در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

تاثیر ورود کاغذ با نرخ دولتی در بازار / از سیاست‌های یارانه‌ای حمایت نمی‌کنم

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی گفت: قیمت کاغذ با توجه به توزیع کاغذ‌های وارداتی با نرخ دولتی در بازار ثابت مانده است.

تاثیر ورود کاغذ با نرخ دولتی در بازار / از سیاست‌های یارانه‌ای حمایت نمی‌کنمعلی حاجی تقی، مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت کاغذ اظهار کرد: با توجه به اینکه چند وقتی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاغذی را که با ارز دولتی به کشور وارد کرده بود در بازار کاغذ توزیع کرده، قیمت کاغذ در بازار آزاد ثابت مانده و افزایش و کاهشی را تجربه نکرده است.

وی با اشاره به نحوه ی توزیع کاغذ با ارز دولتی در بازار گفت: نحوه توزیع کاغذ با نرخ دولتی در بازار آزاد به این صورت است که ناشران در سامانهِ ناشران آشنا ثبت نام می‌کنند و بر آن اساس به هر ناشر متناسب با سهمیه‌اش برای خرید کاغذ تخفیف می‌دهند. همین کار را ما در تعاونی ناشران قم نیز انجام دادیم. اما با این شرط که کتاب را منتشر و انتشار آن را به ما اعلام کنند تا کاغذ را در اختیار ناشران قرار دهیم. چراکه این از فروش کاغذ با نرخ دولتی در بازار آزاد جلوگیری کنیم. به حتم میزان کاغذی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار ناشران قرار می‌دهد کافی نیست. این نوع کاغذ محدود است و برای هر ناشر با توجه به میزان فعالیتش کاغذ می‌دهند. این میزان کاغذ تمام فعالیت‌های ناشر را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه در سیاست های یارانه‌ای حمایت نمی‌کنم بیان کرد: به هرحال سیاست های یارانه‌ای فسادهای خاص خود را به همراه دارد. این نوع سیاست‌ها در کوتاه مدت جواب می‌دهد، اما نباید تداوم داشته باشد زمانی که شما یک تفاوت قائل شوی هرکاری انجام دهی فساد به دنبال دارد. زمانی که قیمت کاغذ در بازار آزاد به بندی 220 تا 230 هزار تومان می‌رسد و این کاغذ به قیمت بندی 130 تا 140 هزار تومان توزیع می شود. به همکارانم تهمت نمی‌زنم، اما برخی از ناشران از این فرصت استفاده می‌کنند و فساد‌هایی از قبیل عرضه کاغذ در بازار آزاد گرفته تا گرفتن سهمیه بیشتر به وجود می‌آورند. این مسائل در گذشته هم وجود  داشته است. به دلیل همین موارد مخالف سیاست های یارانه‌ای هستم.

حاجی تقی افزود: اعتقاد ما این است زیر ساخت‌های نشر درست شود و یارانه به مصرف کننده برگردد. از تولید محتوای خوب، انتشار و توزیع کتاب حمایت شود. قوانین انتشار کتاب را تصحیح کنند. در زمینه فرهنگ کتابخوانی در کشورمان کار کنیم تا رویه‌ی نشر در کشور اصلاح شود. دولت با بحران اقتصادی مواجه است و نمی‌توان گفت برای کاغذ تدبیر خاصی اندیشیدند. هر راه حلی را که برای مشکلات اقتصادی کشور اندیشیده می شود برای کاغذ هم هست، البته نه اینکه تمهیدات ویژه ای برای کاغذ داشته باشند. کاغذ تافته‌ی جدابافته‌ای از سایر موارد اقتصاد کشور نیست نباید یارانه ی ویژه‌ای به آن اختصاص دهند. باید توزیع یارانه کاغذ درست، با نظارت و عادلانه باشد در این بخش است که فساد به وجود می آید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار