نقش نیروگاه‌های برق آبی مازندران در تامین برق

تامین ۷۰۰ مگاوات برق نیروگاهی از نیروگاه‌های برق آبی در مازندران در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تامین برق از منابع آبی در مازندران نیز از برنامه‌های مهمی است که پس از انقلاب اسلامی در مازندران دنبال می‌شود، گفت: با انتخاب مشاور تامین ۷۰۰ مگاوات برق نیروگاهی از نیروگاه‌های برق آبی در مازندران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نیروگاه‌هایی با ظرفیت تولید ۱۰ و ۲۵ مگاوات در استان برنامه ریزی شده است تا بتوان با تامین برق از آب استان استفاده بهینه از این منابع صورت داد.

 یخکشی گفت: ظرفیت خوبی در حوزه آبی استان برای گردشگری و تهیه برق وجود دارد که در برنامه‌های آینده گنجانده شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران افزود: ۸۰ نقطه در مازندران برای محل نیروگاه‌های برق آبی استان انتخاب شد تا این میزان برق تولید شود و نیز دولت به صورت تضمینی برق تولید شده در این نیروگاه‌ها را نیز خریداری می‌کند.

وی گفت: در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر میزان بارش‌ها کاهش یافته و سیر نزولی گرفته است و  کاهش روند منابع آبی نشان می‌دهد باید خود را با شرایط سازگاری وفق داده و مساله مدیریت مصرف آب از منازل شروع شود.

یخکشی با اشاره به شرایط ویژه مازندران در حوزه سد سازی افزود: پیش از انقلاب در مازندران تنها یک سد وجود داشت، اما امروز ۱۰ سد در مازندران احداث شده است و سد‌های گلورد و هراز نیز در دست ساخت است و سه سد نیز آماده بهره برداری قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: در استان برای بهبود منابع آبی تلاش زیادی صورت می‌گیرد و برنامه ریزی برای مهار آب‌های سطحی به ۴۲ درصد صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در استان رودخانه‌های زیادی وجود دارند که در زمان سیل آسیب پذیر می‌شوند و از این رو می‌توان گفت: حال رودخانه‌های استان خوب نیست از اجرای طرح احیای رودخانه‌های مازندران خبرداد.

یخکشی افزود: امروز بخش مهمی از رودخانه‌های استان که دچار برداشت بی رویه شده بودند در حال احیا شدن هستند، به این معنی که اجازه برداشت از این منابع داده نمی‌شود، در بسیاری رودخانه تا عمق ۱۰ متری برداشت مصالح صورت گرفته بود، اما دیگر اجازه برداشت داده نمی‌شود تا رودخانه احیا شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: در حوزه ساخت و ساز‌های حاشیه رودخانه‌ها نیز برنامه‌ای در دست تدوین است تا ساخت و ساز‌های قدیمی احیا شود و مجوز جدیدی برای ساخت جدید داده نشود.

انتهای پیام/ م

تامین ۷۰۰ مگاواتی برق در نیروگاه‌های برق آبی در مازندران

برچسب ها: بحران آب ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار