باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌های هولناکی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان درباره دیابت و عوارض هولناک قندخون کنترل نشده در اطفال توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، روزی بود که بچه ها در کوچه و بازار بدو بدو می کردند و صدای خنده‌های آنها در کوی و برزن می‌پیچید، اما امروز کمتر کودکی را می بینی که در حال تحرک و بازی ها معمول باشد و بیشتر بچه ها، روزشان را با تبلت، تلفن همراه و بازی های رایانه ‌ای سپری می‌کنند و این مسئله عواقب خطرناکی برای سلامت آنها به دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان به چاقی و دیابت اشاره کرد.
 
هیچ چیزی برای پدر و مادر سخت تر و دردناک تر از این نیست که پزشک بگوید، کودکتان به دیابت مبتلا شده است و باید تا آخر عمر انسولین تزریق کند و آن زمان است که گویی دنیا بر سر پدر و مادر خراب می شود و والدین، آینده کودک خود را در خطر می بینند و تلاش می‌کنند از هر راهی که شده است کودک انسولین تزریق نکند، اما دیگر دیر شده است و هیچ راهی جز تزریق انسولین وجود ندارد، این زمان والدین باید عزم خود را جزم کنند تا با کمک به فرزندشان زندگی را برای او شیرین سازند و کودک با کنترل قندخون خود، در آینده دچار عوارض مرگبار دیابت نشود.
همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

علی طالع فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان و پژوهشگر همکار مرکز تحقیقات اختلالات متابولیک پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با  خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،  با اشاره به افزایش شیوع دیابت کودکی و نوجوانی به دلیل تغییر سبک زندگی نادرست در ایران، گفت: دیابت در کودکان آمار رو به رشدی دارد و شرایط زندگی، برخورداری و سطح اقتصادی خانواده بر آمار دیابت تاثیرگذار است.

۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان ایرانی چاق هستند

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان ایرانی چاق هستند، گفت: فعالیت بدنی در کودکان روز به روز کمتر می‌شود و به دلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی بی تحرکی یک اپیدمی شده است، کودکان امروز به جای بازی در حیاط و فضاهای باز خود را با بازی های رایانه ای سرگرم می کنند و این به افزایش چاقی و ابتلا به دیابت کمک می کند.

وی افزود: فست فودها غذاهای مضری هستند که در مدت کوتاه انرژی زیادی را به بدن تزریق می‌کند و در نهایت مصرف زیاد این غذاها موجب چاقی کودک و دیابتی شدن می‌شود.

پژوهشگر پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده آمار دیابت در استان های مرکزی و شمالی مانند مازندران و گیلان به دلیل وضع اقتصادی بهتر و مصرف قند و شیرینی زیاد بالاست.

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

دیابت نوع یک کودکان درمان دارویی ندارد

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با بیان اینکه در اطفال، دیابت نوع ۱ بیشتر بروز می‌کند، اظهار کرد: درمان دیابت نوع یک انسولین است و درمان دارویی نداریم و موضوعی به عنوان پیشگیری در این مورد مطرح نیست.

وی تاکید کرد: طرز درست استفاده کردن انسولین در کودکان دیابتی بسیار حائز اهمیت است و والدین و کودک باید بدانند که انسولین مثل یک شمشیر ۲ لبه است یعنی هم قند خون را پایین می‌آورد و هم این امکان وجود دارد در صورتی که انسولین درست مصرف و قندخون کنترل نشود، خطر‌هایی برای سلامت کودک به دنبال خواهد داشت.

طالع بیان کرد: اولیا باید از علائم افت قند خون مطلع باشند و یکی از ارکان اصلی درمان در کودکان دیابتی افزون‌بر استفاده از انسولین، تغذیه درست است، کودکان دیابتی باید بدانند متناسب با میزان انسولینی که تزریق می‌کنند چه مقدار ماده قندی بخورند تا در عین حال که قندشان کنترل می‌شود دچار افت قند خون نشوند.

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

توصیه‌هایی برای زنگ ورزش کودکان دیابتی

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با توصیه به دانش آموزان دیابتی برای روز‌هایی که زنگ ورزش دارند، گفت: فعالیت بدنی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در کودکان دیابتی محسوب می‌شود، این کودکان باید روز‌هایی که قصد دارند ورزش کنند در ساعت نزدیک به ورزش، مقدار انسولین را کمتر کنند یا قبل از ورزش ماده غذایی حاوی مواد قندی بخورند.

پژوهشگر پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: قند خون کودکان دیابتی باید به طور مداوم بررسی و تغییرات و نوسانات قند خون مشخص شود و پزشک و خانواده کودک بر اساس میزان قندخون به هدف تعیین شده برسند، به عنوان مثال هدفی را بر اساس سن برای قند خون ناشتا در نظر می‌گیریم و بر اساس این هدف دوز مصرف انسولین و تغذیه را برنامه ریزی می‌کنیم.

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

دیابت، روح و روان کودک را نشانه می‌رود

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: یکی از مشکلاتی که کودکان دیابتی در معرض آن قرار دارند مشکلات روحی و روانی است؛ در واقع مانند هر بیماری مزمن دیگری این کودکان و والدین آن‌ها در ابتدا که دیابت نوع یک کودک تشخیص داده می‌شود،  آنها وارد مرحله انکار می‌شوند و به دنبال راه‌های مختلف برای درمان می‌گردند و تلاش می‌کنند با برخی راهکار‌ها میزان تزریق را کم کنند.

وی افزود: در اوایل ابتلا به بیماری کودک دچار افسردگی می‌شود، اما به مرور زمان کودک و خانواده اش می‌پذیرند که او به دیابت مبتلا شده و اینجاست نقش پزشک، پرستار، مددکاران اجتماعی و روانشناسان اهمیت پیدا می‌کند و در این موارد باید افراد متخصص همه نکات لازم را به کودک و خانواده اش گوشزد کنند و به آن‌ها بفهمانند که کودک به بیماری دیابت نوع یک مبتلا شده است که تا پایان زندگی او ادامه خواهد داشت.

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

ترفندهایی که زندگی کودک دیابتی را شیرین تر می‎کنند

طالع با تاکید بر اینکه کنترل دیابت و نظم در زندگی در این کودکان بسیار حائز اهمیت است، افزود: کودکان مبتلا به دیابت باید در میزان انسولین تزریقی، فعالیت بدنی و رژیم غذایی توصیه‌های لازم را به دقت انجام دهند و همواره این نظم در زندگی را سرلوحه کار خود قرار دهند و اگر به این نظم و توصیه‌ها عمل کنند زندگی عادی و بدون دغدغه‌ای خواهد داشت، اما اگر یکی از این فاکتورها، چون تغذیه مورد توجه قرار نگیرد دیابت به خوبی کنترل نخواهد شد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان اظهار کرد: در سنین پایین والدین باید به کودک دیابتی کمک کنند تا بتواند به تدریج انسولین خود را تزریق کنند، اما به تدریج کودک خود یاد می‌گیرد که چطور از انسولین استفاده و باید والدین و پزشک کمک کنند تا در سنی که کودک هویت و استقلال پیدا می‌کند درمان با انسولین را به تنهایی انجام دهد.

عوارض مرگبار بالارفتن قندخون در کودک

وی در ادامه به عوارض حاد ناشی از بالارفتن دیابت در لحظه اشاره کرد و گفت: وقتی قند بیش از حد بالا می‌رود اسید خون افزایش پیدا می‌کند و فرد وارد کما می‌شود در این حالت اسید خون بالا می‌رود و بدن به جای استفاده از قند از ماده چربی که خاصیت اسیدی دارد استفاده می‌کند و فرد دچار کمای اسیدی می‌شود و به حال مرگ می‌افتد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با عوارض هولناک دیابت کنترل نشده در کودکان اشاره کرد و گفت: اگر کنترل درستی روی دیابت نداشته باشیم پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال پس از تشخیص بیماری ،کودک ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیر قلبی- عروقی، چشمی کلیوی و نوروپاتی‌های محیطی می‌شود که در دست و پا عوارضی جدی به دنبال دارد.

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

قندخون کنترل نشده عمر دلبندتان را کم می‌کند

وی با بیان اینکه در نهایت دیابت کنترل نشده و عوارض آن طول عمر را کم می‌کند و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود:متاسفانه رو به روز کودکانی را می‌بینیم که پس از ده سال دیابتی بودن کلیه‌شان دچار نارسایی و در نهایت دیالیزی شده است.

طالع اظهار کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم، کودکانی که دیابت خود را کمتر کنترل می‌کنند روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این نوید دهنده آن است که در چند سال آینده با آمار زیادی مواجه می‌شویم که به دلیل کنترل نکردن دیابت دچار عوارض دراز مدت شده اند.

همه چیز درباره دیابت کودکان/ نشانه‌هایی که آینده فرزندتان را تهدید می‌کند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
France
علی
۲۳:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام
دیابت به قند ربطی نداره اکی گفتن انسوین بفروشن صددرصد زیر سر انگلیس هست و بیشترین تراکنش مای دنیاست
قند بالا نشانه مواد سمی در بدن هست و با خوردن اب و تخلیه در دستشویی بعد از مدتی که مواد سمی خارج شد خود بخود قند میاد پایین
قطع دست و پا و از بین رفتن چشم یا کیه هم عوارض جانبی انسولین و دارو ها هست نه قند
دکتر شیر دل رو دنبال کنید تو اکراین هست و درمان میکنه تضمینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
علم و درمان بیماری رو زیر سوال نسرین. شوهر من دیابت داشت و قندش خیلی بالا بود الان با مصرف انسولین و قرص خدا رو شکر کنترل شده. اگر دیابت کنترل نشه و قند بالا باشه باعث عفونت و اسیدی شدن خون میشه و باعث قطع دست و پا میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدبورات
۱۱:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام من الان 2هفته هستش که به دیابت مبتلاشدم 13 سالمه خواهش میکنم کسی اگه چیزی درباره درمانش میدونه بهم بگه
Iran (Islamic Republic of)
محمد آسن
۰۱:۰۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام ما یه دختر ۳ساله‌ داریم امروز جواب ازمایش گرفتم جواب قند خونش ۱۱۰ بود دکتر گفت قند داره چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۲ دی ۱۳۹۸
دخترم دوساله دیابت نوع یک داره التماس دعای فراوان برای شفای عاجل بیماران یک حمد شفااااااا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
من پسرم تازه دیابت گرفنه ۰الان شکمش متورم شده یکن دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
اشواق بلاسم
۱۴:۳۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
من دخترم ۳سال الان به بیماری دیابت مبتلا شده وازانسولین استفاده میکنیم خواهشن دعاکنید که خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۵۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
باسلام.من یه دختری دارم ۴سالش هست امروز بردمش دکتر بهم گفت ازمایش قند بگیر بعد از ازمایش قندش روی ۱۷۰بود بعد دکتر بهم گفت قندش خیلی بالاست اب هم زیاد میخوره دستشویی هم زیاد میره میخواستم ببینم باید چیکار کنم ممنون از لطفتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
خدا رو شکر که الان درمان دیابت هست نگران نباشین و حتما زیر نظر یک فوق تخصص غدد اطفال ببرین انشالله خوب میشه
Turkey
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من پسرم دیابت داره ۴ سالشه مثل شمع داریم آب میشیم دعاکنید قندش دوساله کنترل نشده
Iran (Islamic Republic of)
چمران
۱۴:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام
با طب اسلامی درمان میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
تغذیه ایرانی ها با سیب زمینی و نوشابه و شکرهای صنعتی سفید فاسد شده و مردم ذائقشون خراب شده که مثلا شیره توت که برای دیابتیها هیچ ضرری نداره نمی پسندند مردم باید آگاه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
تغذیه ایرانی ها با سیب زمینی و نوشابه و شکرهای صنعتی سفید فاسد شده و مردم ذائقشون خراب شده که مثلا شیره توت که برای دیابتیها هیچ ضرری نداره نمی پسندند مردم باید آگاه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ب.م
۰۹:۵۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
لطفا مسئولان برنامه ریزی شهری ،در محله های جدیدی که طراحی فضای کافی برای زمین های بازی ،پارک برای بازی بچه ها اختصاص دهند -قبلا در کوچه ها می شد بازی کرد ولی الان بدلیل اپارتمانهای بلند اصلا امکان پذیر نمی باشد ، ضمنا مراتب رشد کودکان و وضعیت بهداشتی بچه ها توسط یک نهاد حتی در خانه(در کشورهای غربی این کار صورت می پذیرد و مرتبا از والدین برای چک اپ بچه درخواست و برنامه ریزی میگردد) چک گردد تا از بروز بیماریهای ناخواسته مانند فوق و کوتاهی قد وغیره جلوگیری گردد.قبلا مربیان بهداشت در مدارس بطور جد اینکار را میکردند ولی چند وقتی است که هیچکس به این مسئله مهم و کوتاهی این اشخاص توجه نمیکند.
United States of America
علی
۰۳:۱۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
انشاءالله امام علی علیه السّلام و اهل البیت علیهما السّلام از بچه های شیعیانشون حفاظت کنن به برکت صلوات بر گل همیشه بهار محمّد صلّ الله علیه و آله و سلّم
آخرین اخبار