضمیمه زندگی سلام روزنامه خراسان در میان بگذارم. به ایشان عرض می‌کنم، لزومی نمی‌بینم زیرا تجربیات ناچیز من در رسانه‌های عمومی قابل دسترس است و نیازی به تکرار آن نمی‌بینم.

با این حال دریغ می‌دانم که گفت‌وگو را همین جا قطع کنم با نشریه‌ای که نام خراسان عزیز بر آن است، خراسانی که به آن عشق می‌ورزم. خراسانی که سرزمین مردان و زنان بزرگی است که تاریخ ساز بوده‌اند و بخشی از بلندای نام ایران و ایرانی را مدیون آنان هستیم چونان فردوسی بزرگ که بی او فارسی مرده بود و آن دیگرانی که ذکر برکات وجودشان در این مقوله نمی‌گنجد. امروز باز بار دیگر تاریخ ما را در مقابل امتحان دیگری از استقامت، رادمردی و میهن دوستی قرار داده بنابراین یادآوری آن چه که بودیم و آن چه توانستیم به رغم همه پستی و بلندی‌ها باشیم ضرورت بسیار یافته و خطه خراسان و مردمانش که اسطوره‌های مقاومت و صبر و بردباری و خردورزی بوده‌اند، می‌توانند الگویی برای همه ما باشند. ما هم در محک سعی را بر این گذارده ایم که شعار «هیچ کودکی در ایران نمی‌بایست از سرطان به خاطر فقر بمیرد» را در سخت‌ترین شرایط پاسداری کنیم.

من اعتقاد راسخ دارم که اگر هر یک از ما در حیطه مسئولیت‌های خود کار را با نهایت توجه و توان خود انجام دهیم، حتما جامعه‌ای پویا و متعالی خواهیم داشت و هیچ نیازی نیست به این که کار دیگری انجام دهیم و به مشکلات عدیده جامعه بپردازیم که وظیفه آن دیگری است زیرا این امر تمرکز را از ما می‌گیرد و مبدل به مردمانی ناراضی و بهانه جو خواهیم شد که بخش عمده انرژی هایمان صرف بازگویی تکراری مشکلات می‌شود به جای چاره‌اندیشی و عمل. در آخر مثال همیشگی خود را می‌زنم که اگر هر یک از ما به‌اندازه یک شمع اطرافمان را روشنی بخشیم؛ عجب دنیـــای نور بارانی خواهیم داشت.
 
اسماعیل آذر |  مجری و استاد ادبیات

شعر در خون مردم ما جریان دارد!

مجری خوش ذوق، استاد برجسته ادبیات فارسی و شاعر کشورمان که او را بیشتر به خاطر برنامه‌های جذاب مشاعره اش می‌شناسیم، درباره ریشه کلمه یلدا به ما می‌گوید: «یلدا واژه‌ای سریانی بود که به زبان عربی رفت و بعد به زبان فارسی آمد و معنای کلمات تولد، میلاد، ولد و والد از همین خانواده هستند؛ در ضمن واژه شب یلدا شاید 40 یا 50 سال است که در زبان ما رایج شده چراکه قبل از آن به شب چله معروف بود.» در ادامه مطلب چند سوال از این مجری دوست داشتنی پرسیدیم که خواهید خواند.

چرا برنامه‌های مشاعره این قدر جذاب است و  برای مردم تکراری نمی‌شود؟

این تمایل زاییده فرهنگ ماست. کشور ما کشور حکمت، معنویت و شعر است. شعر در خون مردم ما جریان دارد و به همین دلیل است که مردم به آن علاقه مند هستند. کدام کشور بیشتر از ما شعر دارد؟ هیچ کشوری.

ماجرای برنامه مشاعره ملی را که در حال ساخت است، هم می‌گویید؟

برنامه‌ای داریم به نام مشاعره ملی   که از تمام شهرها و حتی از روستاها هم شرکت کننده خواهد داشت. حدود 20 روز دیگر، ضبط برنامه را شروع می‌کنیم و از شبکه 7 پخش خواهد شد. موضوع آن هم درباره انقلاب اسلامی خواهد بود.

پیشنهادی برای شب یلدا و دورهمی خانواده‌ها دارید؟

پیشنهاد من این است که خانواده‌ها با یکدیگر مسابقه شعر داشته باشند. بزرگ خاندان   جایزه‌ای تعیین کند و هر فردی که تعداد بیت بیشتری بلد و حفظ بود، پیروز این میدان هیجان انگیز باشد. مهم نیست که مشاعره باشد بلکه هر فردی که تعداد بیت بیشتری حفظ باشد، برنده خواهد شد.
 
شهرام شکوهی | خواننده پاپ

خداحافظی‌ام از دنیای خوانندگی قطعی نیست

«شهرام شکوهی» خواننده محبوب پاپ که با قطعه‌هایی همچون «دل دیوونه» و «مدارا» در ذهن دوستداران موسیقی و مخاطبانش نقش بسته است، این روزها به دلیل بیماری قلبی‌اش کمتر فعالیت می‌کند. او در گپ‌و‌گفتی که به بهانه یلدا داشته‌ایم کمی درباره حواشی اخیر و آینده فعالیت حرفه‌اش گفته‌است.

خبر خداحافظی شما با دنیای خوانندگی به دلیل بیماری قلبی‌تان واقعیت دارد؟

بخشی از این خبر، برداشت نویسنده بوده ‌است. من در آن خبر گفتم فعلا دوران نقاهت بعد از عمل قلبم را می‌گذرانم و اگر وضعیت‌ام همین‌طور باقی بماند شاید مجبور شوم از خوانندگی خداحافظی کنم. هم اکنون به دلیل بیماری‌ام استراحت می‌کنم و با این‌که قطعه جدید آماده دارم اما هنوز تصمیمی برای انتشار آن نگرفته‌ام.

ماجرای کنسرت ارزان قیمتی که در مرداد ماه برگزار کردید، چه بود؟

با توجه به وضعیت معیشتی مردم و قیمت زیاد بلیت کنسرت، همه مردم به ‌راحتی نمی‌توانند در کنسرت شرکت کنند. در این شرایط عده‌ای از خوانندگان تصمیم به برگزاری کنسرت خیابانی گرفتند اما چیزی که مسلم است شورای تامین به دلایل مختلف به این نوع کنسرت مجوز نمی‌دهد. همان‌طور که با کنسرت خیابانی «همایون شجریان» موافقت نشد و «محمد معتمدی» به دلیل برگزاری چنین کنسرتی به دردسر افتاد. من برای این‌که طیف بیشتری از مخاطبانم امکان شرکت در کنسرت را داشته‌ باشند، تصمیم گرفتم از دستمزد خودم بگذرم و کنسرت ارزان قیمت برگزار کنم اما متاسفانه قضاوت‌های نادرستی درباره آن شد.

چرا برخی خواننده ها از کنسرت خیابانی استقبال کردند؟

تعدادی از خوانندگان صرفا از این موضوع استفاده تبلیغاتی کردند در صورتی که اگر واقعا هدف خواننده ها از برگزاری کنسرت خیابانی درک شرایط مردم است، می توانند به جای کنسرت خیابانی که برگزاری اش در ایران اما و اگرهای بسیاری دارد از دستمزد خود چشم پوشی کنند و قیمت بلیت کنسرت شان را کاهش دهند. البته شهرداری یا شرکت‌های خصوصی یک سری اجراهای سازمانی برگزار می‌کنند که شرکت در آن رایگان است اما  با کنسرت خیابانی تفاوت دارد و خواننده دستمزد خود را دریافت می‌کند.
 
نیما نکیسا |  دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان

به شدت اهل دورهمی خانوادگی هستم

سنگربان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان که امسال به عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه هم منصوب شد، درباره استعدادهای شناخته نشده نونهالان و نوجوانان ایرانی در حوزه فوتبال و شب یلدا با ما هم کلام شد که در ادامه  مطلب گزیده‌ای از آن‌ها را خواهید خواند.

در ابتدا از برنامه تان برای کشف استعدادهای نونهالان ایرانی بگویید؟

ما داریم یک سری زیرساخت‌ها را برای نونهالان در فوتبال ایجاد می‌کنیم که فکر می‌کنم تحولی در این زمینه باشد. به عنوان مثال در برنامه استعدادیابی اخیر، بیش از 10 دروازه بان نونهال و آینده دار کشف کردیم که باور کردنی نبود. ما استعدادهای بسیار خوبی در کشور داریم و برای رده سنی نونهالان برنامه‌های ویژه‌ای داریم که به مرور، تاثیراتش را خواهید دید.

با این مشغله کاری، امسال شب یلدا در کنار خانواده خواهید بود؟

راستش علاوه بر مسئولیت‌ام در فدراسیون فوتبال که وقت گیر است، دانشجوی مقطع دکترای آسیب شناسی ورزشی هم هستم و چون محل دانشگاه من در تهران نیست، به احتمال زیاد شب یلدا کنار خانواده نباشم و تا دیر وقت کلاس داشته باشم. با این حال، خودم به شدت اهل دورهمی خانوادگی هستم فقط به این شرط که کمی فرصت دست بدهد.

به نظرتان چرا ایرانی‌ها مانند شما این قدر به دورهمی‌های خانوادگی علاقه مند هستند؟

ما ایرانی‌ها سنت‌های زیادی داریم که بیشترشان به صله رحم برمی‌گردد. شب یلدا یکی از همین سنت‌هاست که ویژگی اصلی‌اش دیدن فامیل و آشنایان است. در این دورهمی‌ها رسم بر این است که کنار یکدیگر باشیم و از احوالات یکدیگر مطلع شویم.
 
احسان جوانمرد | فیلم نامه‌نویس سریال «بانوی عمارت»

قصه این سریال خیالی است اما گاف تاریخی ندارد

احسان جوانمرد که فیلم نامه سریال بانوی عمارت را نوشته در گپ و گفتی با ما به چند سوال متفاوت مان درباره این سریال پاسخ می‌دهد.

جنجالی که درباره کپی بودن سریال شما از روی سریال شهرزاد، رسانه‌ای شد به نظرتان از کجا آمد و بر چه اساسی طرح شد؟
به نظرم تلقی عوامانه‌ای بود که رسانه‌ای شد. تاریخ ثبت طرح اولیه سریال بانوی عمارت 1389 و تاریخ تحویل طرح و 10 قسمت اول به تلویزیون 1391 بوده است. غیر از حضور محسن چاوشی به عنوان خواننده، ژاله زکی‌زاده به عنوان طراح لباس و خانم‌ها شاکری، پناهی‌ها و وحید به عنوان بازیگر، این پروژه نه در قصه و نه در اجرا هیچ شباهتی به شهرزاد ندارد. البته صرف این مقایسه با توجه به بودجه کم و امکانات محدودی که ما داشتیم نه تنها ناراحت‌کننده نیست بلکه مایه مباهات است.

برای این که با فضای دوران قاجار و سبک زندگی مردم آن دوره تاریخی بیشتر آشنا شوید، از چه راه‌ها و منابعی کمک گرفتید؟ اصلا فکر می‌کنید به زندگی در دوره قاجار شبیه شده یا نه؟

منابع و کتب متعددی در گروه «مطالعات تاریخی جست» که متعلق به جمعی از دانش‌آموختگان مقاطع مختلف رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است وجود دارد که بنده هم افتخار عضویت در آن را دارم. یکی از خروجی‌های این مطالعه گروهی، مطالب و مستنداتی است که من از آن‌ها برای هر چه دقیق‌تر شدن فضای قصه استفاده کرده‌ام. قصه بانوی عمارت خیالی است اما گاف تاریخی ندارد. این که در اجرا چقدر فضای قاجاری درست و دقیق در آمده ارتباطی با مسئولیت من ندارد اما من به عنوان مخاطبی که تصادفی در جریان بودجه و امکانات است، راضی‌ام.

یک انتقاد که به سریال وجود دارد این است که بعضی می‌گویند تا این جا خط اصلی مشخصی نداشته و مدام با خرده قصه‌هایی مواجه بوده‌ایم که بعد از چند قسمت به سرانجام می‌رسند. آیا با این حرف موافقید؟

قصه بانوی عمارت، خط اصلی محکمی دارد که با ظرافت خاصی از دید مخاطب پنهان نگاه داشته شده است. هرچه که از نیمه سریال به سمت پایان فصل حرکت کنیم، این خط اصلی وضوح بیشتری پیدا خواهد کرد. برای پرهیز از لو رفتن داستان از بیان توضیح بیشتر معذورم.

آیا باید منتظر فصول دیگری از این سریال باشیم؟

طرح فصل دوم در چند نوبت و به چند صورت نوشته شده و به تایید هم رسیده است. من حتی دو سه قسمت از فصل 2 را هم نوشته‌ام اما تصمیم بر این شد که ابتدا شاهد بازخورد فصل اول باشیم و بعد به صورت جدی به فصل 2 فکر کنیم. متاسفانه وقفه‌ای چندماهه و غیر ضروری در روند نگارش به وجود آمد و حالا تصمیم نهایی برای ساختن فصل دوم باید توسط تهیه‌کننده و سازمان گرفته شود.
 
شاهین صمدپور |  گزارشگر مسائل اجتماعی

گزارش تکراری تحویل مردم نمی‌دهم!

با «شاهین صمدپور» که همه او را به عنوان یک گزارشگر مسائل اجتماعی جنجالی می‌شناسند درباره این روزها و فعالیت هایش در فضای مجازی گفت‌وگو کردیم.

تصور عموم این است که تنها متخصصان می‌توانند به مسائل اجتماعی و آسیب‌های جامعه بپردازند اما شما به ‎خوبی با ساخت مستند «شوک» و بعدتر مستندات فضای مجازی نشان دادید، رسانه می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر عمل کند، این موفقیت از کجا نشئت می‌گیرد؟

گاهی حس می‌‎کنم دچار یک بیماری‌ام که باید کارهایی را انجام بدهم که بقیه از انجام دادنش دوری می‌کنند. برای همین هم علاقه من این بود که مستندی بسازم که بقیه کار نکردند و این مقدمه ساخت مستند اجتماعی – فرهنگی «شوک» شد که به دلیل متفاوت بودنش جذابیت داشت و بعد هم شبکه‏ های دیگر هر کدام به نوعی سعی کردند مشابه‏‎اش را کار کنند، مثل شبکه یک که «بیراهه» را داشت یا شبکه دو که «بزنگاه» را کپی‌برداری کردند. همیشه سعی‏ام بر این بوده که اگر بقیه مستندها به موضوعی حتی موضوع موردعلاقه من پرداختند، من دیگر روی آن موضوع کار نکنم تا کار تکراری تحویل مردم ندهم. مثلا اگر اعتیاد یا سرقت مسلحانه کار می‌شد، سعی می‌کردم دیگر روی آن‌ها کار نکنم یا کار متفاوتی بسازم. حدود دو و نیم سال پیش هم به سراغ فضای مجازی رفتم.

با توجه به نزدیک سه سال فعالیت در فضای مجازی، تجربه تان را چطور توصیف می‌کنید؟

هرچند در ابتدا کار خیلی سخت بود؛ چون برخلاف عده‌ای که پرداخت من از مسائل را می‌پذیرفتند، تعداد زیادی هم با آن کنار نمی‎آمدند و قضاوت‏هایی می‎کردند؛ این که برای چه باید این موضوعات مطرح شود، با این مستندات چه گره‏‎ای را قرار است باز کند یا این که اصلا «شاهین صمدپور» کی هست که در این زمینه فعالیت کند! اما رفته‎ رفته مردم متوجه شده‏اند که دنبال شوآف کردن نیستم، اهل حاشیه و پول درآوردن از این راه هم نیستم. در این مدت هم که مستندهایی در فضای مجازی کار کرده‌ام، ده‌ها پیشنهاد کاری مثل بازی در فیلم‏های سینمایی، شرکت در مراسم فرش قرمز و جشن هنرمندان و غیره را داشتم که رد کردم چون نمی‎‏خواهم مردم فکر کنند با ساخت مستندهایم قصد رسیدن به شهرت را داشته‏ام یا می‎خواستم از این راه به مقصد دیگری برسم. شغل من آزاد است و در کنار آن کارهای متفرقه مثل مجری‏گری انجام می‌‎دهم و راضی هستم. امروز می‌بینم وقتی ویدئویی منتشر می‏کنم بالای هفت یا هشت میلیون بار دیده می‌شود، کامنت‎ها را می‏خوانم و متوجه می‌شوم چقدر نگاه مردم فرق کرده و رشد داشته است.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

برچسب ها: خواندنی ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار