رئيس مركز تحقيقات سوختگي بيمارستان سوانح سوختگي اميرالمؤمنين:

آمار سوختگی در کشور ایران بالاتر از میانگین جهانی است/۲۰ درصد سوختگی های ناشی از برق گرفتگی منجر به قطعی عضو می شود/فوت ۸۰ تن در ۸ ماهه نخست امسال

آمار سوختگی در کشور ایران بالاتر از میانگین جهانی است/۲۰ درصد سوختگی های ناشی از برق گرفتگی منجر به قطعی عضو می شود/فوت ۸۰ تن در ۸ ماهه نخست امسالرئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین گفت: آمار سوختگی در کشور ایران بالاتر از میانگین جهانی و کشورهای صنعتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی اکبر محمدی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین در نشست خبری با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه رسانه ها و مطبوعات بایستی نسبت به موضوع سوختگی حساس و اطلاع رسانی کافی را داشته باشند، گفت: آمار سوختگی در کشور ایران بالاتر از میانگین جهانی و کشورهای صنعتی است.

وی افزود: در ۸ ماهه نخست امسال ۴۴۴ بیمار در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین بستری شدند که از این تعداد ۸۰ نفر به دلیل سوختگی بیش از ۴۰ درصد جان باختند.

محمدی ادامه داد: نبود استاندارد ها در کارخانجات، نبود آموزش های لازم در مدارس و رفتارهای نامناسب و پر خطر خانواده ها از دلایل اصلی افزایش آمار سوختگی در ایران به شمار می رود.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین اظهار داشت که حدود ٣٠ درصد از مراجعان سال گذشته به این بیمارستان کودکان بوده اند و دلیل آن را نداشتن آگاهی و آموزش خانواده ها عنوان کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه سوختگی دردناک ترین و پرعارضه ترین بیماری در دنیاست و با هیچ بیماری قابل قیاس نیست که در موارد شدید آن، حتی جراحی پلاستیک و زیبایی هم ترمیم کننده جراحات و آسیب‌های آن نیست.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین تصریح کرد: متوسط سنی بیماران با سوختگی بالا بین ۲۰ تا ۲۵ سال قشر مولد جامعه هستند که برای این مهم بایستی تلاش کرد.

وی که معتقد است ساختمان سازی‌ها طی سال‌های گذشته با ایراداتی همراه بوده و در واقع منابع آتش‌زا را به ساختمان‌ها برده‌ایم، اظهار کرد: بسیاری از افراد نحوه استفاده از سماور و اجاق گاز‌ها را نمی‌دانند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمؤمنین ابراز امیدواری کرد که با تلاش تیم مدیریت درمان این بیمارستان شاهد کشت پوست طی سال‌های آینده به بیماران با درصد سوختگی بالا باشیم.

محمدی با بیان اینکه اهدای پوست از جسد هیچ آثار ظاهری برای جسد ایجاد نمی‌کند، گفت: هر هفته یک تا دو مورد اهدای پوست از جسد داریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ١٠ درصد از جسد پوست برداشته می‌شود، افزود: در فصل زمستان به دلیل افزایش سوختگی‌ها، نیاز به اهدای پوست بیشتر است.

محمدی ادامه داد: پیوند پوست در هفته اول سوختگی‌های با درصد بالا انجام و موجب می‌شود تا بیماران کمتر در معرض مرگ و میر قرار گیرند.

وی همچنین از تولید و رونمایی ۱۰ محصول برندسازی شده در مرکز تحقیقات این بیمارستان تا پایان امسال خبر داد و گفت: این محصولات پس از تایید نهایی معرفی و برای پیوند پوست و عمل زیبایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این پزشک متخصص با تاکید براینکه با حمایت صنعتگران شیرازی این برند‌ها در خط تولید قرار گرفته است، تصریح کرد: به لحاظ سخت‌افزاری و امکانات موجود، بیمارستان امیرالمومنین رتبه اول را در ایران داشته و به لحاظ نرم‌افزاری و نیروی تخصصی مرکزی بی‌نظیر است.

محمد علی حقوقی رئيس بيمارستان اميرالمؤمنين شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از پذیرش هزار و ۶۷۴ بیمار دچار سوختگی در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۷۵ مورد بيمار كه دچار سوختگی با درصد بالا بودند، بستری شدند.

وی افزود: آقایان۵۶ درصد و خانم ها ۴۴ درصد از سوختگی ها را به خود اختصاص دادند.

حقوقی به جزئیات پرداخت و ادامه داد: از این میزان ۵۳.۹ دهم درصد بر اثر مایعات داغ، ۱۶.۷ دهم درصد اشیاء داغ، ۱۹.۴ دهم درصد شعله اتش، ۱۴ درصد انفجار، ۲.۶۹ دهم درصد ناشی از برق گرفتگی الکترونیکی و ۲.۵۵ دهم درصد بر اثر سوختگی شیمیایی در بیمارستان پذیرش شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  تصریح کرد: ۲۰ درصد سوختگی های ناشی از برق گرفتگی منجر به قطعی عضو می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که سوختگی یک بیماری حاد است حال آنکه این مصدومیت، بیماری مزمن محسوب شده و امکان دارد فرد مصدوم را به محدودیت‌ها و معلولیت‌هایی برای تمام عمر روبرو کند، گفت: پوست مانند اعضایی نظیر قرنیه، کبد و کلیه، قابلیت پیوند ندارد؛ آنچه تحت عنوان پیوند پوس مطرح می‌شود، ایجاد پوششی برای نقاط آسیب دیده فرد مصدوم است؛ پوست سوخته هیچ ساختاری برای جایگزینی سلول‌ها ندارد.

این پزشک متخصص بابیان اینکه جراحی پلاستیک و زیبایی، نمی‌تواند درمانی برای رفع مشکلات ناشی از سوختگی و جراحات ناشی از آن باشد، گفت: اهدای پوست برای بیماران دچار سوختگی بالا تنها برای نجات جان بیمار، بهبود و کمک به زنده ماندن فرد انجام می‌شود و پوست پیوندی جایگزینی برای پوست آسیب دیده نیست.

وی با بیان اینکه در سوختگی‌های بالای ۴۰ درصد امکان مرگ و میر افراد وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از موارد سوختگی کودکان در آشپزخانه‌ها و هنگام روشن بودن اجاق گاز حادث می‌شود.

حقوقی گفت: بسیاری از والدین خودسوزی را کتمان می‌کنند به همین دلیل آمار دقیقی در این باره در دسترس نیست.

وی ادامه داد: به دلیل نزدیکی استان فارس به مرکز صنعتی عسلویه، هر ساله شاهد پذیرش تعداد زیادی از بیماران سوختگی از این مرکز هستیم.

حقوقی همچنین تصریح کرد: هیچ کجای دنیا سوختگی درآمدزا نیست و این بیماری تنها هزینه محض است.
انتهای پیام/م

جوانان بیشترین مصدومان سوختگی هستند

برچسب ها: حوادث ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار