بم از بازسازی تا واقعیت/ بازتوانی روحیه مردم در بم مغفول مانده است

۱۵ سال از زلزله بم می‌گذرد و با وجودی که جشن پایان بازسازی بم سال‌ها پیش گرفته شده است، اما هنوز هم هستند خانواده‌هایی که در کانکس زندگی می‌کنند.

بم از بازسازی تا واقعیت/ بازتوانی روحیه مردم در بم مغفول مانده استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پنجم دی ماه سال ۸۲ بود که زمین لرزه‌ای ۶.۶ ریشتری به مدت ۱۲ ثانیه بم را لرزاند و بیش از ۷۰ درصد شهر و ارگ تاریخی ۲۸۰۰ ساله بم تخریب شد.

از آنجا که در سال ۸۲ جایگاهی تحت عنوان مدیریت بحران در کشور وجود نداشت و مدیریت زلزله‌ای با این شدت و فاجعه‌ای به این بزرگی بسیار مشکل بود و شاید نبود انسجام لازم خسارات بیشتری را ایجاد کرد.

در این حادثه عظیم بیش از ۳۲ هزار نفر از مردم بم جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰ هزار نفر زخمی شدند در صورتی که شهر بم در آن زمان تنها ۹۰ هزار نفر جمعیت داشت.

شدت این اتفاق به اندازه‌ای بود که بازمانده‌ها با بیل و کلنگ و حتی دست‌های خالی سعی می‌کردند بستگانشان را از دل خاک بیرون بشکند و چه پدر‌ها و مادر‌هایی که پیکر بی‌جان فرزندانشان را با دستان خود از زیرآور بیرون کشیدند و چه فرزندانی که در ویرانه‌ها خانه به دنبال پدر و مادرشان می‌گشتند و البته چه بسیار بودند خانه‌هایی که میزان تلفات جانی و مصدومان در آن‌ها به حدی بود که کسی برای خارج کردن مدفون شدگان وجود نداشت.

شاید در آن روز‌ها خیلی‌ها به کمک مردم بم آمدند، در کنارشان ایستادند و پا به پایشان در ویرانه‌ها به دنبال هموطنانشان گشتند، اشک ریختند و حتی تا مدت‌ها در کنارشان ماندند، اما فراموش کردند که فاجعه‌ای به این بزرگی تنها با بازسازی خانه‌ها تمام نمی‌شود و شاید همه فراموش کردند که مردم بم را نباید فراموش کرد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله بم در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: امروز بعد از ۱۵ سال بم زنده و زندگی جاری است و از این بابت خدا را شاکریم.

وی با اشاره به اینکه با کمک مردم بم دولت‌های جمهوری اسلامی و عنایت رهبر معظم انقلاب فعالیت‌های خوبی در بم انجام شده است افزود: نواقصی وجود دارد که باید با تلاش و همدلی آن‌ها را از میان برداریم.

متاسفانه مسئولان عملیات بازسازی بم را تمام شده تلقی کردند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان برخی نیاز‌های مردم بم و اولویت‌های این شهر بعد از زلزله خاطر‌نشان کرد: متاسفانه عملیات بازسازی بم را تمام شده تلقی کردند در حالی که هنوز خانه‌هایی بازسازی نشده، کوچه‌ها خاکی است و مردم در بعضی نقاط همچنان مشکلات زیادی دارند.

وی با اشاره به اینکه بازتوانی مردم بعد از زلزله یک امر بسیار ضروری بود که به آن توجه نشد گفت: مردم شهر بم غم و اندوه بسیار سنگینی را تحمل کردند، دولت‌ها باید بعد از هر زلزله و یا بحران به بازتوانی مردم توجه کنند و روحیه آن‌ها را تقویت کنند تا کار و تلاش و توسعه جریان بگیرد، اما امروز می‌بینیم بسیاری از مردم بم درگیر بیماری‌های روحی ناشی از غم و ناراحتی و افسردگی است.

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه بعد از زلزله باید گروه‌های ویژه حریم گسل‌ها را شناسایی کنند تا در این حریم دیگر خانه‌سازی انجام نشود افزود:، اما این اتفاق نیافتاد و همچنان خانه‌ها بر روی حریم گسل ساخته شد و به تازگی گروهی برای شناسایی حریم گسل‌ها به بم آمدند تا با انجام کار مطالعاتی از سکونت مردم در حریم گسل‌ها جلوگیری شود.

مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر مردم بم است

وی با اشاره به اینکه مردم بم تمام هستی خود را در زلزله از دست دادند و مردم هنوز نتوانستند درآمد خود را تقویت کنند تصریح کرد: بمی‌ها وام‌هایی قبل از زلزله دریافت کرده بودند و قرار بود این وام‌ها بخشیده شود، اما هنوز بخشیده نشده و امروز مردم بم همچنان بدهکاران بانکی هستند.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با این وضعیت دولت هر چه تسهیلات در اختیار مردم سایر نقاط کشور در بحث اشتغال‌زایی و بازسازی منازل مسکونی قرار می‌دهد مردم بم از آنجا که در سیستم بانکی بدهکار تلقی شده‌اند، نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر مردم بم است و مردم نیازمند دریافت تسهیلات بانکی در هر بخشی هستند گفت: باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. رونق اقتصادی بم باید در اولویت کار مسئولان باشد

هادی شهسوارپور فرماندار بم در گفتگو با تسنیم با اشاره به مهم‌ترین نیاز‌های مردم بم ۱۵ سال پس از زلزله اظهار داشت: از آنجا که بیش از ۱۰ هزار نفر در صنایع بم مشغول کار هستند حمایت و توجه به صنایع در این شهرستان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه به تالمات روحی، روانی و اجتماعی در بم پس از زلزله توجه کافی نشده است افزود: امروز باید نتایج این اتفاق و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در بم بررسی شود.

فرماندار بم با اشاره به اینکه متاسفانه عمران شهری بعد از زلزله در بم بلاتکلیف مانده است گفت: توجه ویژه به صنعت خرما و درآمدی که از این جهت نصیب کشاورزان شرق استان می‌شود باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رونق صنعت گردشگردی در بم باید در اولویت قرار گیرد افزود: بازسازی ارگ قدیم و حضور گردشگران خارجی در این شهرستان باید بیشتر شود.

باید از زلزله بم درس بگیریم

حجت‌الاسلام قاسم دانشی امام جمعه بم نیز با اشاره به اینکه در چنین روزی در بم محشری بود و حالا ۱۵ سال از زلزله بم می‌گذرد اظهار داشت: آیا این نشان می‌دهد که شماعزیزان خود را فراموشی کرده‌اید؟ این‌طور نیست هیچ کس غم‌های خود را فراموش نمی‌کند.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) در مورد فراموشی فرمودند: «نعمت فراموشی بسیار بهتر از نعمت حافظه است» اگر فراموشی نبود، نمی‌توانستیم سختی‌ها و مشکلات را تحمل کنیم گفت: زلزله بم یک حادثه تلخ و جانکاه بود، اما باید از زلزله درس‌ها و عبرت‌های زیادی بگیریم ما با چشم خود مرگ عزیزانمان را دیدیم و آن‌ها را به خاک سپردیم و بودند کسانی که حتی یک کفن هم همراه خود نبردند.

امام جمعه بم با اشاره به اینکه بعد از زلزله مقام معظم رهبری سه مرتبه به شهرستان بم سفر کردند و از نزدیک با مردم دیدار داشتند افزود: رهبر معظم انقلاب شهرستان بم را دارالصابرین نامیدند، امروز شهر بم علاوه بر دارلصابرین، دارالشاکرین هم نام دارد و ما شکرگزار خداوند هستیم.

وی با بیان اینکه مردم بم نیز هیچ گاه خدمات دولت‌مردان در طول این سال‌ها را فراموش نمی‌کنند تصریح کرد: اکنون شهرستان بم مستحکم‌ترین شهر ایران است، اما با توجه به همه این مسائل همچنان در شهرستان بم مشکلات فراوانی وجود دارد.

دانشی با اشاره به اینکه پس از زلزله یاس و ناامیدی در مردم شهر بم به وجود آمد که آیا این شهر می‌تواند دوباره ساخته شود گفت: امروز ما می‌بینیم شهری مستحکم برای مردم ساخته شده البته هنوز مشکلاتی نیز وجود دارد.

بعد از ۱۵ سال مشکلات به‌جا مانده از زلزله در بم قابل رویت است

وی با اشاره به مشکلات موجود گفت: مشکلاتی همچون نداشتن آسفالت بعضی کوچه‌ها و خیابان‌ها همچنان وجود دارد که امیدواریم به‌زودی آن‌ها نیز آسفالت شوند، در عین حال ارگ قدیم بم نیاز به بازسازی دارد که انتظار می‌رود تا آنجا که اجازه بازسازی داده می‌شود این کار انجام شود.

امام جمعه بم تصریح کرد: بعد از ۱۵ سال همچنان مشکلات به‌جا مانده از حادثه زلزله در بم قابل رویت است و ما در زمینه عمران شهری مشکل داریم به‌گونه‌ای که غالب نقاط شهر تقریبا به حالت روستایی است.

وی افزود: همان طور مقام معظم رهبری فرمودند: بم را نباید هیچگاه فراموش کنیم و امروز بم برای ادامه کار عمرانی نیاز به همیاری دولت‌مردان دارد که امیدواریم در این دولت، این امر محقق شود چرا که شهرداری بم برای ادامه کار بودجه‌های ناچیز دارد.

دانشی با بیان اینکه نباید کار‌های فرهنگی را سلیقه‌ای کنیم و کار فرهنگی در بم باید در شان مردم داغدار باشد خاطر‌نشان کرد: اشتغال از مهمترین مشکلات جوانان این شهر است چرا که جوانانی که در زمان زلزله ۱۵ سال داشتند، امروز متاهل شدند و نیاز به کار دارند.

مردم بم را در سخت‌ترین شرایط رها کردند

منصور عزیزآبادی رئیس شورای شهر بم نیز اظهار داشت: سعیدی‌کیا که مسئول بازسازی بم بود در جمله‌ای گفت: اگر زلزله بم در جایی غیر از بم اتفاق افتاده بود آنجا ساخته نمی‌شد و اگر بم ساخته شده است از همت بلند مردم است.

وی بیان کرد: زلزله بم یک حادثه دلخراش بود که اهمیت و ضرورت بازنگری در طرح‌های شهرسازی و رعایت ضوابط و اصول ایمنی در ساختمان‌سازی را آشکار ساخت چرا که این حادثه می‌تواند برای هر شهر دیگری رخ دهد.

رئیس شورای شهر بم با بیان اینکه هنوز پس از گذشت سال‌ها اقدامات بازسازی این شهر به سرانجام نرسیده و جمعیت زیادی از این موضوع در رنج و عذاب هستند گفت: در برهه‌ای از زمان با کمک مردم و دولت کار‌های فیزیکی در شهر انجام شد و ساختمان‌های اداری ساخته شد و مردم درگیر ساخت و ساز بودند و زیاد عمق فاجعه را حس نکردند.

وی با اشاره به اینکه وقتی مردم به خانه‌ها رفتند تازه خلاء‌های آن‌ها پیدا شد و مردم تازه به فکر جان‌باختگان افتادند افزود: روانشناسان معتقدند که حمله‌های طبیعی ۱۵ سال بعد خود را نشان می‌دهد و متاسفانه بر روی روح و روان مردم کار نشد و مردم بم هنوز در غم از دست دادن بستگان خود هستند.

هنوز هم خانواده‌هایی هستند که در کانکس زندگی می‌کنند

عزیزآبادی با بیان اینکه روحیه مطالبه‌گری مردم به‌دلیل این غم‌ها کم شد و افسردگی مردم باعث شد از خیلی از کار‌ها عقب افتادند تصریح کرد: هنوز کار‌های عمرانی بسیاری روی زمین مانده و مهمتر از آن اینکه در این سال‌ها کمتر از هر چیزی به بازسازی روحیه و عواطف مردم مصیبت دیده شهر توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمان یکی از فرمانداران اسبق جشن پایان بازسازی بم گرفته و آن را رسانه‌ای کردند گفت: خیلی از مردم هنوز خانه ندارند و هنوز در بم خانواده‌هایی داریم که در کانکس زندگی می‌کنند.

رئیس شورای شهر بم با بیان اینکه امروز تنها راه موفقیت بم همدلی و در کنار هم بودن مردم بم است چرا که همه آمدند، اما ما را در سخت‌ترین شرایط رها کردند و رفتند افزود: کمبود پارک و فضا‌های تفریحی و ساخته نشدن یک سینما در این پانزده سال هم شاهد این مدعا است.

انتهای پیام/ز

منبع : تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.