رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت:

مراقبت‌های حمایتی و تسکینی درد و رنج بیماران و خانواده‌ها را کاهش می‌دهد

شادنوش گفت: با مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان از درد و رنج بیماران و خانواده‌ها کم شده و آرامش روانی در کشور و محیط اجتماعی برقرار می‌شود.

مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، یکی از حلقه‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی شادنوش در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان، گفت: امروزه بیماری سرطان به عنوان امری چند وجهی در دنیا علاوه بر اینکه درد و رنج به خانواده ها وارد می‌کند، هزینه‌هایی بسیار زیاد را به خود اختصاص داده و منابع مختلف کشورها را از بین می‌برد و به یک موضوع بسیار پیچیده اجتماعی تبدیل شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، درمان این بیماری با رویکرد به تاخیر انداختن روند بیماری مد نظر بوده و انرژی و سرمایه‌های زیادی در کشور صرف این موضوع شده است، اما به همت همکاران در ستاد وزارت بهداشت، ظرف سال های اخیر، خدمات به صورت نظام‌مند و مدیریت شده با محوریت پیشگیری و درمان به مبتلایان ارائه می شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از حلقه‌های درمان این بیماران که در دنیا هم سابقه زیادی ندارد، مراقبت های حمایتی و تسکینی سرطان است، عنوان کرد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در زمینه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان، مسیری جدید در کشور ایجاد شده که با انجام آن از درد و رنج بیماران و خانواده‌های آنها کاسته می شود و آرامش روانی به خصوص در بیماران در کشور و محیط اجتماعی برقرار می شود.

شادنوش بیان کرد: همچنین اجرای مراقبت‌های حمایتی و تسکینی به این دلیل حائز اهمیت است که این دوره به عنوان اولین دوره و به صورت پایلوت در 23 مرکز از 17 دانشگاه اجرا می شود و در تلاش هستیم، براساس برنامه ریزی های انجام شده بر تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات تسکینی بیفزاییم و به طور یقین، توسعه و گسترش آن به سایر دانشگاه ها، نظام شبکه و فعالیت های بعدی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال، دوره تئوری آموزش مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان برگزار شد و در 3 روز آتی نیز آموزش‌ها براساس Case Based Learning صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: آنچه که به عنوان گام اول هدف گذاری شده، ارائه خدمات سرپایی در کلینیک ها و مراقبت در منازل است. این امر باعث می شود از طریق مراقبت های مدیریت شده، مطالبات بیمار و خانواده هایشان در مسیر منطقی پیش رود و از هزینه های مضاعف جلوگیری کند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، اظهار کرد: امیدواریم با این اقدام، زمینه اقداماتی فراهم شود که در آینده می‌تواند امید را به جامعه هدیه دهد و بیماری سرطان را از شکل یک بیماری مرگ‌بار و نگران کننده دور کرده و براساس منابع علمی، این بیماری را به صورتی به جامعه معرفی کند که علی رغم خطرناک بودن، در بسیاری از موارد درمان پذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار