در چهاردهمین نشست خبری سالانه خود؛

پوتین: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌تواند به فاجعه هسته‌ای منجر شود

رئیس‌جمهور روسیه در چهاردهمین نشست خبری سالانه خود درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی این کشور صحبت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آغاز چهاردهمین نشست خبری سالانه خود در مرکز تجارت بین‌الملل مسکو به مسائل داخلی کشورش پرداخت.

پوتین گفت: همزمان با افزایش دستمزدها، تولید ناخالص داخلی در ده ماه گذشته یک و هفت دهم درصد افزایش یافت. میزان بیکاری در روسیه از پنج و دو دهم درصد در سال گذشته به چهار و دو دهم درصد کاهش یافت. می‌خواهم روسیه جزء پنج اقتصاد برتر جهان باشد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه کنفرانس خبری سالانه خود با اعلام اینکه خطر بروز جنگ هسته‌ای دست‌کم گرفته می‌شود، هشدار داد چنین جنگی ممکن است به نابودی تمدن انسانی بیانجامد.

پوتین: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌تواند به فاجعه هسته‌ای منجر شود

پوتین افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم فروپاشی سازوکار کنترل تسلیحات هسته‌ای در جهان، پس از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. عملی نشدن گفتگو بین آمریکا و روسیه درباره معاهده استارت جدید تاسف‌آور است. گمانه‌زنی درباره پیامدهای خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دشوار است و می تواند به فاجعه هسته‌ای در جهان منجر شود.

رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد این مسئله با تصمیم گیری بر اساس عقلانیت حل و فصل شود.

وی تصریح کرد روسیه به سیاست تحریم‌های غرب عادت دارد. تنها هدف تحریم‌ها ممانعت از پیشرفت و توسعه روسیه است.

پوتین در ادامه افزود: آن‌ها به دنبال متوقف کردن روسیه هستند و برای این کار هم به بهانه‌های واهی چنگ می‌زنند از جمله پرونده مسمومیت اسکریپال (افسر سابق روس در سالزبری انگلیس) تا موارد دیگر. حتی اگر پرونده اسکریپال نیز به جریان نیفتاده بود، آن‌ها موضوع دیگری برای مهار روسیه پیدا می‌کردند، شاهد بودید که خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد سعودی) کشته شد و این مسئله نیز کاملا روشن است و همه آن را قبول دارند در حالی که اسکریپال زنده است و در عین حال مجازات‌های بسیاری علیه ما وضع شد، اما در خصوص قتل خاشقجی هیچ اتفاقی نیفتاد. به هر حال هیچ یک از این اقدامات نخواهد توانست روسیه را در مسیر خود متوقف کند.

پوتین: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌تواند به فاجعه هسته‌ای منجر شود

وی اعلام کرد درباره سرنوشت ملوانان بازداشت شده اوکراینی پس از پایان محاکمه آنها تصمیم گیری خواهد شد.

پوتین همچنین تصریح کرد تنش‌های بوجود آمده با اوکراین با توسل به آرامش برطرف می‌شود، اما تحقیقات در این خصوص در حال انجام است و مسکو منتظر نتایج این تحقیقات خواهد ماند تا درباره اقدامات بعدی تصمیم‌گیری شود.

رئیس جمهور روسیه در مورد اینکه تکلیف حضور نظامی آمریکا در ژاپن چه خواهد شد ابراز نگرانی کرد.  پوتین گفت: حضور نظامی آمریکا در ژاپن با وجود مخالفت بسیاری از سیاستمداران، رسانه ها و مردم ژاپن همچنان ادامه دارد و آینده آن نیز نامشخص است.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکنون نشانه‌ای از خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه مشاهده نشده است. آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده است که از افغانستان هم در حال خروج است، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

او افزود: آمریکا بدون مجوز سازمان ملل و تأیید دولت سوریه در خاک این کشور حضور داشت و اگر حالا تصمیم به خروج از این منطقه گرفته قطعا تصمیم درستی اتخاذ کرده است و ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم.

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: نمی توانم چیزی در این رابطه بگویم. اما من در موقعیت‌های مختلف گفته‌ام که آمادگی انجام این دیدار را دارم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار