وفای به عهد دولت در بازسازی کوهبنان/ بنیاد مسکن تا پایان بازسازی در کنار مردم کوهبنان است

زلزله در سالهای اخیر، گاهی میهمان ناخوانده استان کرمان می شود، اما همت و انجام تعهدات دولت تدبیر و امید در بازسازی اماکن آسیب دیده شهرستان کوهبنان، آرامش و آسایش را در این منطقه حکمفرما کرده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  دراین سال ها همواره نگرانی وقوع زلزله و پیامدهای آن ذهن اهالی و مسئولان کرمان را به خود مشغول کرده، اما آگاه سازی و فراگیری آموزش ها در کنار رعایت اصول ایمنی و استانداردهای ساخت و ساز، خسارات این بلای طبیعی را به حداقل ممکن رسانده است.

زلزله 5.2 ریشتری 30 آذر ماه سال 96 در منطقه کوهبنان ، هر چند خسارت جانی نداشت اما به دلیل واقع شدن این منطقه بر روی گسل، آسیب های فراوانی به اماکن و منازل در بافت قدیمی و فرسوده شهری و برخی روستاهای این شهرستان وارد کرد.

با توجه به تجارب مسئولان استان کرمان از حوادث مشابه قبلی، عملیات امداد رسانی و نجات در این منطقه آغاز شد و با سفر مقامات ارشد دولت تدبیر و امید به این منطقه و تصویب اعتبارت لازم، عملیات آوار برداری و بازسازی به سرعت آغاز شد.

شهرستان کوهبنان با فاصله 180 کیلومتر از مرکز استان، شمالی ترین نقطه کرمان محسوب می شود و معادن غنی ذغال سنگ منطقه گرمی بخش چرخ های فولاد کشور است.

حال پس از گذشت یکسال از وقوع زلزله در شهرستان کوهبنان، با تدبیر و فعالیت های جهادی دولت دوازدهم، وعده بازسازی واحدهای مسکونی و اماکن آسیب دیده محقق شده است.

برای اطلاع از کم و کیف اقدامات انجام شده پس از زلزله به شهرستان کوهبنان سفر کردیم و از نزدیک با مردمی که منازل آنها خسارت دیده بودند از نزدیک به گفت و گو نشستیم.

رضایت زلزله زدگان کوهبنان از خدمات دولت

فاطمه هادی زاده زن خانه دار کوهبنانی در حالی که حضور سر زده ما غافلگیرش کرده بود گفت: زلزله ،شب یلدای سال قبل ما را خراب کرد، سقف و دیوارهای خانه که قدیمی بود،ترک های عمیقی خورد و هر لحظه منتظر ریزش آن بودیم.

وی افزود: کوهبنان در میان کوه ها حصار شده و سرمای زمستانی سختی دارد و روزهای اول مجبور به اسکان در چادر بودیم و دشواری های زیادی تحمل کردیم.

این شهروند کوهبنانی با اشاره به حضور به موقع مسئولان در منطقه تصریح کرد: دولت بویژه مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از روز نخست به کمک ما آمد و بین مردم منطقه کانکس توزیع کرد تا شرایط بهتر شود.

وی بیان کرد: تاکنون 73 میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض به ما پرداخت شده و حدود یک ماه قبل به منزل ساخته شده نقل مکان کردیم و باید هم اینجا از همه اقدامات دست اندرکاران تشکر کنم.

دیگر شهروند کوهبنانی نیز گفت: قسمتی از منزل ما بر اثر تکان های زلزله ریزش داشت و مجبور شدیم ساختمان را تخلیه کنیم.

عباس دانشی افزود: روزهای پس از زلزله برای سکونت راحت تر یک دستگاه کانکس خریداری کردیم و تا 2 ماه قبل در آن زندگی می کردیم.

وی با بیان اینکه کمک های مالی دولت به موقع پرداخت شد تاکید کرد: برخی خیرین برای کمک به ما مراجعه کردند که ما استفاده نکردیم.

این بازنشسته شرکت ذغال سنگ کرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه تنها درآمد ما حقوق بازنشستگی است، پرداخت اقساط یک میلیونی در ماه سختی زیادی دارد و از مسئولان تقاضا داریم مقدار اقساط وام را کاهش دهند.

یکی از اهالی روستای جور که در کانون زلزله قرار داشت نیز دراین باره گفت: زلزله آرامش و زندگی روزمره مردم منطقه را بهم ریخت و اغلب خانه هایی که از سنگ و خشت و گل ساخته شده بودند تخریب و یا قابل سکونت نبودند.

یدالله رشیدی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان کوهبنان افزود: منطقه به دلایل مختلفی رشد و توسعه چندانی نداشته و اگر کمک های دولت نبود، مردم توان بازسازی منازل خود را نداشتند.

وی تصریح کرد: این روستا بیشترین آسیب را در زلزله دیده بود و دولت بر اساس وعده خود به همه ساکنان تسهیلات را پرداخت کرد و اغلب واحدهای خسارت دیده بازسازی شده اند.

رشیدی اظهار داشت: اگر چه مشکلاتی هنوز در منطقه وجود دارد اما به مسئولان نمره خوبی در این آزمون می دهیم.

 دولت بیش از تعهدات خود به زلزله زدگان کوهبنان خدمات رسانی کرد

فرماندار کوهبنان نیز با اشاره به وقوع زلزله در شامگاه یلدای سال قبل گفت: دولت در اولین ساعات وقوع زمین لرزه ستاد بحران تشکیل داد و به طور مستمر وضعیت منطقه را رصد و پایش می کرد و طی یکسال گذشته حضور پر رنگ مسئولان و مقامات را برای بررسی مسائل زلزله زدگان در کوهبنان داشتیم.

حسین سالاری افزود: تلاش بسیار زیادی از طرف دولت و مسئولان برای پرداخت اعتبارات و تسهیلات بلاعوض انجام شد و سیستم بانکی نیز به خوبی تعهدات خود را تاکنون انجام داده است.

وی با بیان اینکه بحران به خوبی در کوهبنان مدیریت شد، تصریح کرد: مدیریت کار در بازسازی زلزله مردمی بود و همین موضوع باعث شد تا ساخت و سازهای اماکن آسیب دیده با کمترین هزینه انجام شود.

فرماندار کوهبنان تاکید کرد: دولت درخدمات رسانی به زلزله زدگان کوهبنان ،بیشتر از تعهدات خود عمل کرده است و هزینه آوار برداری، اسکان اضطراری، صدور پروانه ، نظارت و اجرای نقشه توسط دولت به صورت رایگان انجام شد.

وی افزود: برای کمک به کار بازسازی تعداد یکصد کیسه سیمان به طور رایگان به افراد متقاضی اختصاص پیدا کرد که به رغم افزایش قیمت ها با تسهیلات در نظر گرفته شده، هزینه های بازسازی ثابت ماند.

سالاری اظهار داشت: در بحث اسکان اضطراری و موقت، تعداد چهارهزار و 750 تخته چادر بین متقاضیان توزیع شد و کمترین مشکل و سوء استفاده احتمالی را در جریان زلزله کوهبنان شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: رییس جمهوری در سفر به استان کرمان قول بازسازی مناطق زلزله زده کوهبنان را دادند که در همین راستا واحدهای تخریبی در تیرماه به طور کامل بازسازی شدند.

فرماندار کوهبنان افزود: به تازگی تسهیلات مکمل برای زلزله زدگان در هیات دولت مصوب شد که پرداخت آن به متقاضیان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: تمامی افرادی که ضوابط ساخت و ساز اعلام شده را رعایت کرده بودند توانستند با تسهیلات پرداختی بازسازی واحد خود را به اتمام برسانند.

سالاری اظهار داشت: همچنین جمعی از خیران با حضور در کوهبنان به یاری زلزله زدگان شتافتند و کانکس و برخی اقلام ضروری را در منطقه توزیع کردند.

وی گفت: برگزاری جشن شکرانه، اجرای موسیقی، برپایی نمایشگاه محصولات بومی و محلی از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای مردم شهرستان کوهبنان به مناسبت سالروز زلزله است.

بنیاد مسکن تا پایان بازسازی در کنار مردم کوهبنان است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان نیز دراین خصوص گفت: این نهاد پس از وقوع زمین لرزه خدمات رسانی خود را بدون وقفه به زلزله زدگان کوهبنان ارائه داده و تا پایان بازسازی تک تک منازل مسکونی این منطقه نیز در کنار مردم خواهد ماند.

علی اکبر سلطانی نژاد افزود: زلزله کوهبنان تلفات جانی نداشت، اما به دلیل فرسوده بودن بافت منطقه 500 واحد شهری و روستایی تخریب و یا غیرقابل سکونت شد.

وی تاکید کرد: پس از پایان عملیات امداد و نجات، با توجه به سرمای شهرستان کوهبنان، بلافاصله اسکان اضطراری مردم آغاز شد و حدود پنجهزار تخته چادر و بیش از 300 کانکس بین مردم زلزله زده توزیع شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان کرد: علاوه بر واحدهای خسارت دیده، واحدهایی هم که از نظر سازه در برابر زلزله غیر ایمن بودند نیز به متقاضیان بازسازی پیوستند و از تسهیلات استفاده کردند.

وی اظهار داشت: تاکنون 2 هزار و 200 واحد مسکونی در شهرستان کوهبنان تسهیلات بازسازی دریافت کردند و عملیات اجرایی یک هزار و 288 واحد از این تعداد به اتمام رسیده است.

سلطانی نژاد بیان کرد: همچنین بیش از 279 میلیارد ریال کمک بلاعوض و 121 میلیارد و500 میلیون ریال تسهیلات بانکی به حساب مردم زلزله زده شهرستان کوهبنان واریز شده است.

وی ادامه داد: به هر واحد مسکونی روستایی 45 میلیون تومان تسهیلات و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض و واحدهای مسکونی شهری 60 میلیون تومان تسهیلات و 13میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان کرد: برای کمک هر چه بیشتر به زلزله زدگان کوهبنان، هزینه آواربرداری، تهیه نقشه ساختمانی و صدور پروانه نظارت توسط نظام مهندسی تا 80 متر مربع برای واحدهای آسیب دیده به صورت رایگان انجام شد.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت در ماه های ابتدایی سال و با پیشنهاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به هیات دولت به واحدهای شهری 15 میلیون و 10 میلیون تومان به واحدهای روستایی، تسهیلات و وام بلاعوض پرداخت شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/س

برچسب ها: زلزله ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.