مردم درکشور‌های مختلف دنیا به مناسبت سال نو میلادی کیک و شیرینی‌های سنتی و خانگی تهیه می‌کنند و درکنار دیگر اعضای خانواده سال نو را جشن می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، صد‌ها شرکت شکلات سازی سراسر جهان در آستانه سال نو میلادی  شکلات‌هایی با شکل و طعم متفاوت تهیه می‌کنند، اما کیک و شیرینی‌های سنتی که خانواده‌ها آن را تهیه می‌کنند همچنان رقیبی بی نظیر برای محصولات صنعتی است.

شیرینی‌های مخصوص سال نو درکشور فرانسه

فرانسوی‌ها در صنعت شکلات سازی و شیرینی پزی جزو کشور‌های موفق و پیشتاز در دنیا هستند؛ اهالی این کشور برای سال نوی میلادی نیز انواع دسر و شکلات با تزئین‌های زیبا را تهیه می‌کنند، یکی از این دسر‌ها به نام Bûche de Noel نوعی پای سیب با ترکیب‌های مختلف است که طرفداران فراوانی دارد.

شیرینی‌های مخصوص سال نو در کشور آلمان

کریسمس در آلمان همراه با تهیه و مصرف نوعی شیرینی به نام Emperor’s Cookies یا Kaiser-Plätzchen همراه است. این شیرینی دو لایه است که مابین آن مربا یا مارمالاد قرار می‌گیرد، این شیرینی به اشکال مختلف ازجمله ستاره تهیه می‌شود.
در ایران این شیرینی به نام شیرینی آلمانی شناخته می‌شود.
 

شیرینی‌های مخصوص سال نو در کشور لهستان

در کشور لهستان نوعی کیک سنتی تهیه می‌شود که در آن از دانه‌های خشخاش خشک شده استفاده می‌شود، لهستانی‌ها از دیرباز از خشخاش درخوراک خود به ویژه کیک‌ها استفاده می‌کنند.
 

شیرینی زنجبیلی هم یکی دیگر از انواع شیرینی‌های مورد استفاده در تعطیلات سال نو در کشور لهستان است؛ این شیرینی عطر و طعم بسیار لذیذی دارد و از ترکیب مواد اولیه‌ای چون آرد گندم چاو دار، تخم مرغ، شکر کاراملی، عسل، دارچین، زنجبیل، عصاره میخک، هل و اسطوخدوس تشکیل شده است.

این شیرینی دارای تزئیناتی، چون شکلات، مارمالاد میوه و ژله است.

شیرینی‌های مخصوص سال نو در کشور ایتالیا

ایتالیایی‌ها هم از انواع شیرینی و دسر‌ها برای استقبال از سال نوی میلادی استفاده می‌کنند از جمله این دسر‌ها می‌توان کیکی به نام Zuppa Inglese را نام برد؛ این کیک همراه با مربا تهیه و درظرفی شیشه‌ای به همراه کرم کاکائو، وانیل، تکه‌های میوه و خامه زده شدن تزئین می‌شود.
 

یکی دیگر از شیرینی‌های مشهور ایتالیایی شیرینی به نام panettone نوعی کیک مغز دار است که افزون بر ایتالیا در سایر کشور‌های جهان نیز در روز‌های سال نوی میلادی مصرف می‌شود.

شیرینی‌های مخصوص سال نو در کشور روسیه

اهالی کشور روسیه نوعی نان به همراه عسل و سیر در شب سال نو مصرف می‌کنند که نشان دهنده شیرینی و تلخی زندگی همراه با همدیگر است.


شیرینی دیگر روس‌ها به نام کویته نوعی فرنی با دانه‌های کامل گندم، عسل و خشخاش خشک شده است که نمادی از شادی و صلح برای روس هاست.
مصرف میوه‌های تازه و دانه‌های آجیل نیز در روز کریسمس جزو رسوم سنتی روس‌هاست،از جمله تنقلاتی که روس‌ها در این بازه زمانی مصرف می‌کنند می‌توان انجیر تازه، زردآلوی خشک، پرتقال، خرما و دانه‌های آجیل را نام برد.

شیرینی‌های مخصوص سال نو در کشور فلسطین

مسیحیان فلسطینی هم در روز‌های سال نو و شب کریسمس خوراکی‌های ویژه‌ای برای پذیرایی از مهمان‌ها تدارک می‌بینند، ازجمله این خوراکی‌ها می‌توان شیرینی‌های کوکی تازه پخته شده و شیرنی‌های عربی، چون مامول mamoul اشاره کرد..

شیرینی‌های مخصوص سال نو در کشور لبنان

لبنانی‌ها تعطیلات سال نو  میلادی را درکنار دیگر اعضای خانواده و دوستان سپری می‌کنند. بنا بر رسمی قدیمی تمامی اعضای خانواده در تهیه خوراک سال نو مشارکت می‌کنند؛ ازجمله شیرینی‌های مشهور لبنانی که دراین بازه زمانی مصرف می‌شود می‌توان خوراکی به نام Meghleh را نام برد که ترکیبی از دارچین و پودینگ برنج همراه با پودر نارگیل و سایر دانه‌های آجیل، چون بادام و پسته است.


شیرینی meghleh به جز  در ایام سال نو میلادی در زمان به دنیا آمدن نوزاد در خانواده و برپایی جشن برای تولد او مصرف می‌شود.
منبع: food-heritage
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.