آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از جزئیات آتش‌سوزی مدرسه زاهدان تا حذف نشدن «مشق شب» از برنامه درسی دانش‌آموزان

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخبار تلخ آتش سوزی و فوت دانش آموزان زاهدانی و تعیین تکلیف تغییر رویکرد مشق شب گذشت.

از جزئیات آتش‌سوزی مدرسه زاهدان تا حذف نشدن «مشق شب» از برنامه دانش‌آموزانبه گزارش  حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون جزئیات آتش‌سوزی مدرسه زاهدان ، حذف نشدن «مشق شب» از برنامه دانش‌آموزان و  مشکل وجود بخاری نفتی در مدارس مناطق فاقد سیستم گاز رسانی سپری شد.

جزئیات آتش‌سوزی مدرسه زاهدان/ بی‌شک کوتاهی مسئولان منطقه در وقوع حادثه تاثیر داشته است

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیر دولتی اظهار کرد: مدرسه حادثه دیده حدود یک ماه پیش جابه‌جا شده بود و مکاتبه‌ای با سازمان نوسازی داشته است، اما سازمان نوسازی برای بررسی شرایط و دادن مجوز اقدامی نکرده بود و این مدرسه به فعالیت خود بدون مجوز ادامه داده است.

وی ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس، ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش منطقه و اداره مدارس غیر دولتی منطقه بر نظارت‌ها کوتاهی و بی‌توجهی داشته‌اند علاوه بر اینکه مؤسس این فضای آموزشی هم در این زمینه بی‌تقصیر نبوده است.

زینی‌وند با اشاره به اینکه جلسه‌ای برای بررسی ابعاد این قضیه برگزار شده بود، اظهار کرد: بنابر مفاد این جلسه تصمیم بر این شد تا کار گروهی برای بررسی بیشتر جوانب این حادثه تصویب شود تا افرادی که در بروز این حادثه قصور کردند، شناسایی شوند علاوه بر این موضوع با کمک شورای مؤسسان فرایند تأییدیه نوسازی، ظرفیت مدارس و ایمنی آن به اقتضای استان بار دیگر مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا شرایط بررسی شود.

موضوعی به نام حذف مشق شب نداریم

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره حذف مشق شب اظهار کرد: در حوزه تکلیف منزل یا مشق تغییر رویکردی را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این تغییر رویکرد بخشی از تکلیف که شامل رونویسی، دیکته، تمرین خوشنویسی و مواردی این چنین است و مداری دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تکلیف منزل به تکلیفی مهارت محور تغییر یافته است، گفت: ماهیت تکالیف در نظر تغییر کرده و به سمت تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی سوق پیدا کرده است تا مهارت‌های دانش آموزان را ارتقا دهیم.

بطحایی تاکید کرد: به هیچ عنوان موضوعی به نام حذف تکالیف نداریم بلکه موضوع اصلی تغییر ماهیت تکالیف است و در جهت تقویت مهارت‌های فردی گام بر می‌دارد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی شد

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: امروز قرار بر این بود تا جلسه‌ای با حضور نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش برگزار شود.

وی ادامه داد: برای استیضاح باید حداقل ۱۰ امضا وجود داشته باشد، اما پیش از شروع جلسه برخی از استیضاح کنندگان امضا‌های خود را پس گرفتند و تعداد به زیر ۱۰ امضا رسیده بنابراین این موضوع منتفی و فعلا حدود ۳ تا ۴ امضا باقی مانده است.

مشکل وجود بخاری نفتی در مدارس مناطق فاقد سیستم گاز رسانی

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره وضعیت و سیستم گرمایش مدارس کشور اظهار کرد: در فرآیند ساماندهی سیستم گرمایشی استاندارد مدارس مشکل چندانی وجود ندارد چالش اصلی ما مناطقی از کشور است که سیستم گازرسانی ندارند.

وی ادامه داد: در مناطق فاقد سیستم گازرسانی ناگزیر به استفاده از بخاری‌های نفتی هستیم البته اکنون از بخاری‌های کاربراتوری برای گرمایش استفاده نمی‌شود و بخاری‌های استاندارد را جایگزین می‌کنیم؛ چنانچه بخاری نفتی غیر استانداری وجود داشته باشد، فورا آن را تعویض خواهیم کرد.

رخشانی درباره پیگیری و اعلام وصول اعتبار ۳ میلیارد دلاری برای تخریب و بازسازی مدارس کشور که ۲، ۳ سالی است تخصیص اعتبار آن از سوی صندوق ذخیره ارزی مطرح شده است، گفت: در کمیسیون‌های فرعی دولت این موضوع مطرح شده است و منتظر اعلام نظر کمیسیون اقتصادی برای تعیین تکلیف تامین این اعتبار هستیم.

موانع اجرای طرح حذف مشق شب سنتی/ رونویسی به یادگیری دانش آموزان کمک نمی‌کند

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره انتقادات برخی نسبت به اجرای مشق شب و ارتباط آن با مافیای کنکور، بیان کرد: در دوره ابتدایی کنکور وجود ندارد و تنها بستر برای ورود مافیای کنکور و استفاده از کتاب‌های کمک درسی مشق شب است که دانش آموز مجبور می‌شود چند کتاب کمک آموزشی را برای انجام مشق شب خریداری و استفاده کند با توجه به تغییر رویکرد تکالیف استفاده از کتاب‌های کمک درسی کاهش می‌یابد بنابراین باعث نارضایتی مافیای کنکور شده است.

معاون آموزش ابتدایی درباره تغییر رویکرد مشق شب و اجرای آن در تمام مدارس کشور گفت: با توجه به اینکه تراکم کلاسی بالا مانع از اجرای طرح در تمام مدارس شده است به موازات اجرای این طرح معلمان را آموزش می‌دهیم تا در صورت امکان خلاقیت خود را افزایش دهند و استفاده بهینه‌ای از زمان کلاس برای تمرین و تکرار داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه پیش از تغییر رویکرد مشق شب خانواده‌ها مجبور بودند برای انجام تکالیف درگیر باشند و تکالیف متعددی هم به دانش آموزان داده می‌شد، گفت: خانواده‌ها بنابر شرایط باید کمکی برای فرزندانشان بودند که اگر نمی‌توانستند کمکی کنند دانش آموز دچار مشکل می‌شد، اما در تکالیف مهارت محور این موضوع وجود ندارد و نیازی به همراهی کامل خانواده نداریم هر چند خانواده به عنوان شریک اصلی تربیت در نظر گرفته می‌شود، اما هدف آموزش و پرورش تغییر رویکرد از حافظه محوری به مهارت محوری است.

مدیران با سیگنال‌های منفی باید برکنار شوند

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس درباره روند عملکرد وزیر آموزش و پرورش درعزل و نصب معاونان و مدیران کل اظهار کرد: هرگز این عزل و نصب‌ها از سوی نمایندگان و با اجبار و دخالت آن‌ها صورت نمی‌گیرد البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که نماینده نباید نادیده گرفته شود و برای عزل و نصب‌ها از کوچه و بازار و سیاسیون شهر نظرخواهی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: نمایندگان حق قانونی دارند تا افرادی که در مسیر سیاست‌های خیابانی عمل می‌کنند تحت نظارت و بررسی قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید بین آموزش و پرورش و مجلس سطح تعامل قابل توجهی وجود داشته باشد گفت: تعامل خوب میان آموزش و پرورش و مجلس باعث می‌شود تا امکان نظارت بر عملکرد آموزش و پرورشی‌ها بهتر صورت گیرد و این کار وظیفه نمایندگان مجلس است تا دستگاه‌های اجرایی را تحت نظارت داشته باشند، اما کسی که در مسئولیتی زمینه تخریب نمایندگان را فراهم می‌کند شایسته حضور در این سمت را به هیچ عنوان ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: این اقدام یعنی در وزارت آموزش و پرورش انسجامی وجود ندارد که این موضوع نشان از ناهماهنگی بین تیم اطلاع رسانی و وزیر است.

استقبال از ورود مؤسسات همسو با اهداف آموزش و پرورش به مدارس

مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ورود مؤسسات و آموزشگاه‌های علمی آزاد به مدارس، اظهار کرد: اگر فعالیت این آموزشگاه‌ها به سمت برنامه‌های همسو با آموزش و پرورش بروند از حضور آن‌ها در مدارس استقبال می‌کنیم، به عنوان مثال می‌توانند در صورت امکان آموزش‌هایی، چون آموزش‌های مهارتی در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: هر مؤسسه‌ای که برنامه‌های مکمل و تقویت‌کننده آموزش و پرورش را دنبال کند، می‌تواند با هماهنگی آموزش و پرورش در مدارس حضور پیدا کند تا به یادگیری دانش‌آموزان عمق ببخشد.

نویدادهم با اشاره به اینکه با هر مؤسسه و آموزشگاهی که مانع یادگیری دانش‌آموزان شود یا در فرآیند آموزش اختلال ایجاد کند کاملا مخالفیم، اظهار کرد: وزارتخانه بارها موضع خود را در برابر چنین فعالیت آموزشگاه‌های مخالف برنامه‌های آموزش و پرورش اعلام کرده است.

کار اجرایی در آموزش و پرورش دیربازده است

عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش تهران  با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت و آموزش نیروی انسانی ریشه در هزاران سال گذشته دارد، گفت: باید به این موضوعات توجهی ویژه داشته باشیم و آن را نادیده نگیریم.

فولادوند اظهار کرد: به کمک پژوهش می‌توان مسائل تعلیم و تربیت را بررسی و مشکلات آن را برطرف کرد و از این طریق خودمان را با نظام تعلیم و تربیت دنیا نزدیک کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه حرکت در مسیر پژوهش باعث گام برداشتن در مسیر آینده است، گفت: نباید همچون آزمون‌های تیمز و پلز به دنبال نتایج آنی از فعالیت‌ها در حوزه تعلیم و تربیت باشیم چرا که کار در آموزش و پرورش زمان‌بر است و نتایج آن پس از مدتی طولانی مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار