دانستنی‌های علمی؛

خواص درمانی روغن کندر برای پوست/ یبوست را با این ۳ داروی گیاهی درمان کنید/ بیماری‌هایی که سلامت زنان را تهدید می‌کند

روغن کندر برای بازسازی و ترمیم پوست بسیار مفید است، این روغن با ترمیم سلول‌های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک، پوست را ترمیم و جوان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

درمان یبوست با داروهای گیاهی

ریواس‌ یکی از بهترین گیاهان برای درمان یبوست است؛ ریواس یک گیاه شیرین خوشمزه است که فواید زیادی دارد، این گیاه  به صورت طبیعی و دیمی رشد می‌کند و در مناطقی که گل لاله وجود دارد این گیاه نیز رشد می‌کند؛ ریواس به‌ دلیل وجود ماده تانِن دارای خواص ضداسهال است به‌همین‌خاطر برای رفع یبوست باید از آن فقط در کوتاه‌مدت بهره گرفت.

///

چای نعنا فلفلی، یکی از درمان‌های معروف برای مشکلات دستگاه گوارش است؛ بسیاری از دارو‌های بدون نسخه برای مشکلات دستگاه گوارشی دارای ترکیباتی حاوی عصاره نعنافلفلی هستند، وجود ماده‌ای موسوم به مِنتول در چای نعنا فلفلی باعث تسکین درد‌های معده می‌شود و به تحرک روده هم کمک می‌کند، نوشیدن چای نعنا فلفلی بعد از هر وعده غذایی به رفع مشکلات معده و یبوست کمک می‌کند.

///

قاصدک هم می‌تواند به مشکلات نه‌چندان جدی دستگاه گوارش مانند نفخ و یبوست کمک کند؛ مصرف چای قاصدک به کبد کمک می‌کند تا صفرا تولید کند، در نتیجه به‌صورت غیرمستقیم در رفع یبوست هم نقش دارد، این چای با افزایش آب بدن در نقش یک ماده ادرارآور هم ظاهر می‌شود و یبوست خفیف را از بین می‌برد، برای تسهیل فرایند هاضمه، بهتر است بعد از هر وعده غذایی از چای قاصدک استفاده کنید.

چند بیماری خود ایمنی تهدید کننده زنان

تیروئیدیت هاشیموتو یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که سلامت زنان را تهدید می‌کند؛ این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به تیروئید (غده‌ای پروانه‌ای شکل در مرکز گردن) حمله می‌کند، که به طور معمول کمبود هورمون‌های تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) را به همراه دارد؛ برخی افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو متوجه تورم در جلو گلو می‌شوند.

///

از نشانه‌های دیگر این بیماری می‌توان به خستگی، افزایش وزن، مشکلات خلق و خو، عدم تعادل هورمونی، درد عضلانی یا مفصلی، سردی دست‌ها و پاها، خشکی پوست و ناخن‌ها، ریزش شدید مو، یبوست، مشکلات ذهنی، و خرخر صدا اشاره کرد؛ این نشانه‌ها به طور معمول با دریافت هورمون تیروئید مصنوعی اصلاح می‌شوند.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که سلامت زنان را تهدید می‌کند پسوریازیس است؛ پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که موجب رشد بیش از اندازه سریع سلول‌های پوستی می‌شود؛ پسوریازیس پلاکی شایع‌ترین نوع این بیماری است که با رشد وصله‌های قرمز که با تجمع سلول‌های پوستی مرده سفید رنگ پوشیده شده‌اند، پدیدار می‌شود؛ این وصله‌ها یا پلاک‌ها که اغلب خارش آور و دردناک هستند و می‌توانند ترک خورده و خونریزی کنند، بیشتر روی پوست سر، زانوها، آرنج‌ها و کمر ظاهر می‌شوند.

///

انواع خفیف پسوریازیس را می‌توان اغلب با مرطوب کننده‌ها و شامپو‌های خاص مدیریت کرد اما موارد متوسط تا شدید نیازمند ترکیبی از درمان‌های موضعی، نور درمانی و دارو‌ها هستند.

 تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس به آرتریت سوریاتیک مبتلا می‌شوند؛ این نوع از آرتریت التهابی به طور معمول مفاصل بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در موارد شدید، این بیماری موجب درد، خشکی، تورم و تخریب داخل و اطراف مفاصل تحت تاثیر قرار گرفته می‌شود، درمان اولیه که شامل دارو‌های خوراکی برای کاهش التهاب و تورم یا دارو‌های بیولوژیکی می‌شود، ممکن است از آسیب مفاصل که با پیشرفت بیماری شرایط وخیم‌تری به خود می‌گیرد، پیشگیری کند.

خواص بی نظیر شیر شتر

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است، که آن را برای درمان شرایط التهابی مانند سرفه و برونشیت تقریبا مفید می‌کند؛ شیر شتر همچنین ورم مفاصل و رماتیسم را نیز بهتر می‌کند؛ شیر شتر ضد پیری پوست و جوان کننده است این شیر حاوی ترکیبی به نام اسید آلفا هیدروکسیل است که کمک می‌کند تا خطوط روی پوست و چروک‌ها بهتر شوند، بنابراین فرایند پیری را به تاخیر می‌اندازد.

///

محققان طب سنتی معتقد هستند که شیر شتر یک ماده ضد دیابت موثر است؛ این شیر حاوی عوامل زیادی است که به خاصیت آن در کنترل و جلوگیری از دیابت مرتبط هستند، شیر شتر حاوی پروتیئنی شبیه انسولین است که اثرات دیابت را کاهش می‌دهد، انسولین موجود در شیر شتر، جذب مواد غذایی خون را راحت‌تر می‌کند.

 شیر شتر برای درمان بواسیر مفید است؛ به طور خلاصه در این مورد باید گفت شیر شتر علاوه بر کلیه موارد فوق برای بیماری‌های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار مفید است.

///

خواص کندر و روغن کندر برای پوست

روغن کندر به عنوان یک ماده مفید برای نرم کردن پوست است؛ استفاده منظم و مداوم از این روغن، پوست را نرم و صاف می‌کند،  کندر برای کاهش و از بین بردن جای زخم‌ها نیز کاربرد فراوانی دارد، یک پوست عاری از جوش، مورد علاقه همه است، این روغن می‌تواند آکنه، جای عمل‌های جراحی، جای زخم‌ها و حتی ترک‌های پوستی را از بین ببرد و پوستی صاف ایجاد کند.

روغن کندر برای بازسازی و ترمیم پوست بسیار مفید است؛ این روغن با ترمیم سلول‌های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک آن، پوست را ترمیم و جوان می‌کند، این یکی از بهترین خواص کندر است.

///

 تقویت ناخن‌ها از خواص روغن کندر است؛ این روغن، ناخن‌های ضعیف یا شکننده و ظریف را تقویت می‌کند، روغن کندر ضد عفونت است و برای از بین بردن زخم‌ها و بریدگی‌ها کاربرد دارد و روند بهبود زخم‌ها را تسریع می‌بخشد.

 درمان زگیل از خواص روغن کندر است، این روغن را 2 بار در روز و به مدت چندین هفته روی زگیل بزنید و درمان آن‌را نظاره‌گر باشید؛ با روغن کندر می‌توان گزش حشرات را درمان کرد، یک قطره روغن کندر را برای کاهش ورم ناشی از گزش حشرات استفاده کنید، این روغن به درمان سریع‌تر آنها کمک می‌کند.

///

خواص سیر برای مو

برخی مواد مغذی موجود در سیر می‌تواند به رشد مو‌ها کمک کند، سیر خام دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مثل ویتامین B۶ و ویتامین C، منگنز و سلنیم است که از مواد مفید برای داشتن مو‌هایی سالم به‌حساب می‌آیند؛ سیر خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد که می‌تواند برای مو‌ها مفید باشد، چرا که این مواد با از بین‌بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند به داشتن پوست سر سالم کمک کنند.

 برای تهیه‌ ماسک سیر به ۸ حبه سیر تازه، ۲ قاشق غذاخوری روغن پایه یا روغن سبزیجات به‌ازای هر حبه، چنگال، مخلوط کن یا دستگاه پرس سیر، ماهیتابه کوچک، صافی نیاز دارید.

برای تهیه ماسک، سیر‌ها را با چنگال، مخلوط‌کن یا پرس سیر له کنید، روغن را در ماهیتابه با شعله‌ی کم گرم کنید و سیر را به آن اضافه کنید (مراقب باشید که روغن داغ نشود).

سیر را در ماهیتابه هم بزنید تا عطر آن به مشام برسد،  مراقب باشید که سیر را نپزید، ماهیتابه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید محتویات آن خنک شود، این مخلوط را در صافی بریزید و آن را صاف کنید، این روغن را در یک بطری یا لیوان شیشه‌ای بریزید به‌منظور ماندگاری بیشتر بهتر است از شیشه‌های تیره استفاده کنید.

///

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۴۸ ۰۳ دی ۱۳۹۷
اطلاعات خوبی بود. لطفا ادامه دار باشد
متشکرم